کد خبر: 885164
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
بیژن یانچشمه
روزي چقدر سم از طريق مواد غذايي و ميوه‌جات وارد بدن ما مي‌شود؟ چه ميزان از تشديد بيماري‌ها و سرطان به سموم مواد غذايي بستگي دارد؟
در حقيقت ميزان مصرف سموم در كشور ما از حد نرم جهاني به دليل غير حرفه‌اي بودن فعاليت‌ها در بخش كشاورزي بسيار بالاست، برهمين اساس دولت براي استفاده از سموم كشاورزي از گذشته تاكنون ميلياردها تومان يارانه پرداخت مي‌كند. 
اين در حالي است كه محصولات ارگانيك كه نقش مهمي در سلامت جامعه دارد به ميزان بسيار كمي در كشور توليد مي‌شود. به گفته سيدرضا نوراني، رئيس هيئت‌مديره انجمن ارگانيك كشور، ايران در بين 179 كشور جهان در حوزه توليد محصولات كشاورزي ارگانيك در رتبه 39 تا 40 قرار دارد و فعاليت‌هاي حوزه توليد محصولات ارگانيك بسيار محدود است. اين در حالي است كه بسياري از بيماري‌ها و سرطان‌ها به سبب افزايش سموم كشاورزي تشديد يافته‌اند. 
در شهر تهران با جمعيتي حدود 10 تا 12 ميليون نفري، فقط 30 مركز عرضه محصولات ارگانيك وجود دارد كه در این موارد هم   محصولات ارگانیک محدود عرضه می‌شود. 
گام برداشتن به سوي سلامت جامعه با پيشگيري صورت مي‌پذيرد، اما دولت به جاي تشويق و حمايت از توليد‌كنندگان اين محصولات تاكنون هيچ كمكي به كشاورزان در طول 10 سال گذشته نكرده است. در اين خصوص رئيس هيئت‌مديره انجمن ارگانيك ايران تأكيد كرد كه دولت تا به امروز هيچ كمكي به توليد محصولات ارگانيك نكرده است، اما در برنامه ششم توسعه نيز بر اين موضوع تأكيد شده است و رئيس‌جمهور به وزير جهاد كشاورزي در اين مورد تأكيد ويژه‌اي كرده‌اند تا در بخش توليد محصولات ارگانيك گام‌هاي مؤثري برداشته شود. 
اينكه دولت هزينه‌هاي كلاني را در بخش درمان مصرف مي‌كند تا به درمان انواع و اقسام بيماري‌ها و سرطان‌ بپردازد، جاي تأمل دارد كه چرا به توليد محصولات ارگانيك توجهي ندارد تا در زمينه پيشگيري نيز گام‌هاي اوليه را بردارد. 
در حقيقت استفاده از سموم كشاورزي در كشور به‌خصوص استان‌هاي شمالي به حدي رسيده است كه آب‌هاي جاري و زيرزميني نيز به انواع سموم و آلاينده‌هايي از اين دست آلوده شده است. 
نبود الگو و برنامه مشخص براي حمايت از توليدات كشاورزي و كشت محصولات آفت‌زا سبب شده است تا به نوعي سموم سر همه سفره‌ها قرار گيرد. 
بر اين اساس استفاده به ميزان بالا از سموم كشاورزي نه‌تنها محصولات را آلوده كرده است، بلكه براي دراز مدت خاك و آب را نيز آلوده و  به مناطق ديگر نيز انتقال مي‌دهد تا سموم مدت زمان بيشتري پايدار بماند. 
كشور ايران به دليل تنوع زيستي و آب و هوايي اين امكان را فراهم كرده است تا بيشتر محصولات در جاي جاي كشور به عمل بيايد و وجود مهندسان و كارشناسان كشاورزي متخصص نيز پتانسيل ديگري است كه به آن توجه ويژه‌اي صورت نگرفته است؛ بر اين اساس هم سرمايه‌هاي ملي را به دليل بي‌برنامگي و نبود ساختار و فرايند از دست مي‌دهيم و هم به نوعي بلا را به جان مي‌خريم تا  چند برابر هزينه‌براي درمان بپردازيم.  
دهمين جشنواره محصولات ارگانيك از چهارشنبه 22آذرماه به مدت 10 روز در نمايشگاه بين‌المللي شهرداري تهران برگزار مي‌شود تا شهروندان علاوه بر آشنايي با اين محصولات با چگونگي توليد آن از نزديك نيز آشنا  شوند. 
گفتني است، محصولات ارائه شده در اين جشنواره از سوي دستگاه‌هاي متولي همچون وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد پايش شده و به شهروندان عرضه مي‌شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار