کد خبر: 885089
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
صدور مجوز واردات زيتون از سوي جهاد کشاورزي در تضاد با اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال است
سالانه 85 هزار تن زيتون در کشور توليد مي‌شود که بيش از 50 هزار تن آن متعلق به زنجان است. از اين رو شهرستان طارم همواره با برداشت‌هاي چندهزارتني مرغوب‌ترين زيتون در مقام نخست توليد اين محصول قرار دارند.

نويسنده:ميترا شهبازي

با اين حال، به گفته نماینده مردم زنجان در مجلس به دليل عدم حمايت مسئولان جهادکشاورزي از آنها بيم آن مي‌رود که به زودي زيتون‌کاران درختان باغات خود را قطع کنند و محصولاتي با صرفه اقتصادي بالاتري را جايگزين کنند. چرا که نه تنها خسارات ناشي از سرمازدگي آبان ماه سال گذشته که بيش از ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده به زيتون کاران پرداخت نشده است، بلکه دولت با صدور مجوز واردات بي‌موقع زيتون هم مي‌خواهند گويي تير خلاص را به آنها بزند.

+++

سالانه حدود 85 هزار تن زيتون در سراسر باغات کشور توليد مي‌شود که بيشترين حجم توليد اين محصول به استان زنجان و شهرستان طارم تعلق دارد. استاني که با توليد بيش از 50 هزارتن زيتون درحال حاضر رتبه نخست توليد را به خود اختصاص داده است. از اين رو باغداران انتظار اين را دارد که در مقابل تلاشي که مي‌کنند از حمايت‌هاي کافي هم از سوي مسئولان برخوردار شوند. اما با اين حال متوليان نه تنها با سياست‌گذاري‌هايشان کمکي به افزايش توليد زيتون و بازگشايي مسيري براي صادرات زيتون نمي‌کنند، بلکه از چندي پيش جهادکشاورزي مجوز واردات زيتون را هم صادر کرده است. اين نيز در شرايطي است که دولت هنوز خسارت ناشي از سرمازدگي آبان ماه سال گذشته را هم که بالغ بر 20 ميليارد تومان است را پرداخت نکرده است. تصميمي که گويي مسئولان جهادکشاورزي با گرفتن آن قصد رها کردن تير خلاص تغيير کاربري و تغيير کشت در زنجان را دارند.

زيتون‌کاران طارم حمايت نمي‌شوند

البته در راستاي پرداخت خسارات، بارها نمايندگان مجلس به دولت تذکر داده‌اند، اما گويي گوش شنوايي براي رفع اين معضل نيست. در اين خصوص نماینده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي با تاييد مطالب فوق به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« بارها نسبت تاخير دولت در پرداخت خسارات زيتون کاران تذکر داده‌ايم، اما تمام اين تلاش‌ها همواره نتيجه‌اي نداشته است و زيتون‌کاران نزديک به يکسال است که منتظر دريافت معوقات خود هستند.»

علی وقف‌چی با اشاره به اينکه مردم شهرستان طارم از فروش زيتون امرار معاش مي‌کنند، مي‌افزايد:« خسارت برآورد شده‌اي که قرار است دولت آن را به باغداران پرداخت کند، رقمي بالغ بر 20 ميليارد تومان است.» سال گذشته بخش زيادي از سرمايه باغداران در اثر ورود سامانه‌هاي سرمايشي بي‌موقع خسارت ديده است و متوليان با چشم پوشي از نياز زنجاني‌ها به دريافت کمک‌هاي دولتي، آنها را به حال خود رها کرده‌اند.

البته مشکلات زيتون کاران زنجان به همين‌جا هم ختم نمي‌شود، آنها اغلب در اثر کم‌دانشي و عدم به روزرساني شدن اطلاعاتشان از سوي سازمان جهاد کشاورزي،‌ شيوه‌هاي سنتي را براي توليد زيتون و فرآورده‌هاي آن به کار مي‌گيرند که آسيب بزرگي را به باغات زيتون وارد مي‌کند.

تير خلاص به باغداران با واردات زيتون

علاوه بر آنچه که گفته شد، صدور مجوز واردات زيتون هم معضلي ديگر است که گويي مسئولان جهادکشاورزي با اجراي آن مي‌خواهند تيشه به ريشه توليد داخلي بزنند. در اين خصوص نماینده مردم زنجان در مجلس مي‌گويد:« واردات زيتون دقيقا نقطه مقابل اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال است، چرا که با توجه به تجهيزات سنتي و وجود فضاي رقابتي نامناسب، زيتون‌هاي وارداتي همواره از توليد داخلي ارزان‌قيمت‌تر هستند.»

وقف‌چی مي‌افزايد:« با اين شرايط زمان زيادي نمي‌گذرد که زيتون‌کاران ورشکست شوند و براي جبران خساراتي که دولت با سياست‌گذاري اشتباه خود به آنها وارد کرده است، تغيير کشت و کاربري را انتخاب کنند.» وي با انتقاد از عملکرد جهادکشاورزي ادامه مي‌دهد:« اين دولتمردان بودند که حدود 15 سال پيش کشاورزان را به توليد زيتون تشويق ‌کردند، حالا دست از ياري به آنها برداشته‌اند.» همچنين در رابطه با مشکلاتي که در راه‌هاي دسترسي به زنجان قرار داشت، اين نماينده مجلس مي‌گويد:« قرار است 2 بازارچه در مسير تهران- زنجان احداث شود، اما تمرکز اصلي بر روي استان است تا ارزش افزوده نصيب مردم بومي زنجان شود.» حالا با اين شرايط انتظار مي‌رود اگر متوليان واردات زيتون را امرري ضروي مي‌دانند، حداقل تعرفه آن را بالا ببرند تا به توليدات داخلي خسارتي وارد نشود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار