کد خبر: 885160
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
هر روز كه مي‌گذرد كانون‌هاي بيشتري از خانواده‌ها به دليل مصرف مواد مخدر يا جرائم مرتبط با آن به پرتگاه نابودي مي‌روند.
هر روز كه مي‌گذرد كانون‌هاي بيشتري از خانواده‌ها به دليل مصرف مواد مخدر يا جرائم مرتبط با آن به پرتگاه نابودي مي‌روند. آن سوي اين خانمان‌سوزي‌ها، اين‌جا و آن‌جا اجلاس‌هاي بسياري براي مقابله با مواد مخدر برگزار مي‌شود كه دستاورد آن به اعلام تازه‌ترين آمار هولناك و به صدور يك بيانيه ختم مي‌شود. در عمل اما آن چه وجود دارد خانمان‌سوزي بيشتر افيون است. 
تازه‌ترين دورهمي، نشست گروه كارشناسي همكاري‌هاي مرزي در چارچوب ابتكار ميثاق پاريس است كه روز گذشته با حضور هيئت‌هاي نمايندگي بيش از 30 كشور و سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در هتل هما تهران برگزار شد. از جمله نگراني‌هاي مطرح شده در اين اجلاس دو روزه افزايش نگران كننده كشت مواد مخدر در كشور افغانستان و رشد ۸۷ درصدي توليد مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ بود. 

علي مؤيدي، قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در افتتاحيه نشست آماري را ارائه كرد و گفت: «‌به طور ميانگين 75 درصد كشفيات جهاني ترياك، 61 درصد كشفيات مرفين، 17‌درصد هرويين و همچنين بيشترين كيس‌هاي كشف پيش‌سازهاي شيميايي مواد مخدر توسط ايران صورت مي‌گيرد.‌» او همچنين ادامه داد: «‌آنچه كه راجع به گسترش سطح و منطقه كشت خشخاش و افزايش توليد مواد مخدر افغانستان در گزارش UNODC آمده است، تصويري است بسيار نگران كننده از موج مخرب ناشي از افزايش كشت و توليد كه به زودي منطقه را در نورديده و به اروپا و ماوراي آن خواهد رسيد. اين نشست اولين صحنه مواجهه با شرايط جديد است كه كارشناسان و متخصصان منطقه‌اي و بين‌المللي گردهم آمده‌اند تا آن را ارزيابي و راهكارهاي متناسب را بررسي كنند.‌» علي مؤيدي هدف اصلي ميثاق پاريس را جلوگيري از قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا دانست و گفت: «‌هيچ نوع نقشه راه يا برنامه اقدام عملي براي توقف كشت و توليد ارائه و پيش‌بيني نشده است و اگر چنين چيزي وجود دارد اثر آن در ميدان عمل مشاهده نمي‌شود.‌» قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر عامل ديگري كه باعث كاهش كشت و توليد انواع مواد مخدر مي‌شود را نبود تقاضا و بازار سودآوري بيان كرد و گفت: «در كشورهاي مقصد برنامه كاهش تقاضا بايد به شكلي تدوين و اجرا شود كه انگيزه‌اي براي سوداگران مرگ باقي نگذارد در حالي كه هيچ نمونه عيني مجسم و مستندي از ايفاي اين تعهد حداقل در كمك به كشورهاي مبدأ و كشورهاي مسير ديده نمي‌شود.‌»

اين اجلاس دستاوردي ديگر داشت و آن‌هم اعلام رشد ۸۷ درصدي توليد مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ بود. اين موضوع را ماري آن‌‌منير، هماهنگ‌كننده ميثاق پاريس و دفتر جرم سازمان ملل اعلام كرد و گفت: «اين هشدار جدي براي سلامت جامعه جهاني است كه بايد همه كشورها براي مقابله با آن همكاري‌هاي گسترده‌اي داشته باشند. اين ميثاق به دنبال پيشگيري از انحراف پيش‌سازها و كاهش سوءمصرف مواد مخدر تأكيد دارد.‌» آن‌منير ادامه داد: «‌در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل متأسفانه توليد مواد مخدر در جهان ۸۷ درصد رشد داشته است و اين هشداري جدي است كه بايد در سطح جهاني، ابعاد مختلفي براي اقدامات مقابله‌اي و افزايش سلامت جامعه جهاني داشت. باندهاي بين‌المللي و جرم‌هاي سازمان‌يافته منجر به انحراف پيش‌سازهاي مواد مخدر شده‌اند.‌» هماهنگ‌كننده ميثاق پاريس و بخش عمليات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد افزود: «قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد بر اهميت همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و عدم شكل‌گيري باندهاي بين‌المللي مواد مخدر و مبارزه با آن تأكيد ويژه‌اي دارد. بايد با همكاري‌هاي بين‌المللي براي ايجاد ثبات و كاهش مسيرهاي منتهي به كشورهاي مقصد، اقدامات اساسي صورت گيرد.‌» اين اجلاس و اجلاس‌هاي ديگر سال‌هاي زيادي است كه برگزار مي‌شود. آمار و ارقام و گزارش‌هاي ارائه و عكس يادگاري گرفته مي‌شود، اما آن‌چه در عمل وجود دارد نگراني است. نگراني از شيوع مصرف و جرائم مرتبط با مواد مخدر که هر روز بیشتر می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار