کد خبر: 885125
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
رئيس مجلس عنوان كرد كه ايران به توافق هسته‌اي پايبند است. مادامي كه كشور‌ها به تعهدات خود عمل كنند پاي برجام مي‌مانيم اما...
رئيس مجلس عنوان كرد كه ايران به توافق هسته‌اي پايبند است. مادامي كه كشور‌ها به تعهدات خود عمل كنند پاي برجام مي‌مانيم اما سناريو‌هاي مختلفي پيش‌رو است و ايران مسائل را به دقت بررسي مي‌كند. به چند سناريو فكر شده است و با دوستانمان نيز مشورت كرده‌ايم، شخصاً نمي‌خواهم در اين زمينه قضاوتي داشته باشم ولي روي اين موضوع فكر شده است. 

به گزارش ميزان، علي لاريجاني در سفر دو روزه خود به مسكو در گفت‌وگو با رسانه اسپوتنيك روسيه  درخصوص اینکه همكاري‌هاي ايران  در زمينه مبارزه با داعش در سوريه موفقيت‌آميز بوده  و اكنون اين موفقيت در زمينه حل‌و‌فصل بحران‌هاي ديگر منطقه از جمله عراق و يمن چه تأثيري خواهد داشت، گفت: اين همكاري‌ها بستگي به نقش‌آفريني روسيه در حل‌و‌فصل منطقه دارد، در حال حاضر در صحنه بين‌المللي امريكا نقش بسزايي ايفا نمي‌كند و برعكس نقشی مخرب دارد، چراكه داعش را به وجود مي‌آورد و با گروه‌هاي تروريستي كار مي‌كند. وي ادامه داد: روسيه كشور قدرتمند جهاني است كه اين مسئوليت را برعهده گرفته و نقش خود را در مبارزه با تروريست‌ها در سوريه به خوبي ايفا كرده است، به نظر من اين همكاري‌ها مثبت بوده و به دنبال آن داعش ضربه خورده است. رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت عراق بيان داشت: در كشور عراق ما به درخواست دولت اين كشور در زمينه سركوب كردن داعش همكاري‌هايي داشته‌ايم، بنابراين عراق مشكل مهمي در زمينه تروريسم ندارد اما در سوريه بخش‌هايي در دست داعش است. همچنين جريان‌هاي تروريستي ديگر مانند جبهه‌النصره كه حجم كمي هم ندارند در اين كشور حضور پيدا كردند، از سوي ديگر شاهد پايگاه زدن امريكا در كشور سوريه هستيم. 

علي لاريجاني درخصوص احتمال خروج امريكا از برجام و سناريو‌هاي ايران در زمينه لغو توافق بين‌المللي اظهار داشت: برجام يك توافق بين‌المللي بوده و تنها با امريكا به توافق نرسيده‌ايم، بلكه كشور‌هاي مهمي از اروپا، روسيه و چين طرف‌هاي مذاكره براي برجام بوده‌اند و اين توافق پس از سال‌ها مذاكره به نتيجه رسيده است، بنابراين امريكايي‌ها فيگوري گرفته‌اند كه مي‌خواهند آن را لغو كنند، اما اين كار به سادگي نيست. وي تأكيد كرد: نظر اتحاديه اروپا، چين و روسيه را در زمينه خروج يك‌جانبه امريكا از برجام مي‌دانيم و مسيري كه امريكا در نظر گرفته است ساده نيست اما من وجه سخت آن را مي‌گويم، فرض كنيد امريكايي‌ها اينقدر عقل نداشته باشند و از برجام خارج شوند. اين سؤال مطرح است كه آيا به نفع‌شان است، چراكه به نظر مي‌رسد كل پرستيژ امريكا از بين خواهد رفت و همه دنيا متوجه مي‌شوند كه آنها به هيچ توافقي اعتنا نمي‌كنند. لاريجاني تأكيد كرد: ايران به توافق هسته‌اي پايبند است، مادامي كه كشور‌ها به تعهدات خود عمل كنند پاي برجام مي‌مانيم اما سناريو‌هاي مختلفي پيش‌رو است و ايران مسائل را به دقت بررسي مي‌كند. 

وي در پاسخ به اين سؤال كه فرض كنيد امريكا در نهايت از برجام خارج خواهد شد، ايران چه اقدامي خواهد داشت، گفت: در ايران به چند سناريو فكر شده است و با دوستانمان نيز مشورت كرده‌ايم، شخصاً نمي‌خواهم در اين زمينه قضاوتي داشته باشم، ولي روي اين موضوع فكر شده است. 

لاريجاني با تأكيد بر اينكه توسعه توان موشكي ايران جنبه دفاعي دارد، اظهار داشت: در قانون مذكور منابعي براي گسترش توليد موشك در نظر گرفته شده و همچنين مساعدت‌هاي مالي در زمينه فعاليت‌هاي امنيت‌بخش منطقه به‌خصوص نيروي قدس منطقه صورت خواهد گرفت تا آنها به فعاليت خود براي ايجاد امنيت پايدار در منطقه ادامه دهند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
0
اقای لاریجانی لطفا یکی از ان سناریو هایی را که میکید مطرح کنید تا مردم بدانند. البته سناریو کم خطر ان را بکید تا امریکا هم حساب دستش بیاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار