کد خبر: 885150
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
ابهامات بي‌پاسخ در حسابرسي از دو باشگاه پرسپوليس و استقلال
حسابرسي از دو باشگاه پرطرفدار فوتبال ايران تخلفات گسترده سرخابي‌ها را علني کرده است.
شيوا نوروزي

حسابرسي از دو باشگاه پرطرفدار فوتبال ايران تخلفات گسترده سرخابي‌ها را علني کرده است. پرسپوليس و استقلال به عنوان دو تيم دولتي در ليگ برتر فوتبال رکوردار بيشترين ريخت و پاش‌ها و البته بيشترين تخلفات هستند؛  تخلفاتی مانندناپديد شدن اسناد 61 ميلياردي قرمزها تا قانون‌گريزي‌هاي زياد آبي‌ها در عقد قرارداد با بازيکنان اين تيم. ناپديد شدن 61 ميليارد از دارايي‌هاي ثابت مشهود باشگاه پرسپوليس سروصداي زيادي به پا کرده است. اين موضوع پس از بررسي ترازنامه مالي اين باشگاه در فصل 95- 94 مشخص شده است. زيان‌ده بودن باشگاه پرسپوليس از جمله نکاتي است که در اين بررسي بر آن تأکيد شده تا جايي که سرمايه در گردش پرسپوليس در سال 1395 به منفي ۱۳۱ ميليارد و ۹۵۱ ميليون تومان رسيده است. علاوه بر اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد پرطرفدارترين باشگاه فوتبال در قاره کهن در عرض دو سال (94 و 95) 47 ميليارد و 131 ميليون تومان بدهي مالياتي به جاي گذاشته، ماليات‌هايي که مربوط به بازيکنان و مربيان پرسپوليس بوده، اما باشگاه پرداخت آنها را برعهده گرفته است. نکته ديگر اينکه بدون هيچ دليل و سندي 61 ميليارد تومان از دارايي‌هاي ثابت باشگاه پرسپوليس کسر شده، در حالي که در سال 95 بدهي‌هاي اين باشگاه به رقم 142 ميليارد و 729 ميليون تومان رسيده بود! چالش جديدي که اين روزها در رسانه‌ها به آن پرداخته مي‌شود و خيلي‌ها تلاش مي‌کنند تا آن را تکذيب کنند، اين است که هر سال بر ميزان بدهي‌هاي پرسپوليس اضافه و در عين حال مبلغي قابل توجه نيز از دارايي‌هاي ثابت کاسته مي‌شد، تخلفي که معلوم نيست مسئوليتش برعهده چه كسي است. 
  
سوءتعبير!

سرپرست باشگاه پرسپوليس اولين فردي بود که در مقام تکذيب برآمد. حميدرضا گرشاسبي با سوءتعبير خواندن ماجراي ناپديد شدن 61 ميليارد تومان اظهار داشت: «اين موضوع به شکلي مطرح شده که براي بعضي‌ها سوءتعبير به وجود آورده است. به همين دليل براي اطلاع هواداران بايد بگوييم اين يک بحث تخصصي در حوزه مسائل مالي است، ولي به شکلي مطرح شده که گويي اموالي گم شده است در حالي که اصلاً اين‌طور نيست. اسناد مالي باشگاه کاملاً بررسي و حسابرسي مي‌شوند و مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند. در اين مورد نيز چنين بوده است. موضوع به يک مجموعه ورزشي مربوط مي‌شود که در اختيار باشگاه بود و هم‌اکنون نيز در اختيار پرسپوليس است و باشگاه از آن استفاده مي‌کند. اين مجموعه جزو اموال تحت مالکيت قلمداد مي‌شد. در آن مقطع به اين علت كه هنوز انتقال سند به نام باشگاه صورت نگرفته بود، طبق موازين قانوني از حساب‌ها و دارايي‌هاي باشگاه کسر و اسناد اصلاح شدند.»
  
پيگيري وزارت ورزش

محمدرضا داورزني، معاون وزير ورزش هم ضمن اظهار بي‌اطلاعي از مفقود شدن دارايي‌هاي پرسپوليس از پيگيري اين موضوع در وزارتخانه سخن گفت: «راستش اين را بايد مسئولان باشگاه پرسپوليس پاسخ بدهند. من هم در حد اخباري که مطرح شده، متوجه ماجرا شده‌ام. خيلي از بحث‌ها شايعات است، ضمن اينکه دستگاه‌هاي نظارتي به خوبي بر کار باشگاه‌ها نظارت دارند. در اين موضوع هم چند دستگاه خاص نظارت ويژه دارند و طبيعي است که باشگاه هم پاسخگو خواهد بود. وزارت ورزش هم صددرصد به اين ماجرا ورود مي‌کند.»
 
200 هزار يوروي مفقوده

بازيکن استراليايي پرسپوليس از اين تيم به فيفا شکايت کرده و علاوه بر جريمه سنگين، سرخپوشان را در آستانه کسر امتياز قرار داده است و اين در حالي است که در زمان عقد قرارداد حسين هدايتي به درخواست طاهري، مديرعامل وقت باشگاه مبلغ 200 هزار يورو براي آنتوني گولچ در نظر گرفته بود، اما اين مبلغ هرگز به دست گولچ نرسيد. خبيري، مدير رسانه‌اي پيشين باشگاه در گفت‌وگويي مدعي شده که اين پول را به محمد ترکاشوند، معاون اقتصادی سابق پرسپولیس داده و رسيد هم گرفته است. گرشاسبي در واکنش به اين ادعا باز هم از ابزار تکذيب استفاده کرد: «همه اينها شايعات و کذب است و هر کس که آن را انتشار مي‌دهد گناه خود را بيشتر مي‌کند. آقاي ترکاشوند هم يک انسان خستگي‌ناپذير بود که سهم زيادي در موفقيت‌هاي اخير تيم داشت.»
 
آبي‌ها جا نماندند

باشگاه استقلال نيز در کوران تخلفات از قرمزها جا نمانده است. عدم پايبندي به مصوبات هيئت مديره، نقض سقف قرارداد و گنجاندن بندهاي عجيب و غريب از جمله تخلفاتي است که در حسابرسي فصل 95- 94 به چشم مي‌خورد. طبق مصوبه قراردادها 14 ميليارد و 500 ميليون تومان بوده، در حالي که در نهايت 17 ميليارد تومان هزينه شده است. باشگاه استقلال به‌رغم زيان‌ده بودن، اما مصوب كرده به اعضاي هيئت مديره و مديرعامل باشگاه به ترتيب 25 و 50 ميليون تومان به عنوان حق جلسه و پاداش پايان سال پرداخت شود. به غير از ايرادات اساسنامه و همچنين حضور غيرقانوني اسپانسر، بحث قرارداد يک ميليارد و نيمي جاسم کرار نيز در نوع خود جالب توجه است؛ بازيکني كه بابت فيکس بودن در هر بازي 5 ميليون هم اضافه دريافت مي‌کرد! از آن عجيب‌تر شکايت همسر دوم جاسم کرار به باشگاه استقلال بابت پرداخت مهريه از محل مطالبات اين بازيکن بوده كه توافق شده مبلغ ۷۵ ميليون تومان از مطالبات کرار به همسر دوم او پرداخت شود. اينها تنها گوشه‌اي از گزارش تخلفات مشهود در حسابرسي يک فصل باشگاه استقلال است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار