کد خبر: 884977
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سفر وزير امور خارجه انگليس به تهران بهانه‌اي شد تا طيف خوش‌بين به غرب در داخل كشور تطهير اروپايي‌ها را اين بار با ادبياتي جديد رقم‌ بزند...
محمد‌ اسماعیلی

نامهرباني مقامات ايالات متحده با غربگرايان داخلي طي ماه‌هاي اخير موجب شده گرايش ملازمان اين جريان به سمت اروپايي‌ها غلظت بيشتري بگيرد و به جاي مدح امريكا، منقبت اروپايي‌ها در اولويت شخصيت‌ها و رسانه‌هاي طيف خوش‌بين به غرب قرار گيرد. 

طيف غربگراي داخلي كه همواره در پي تطهير مقامات غربي – اعم از اروپا و امريكا – بوده و فرهنگ و سبك زندگي آنها را سمبل زندگي ايده‌آل معرفي كرده، طي ماه‌هاي اخير و به‌واسطه تشديد فشارهاي ضد ايراني دولت ترامپ، دل به مساعدت اروپايي‌ها بسته تا مقامات كشورهاي اتحاديه اروپا مانع از شكست تئوري « تعامل با غرب دروازه شكوفايي ايران » شوند. 
جلوگيري از نسخه مورد وثوق يا همان «‌تعامل با غرب دروازه شكوفايي ايران» پدرخوانده‌هاي طيف خوش‌بين به غرب در حالي مهم‌ترين هدف هفته‌هاي اخير اين جريان است كه به همان اندازه كه عملكرد اروپا مورد تقدير قرار گرفته به همان ميزان مقامات اتحاديه اروپا مواضع گستاخانه‌اي نسبت به جامعه ايراني اتخاذ كرده و خواهان افزايش فشارها به جمهوري اسلامي ايران در قالب بسته‌هاي جديد تحريمي شده‌اند.

يعني ابراز اشتياق به اروپايي‌ها تنها به جري‌تر شدن مواضع و رفتارهاي ضدايراني مقامات اين قاره منجر شده و تلاش براي نزديكي به فرانسه، انگليس و آلمان به جاي امريكا آورده ملموسي براي جريان غربگراي داخلي نداشته است. گستره مواضع ضدايراني اروپايي‌ها در هفته‌هاي اخير به ميزاني بوده كه امريكا ترجيح داده نقش احاله داده شده به اروپا را اثرگذار بداند و براي افزايش احساسات ضدامريكايي در جامعه ايراني و با هدف كمك به جريان غربگراي داخلي، تا اطلاع ثانوي از شدت بخشيدن به مواضع ضدايراني بپرهيزد. 

با اين تفسير، شخصيت‌ها و رسانه‌هاي منسوب به جريان غربگراي داخلي ترجيح مي‌دهند براي جلوگيري از تشديد احساسات ضدامريكايي در داخل كشور و فرار از جايگاه « وابستگي ذهني به امريكا»، از تطهير چهره ايالات متحده پرهيز و به جاي آن به تطهير چهره اروپايي‌ها بپردازند چرا كه براساس برآورد آنها و با توجه به تحولات پسابرجام، سفيدنمايي امريكايي‌ها در شرايط موجود تأثير معكوس بر جامعه ايراني گذاشته و اثرگذاري تئوري مطلوب آنها را تا سال‌ها به تعويق مي‌اندازد. 

سفر جانسون، وزير امور خارجه انگليس فرصت مناسبي است تا طيف خوش‌بين به غرب در داخل كشور تطهير اروپايي‌ها را اين بار با ادبياتي جديدتر رقم‌ بزند و خواهان تعديل مواضع جمهوري اسلامي ايران در مقابل اين كشور اروپايي شود. روزنامه آفتاب يزد روز گذشته در گزارشي با عنوان «هم جدي هم مهم»، ضمن ادعاي اينكه نبايد با به‌كارگيري واژه «استعمار پير» وزير خارجه اين كشور را بي انگيزه كنيم، مي‌نويسد: «دلواپسان سعي مي‌كنند در اقدامي نخ‌نما شده و داستاني تكراري، بار ديگر موضوع استعمار پير را وسط بكشد و دست دوستي جانسون به ظريف را نماد خباثت بريتانياي كبير تعبير كند. به عبارتي، جريان دلواپس در مقطع كنوني و با ورود جانسون به ايران، همان راهي را مي‌رود كه پيش‌تر در قبال ورود وزراي خارجه اروپايي ديگر رفته بود. هنوز يادمان نرفته كه مثلاً در سفر فابيوس، وزير خارجه وقت فرانسه به ايران، دلواپسان به يكباره موضوع ورود خون‌هاي آلوده به ايران از كشور فرانسه را پيش كشيدند و به فابيوس و دولت حمله كردند. چندي قبل‌ نيز از موضوع حجاب سفر وزير خارجه ايتاليا در ورود به كشورمان به عنوان پتكي بر سر دولت استفاده كرده بودند. برخي دلواپسان از اين دست بهانه‌ها براي ايجاد مانع بر سر تعامل ايران در دولت روحاني با كشورهاي اروپايي بسيار سود جسته‌اند.»

اين روزنامه مدعي اصلاح‌طلبي بدون توجه به اينكه طي 27 ماه پس از برجام كشورهاي اروپايي نيز همانند امريكايي‌ها  قائل به اجراي تعهدات برجامي خود نيستند و سرمايه‌گذاري در ايران را در هيچ سطحي انجام نداده‌اند، در ادعايي صرفاً احساسي از تشويق جانسون به سرمايه‌گذاري در ايران مي‌نويسد‌: «اكنون ايراني‌ها مي‌توانند در را به روي مذاكرات ديگر باز كنند... توصيه به سياستمداران اين است كه نگذاريم آقاي جانسون از كشور ما بي‌انگيزه برگردد كه در آن صورت حتي افكار عمومي هم عليه ما خواهد شد... اگر جانسون از كشور ما با دست پر به كشورش بازگشت، يك فضاي مناسب در اروپا براي سرمايه‌گذاري كردن به وجود مي‌آيد... دلواپسان به دنبال بازكردن زخم‌هاي كهنه و پيداكردن اختلافات قديمي دو كشور براي برهم زدن تعامل و اتهام‌پراكني هستند؛ غافل از آنكه در عرصه سياست جهاني و روابط كشورها با يكديگر، هر امروزي با فردايش فرق دارد.» 

روزنامه ايران، ارگان رسمي دولت نيز با درج عبارت«پايبندي لندن به اجراي كامل برجام» مدعي ايران دوستي انگليسي‌ها حداقل در دوران پسابرجام مي‌شود آن هم در حالي كه رويه گستاخانه مقامات رسمي اين كشور در ضديت با جامعه ايراني در چند ماه اخير بيشتر از هر زمان ديگري به چشم مي‌خورد. روزنامه ايران در اين باره مدعي مي‌شود‌: «وزير خارجه انگليس در شرايطي نخستين سفر خود به تهران را در دوره مسئوليتش تجربه مي‌كند كه محافل سياسي غرب اين سفر را در امتداد گام برداشتن لندن در مسير تقويت مناسبات اقتصادي با تهران و گشودن گره تعاملات بين‌المللي ايران در دوره پسابرجام ارزيابي كرده‌اند.

اين سفر كه در متن رويدادهاي جاري عرصه بين‌الملل از رويكرد ضد برجامي دولتمردان امريكا گرفته تا مواضع جنگ‌طلبانه برخي از كشورهاي منطقه صورت گرفته، پيامي فراتر از ديدارهاي عرف ديپلماتيك دارد.» روزنامه جهان صنعت در مطلبي با عنوان «روابط بين‌الملل با گذشته زندگي نمي‌كند» از لزوم فراموشي اقدامات گسترده ضد ايراني انگليسي‌ها در طول چند دهه اخير سخن به ميان مي‌آورد و سطح ديگري از غش‌كردن در آغوش انگليسي‌ها را به نمايش مي‌گذارد: «بر روابط ايران و انگليس از سال‌ها قبل و از دوره استعماري انگليس تاكنون سايه سنگيني افتاده و آن كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است كه مربوط به ملي شدن نفت در ايران بود. اين سوابق ايران را آزار مي‌دهد و ذهنيت تاريخي‌اش را خراب مي‌كند اما روابط بين‌الملل هيچ وقت با گذشته زندگي نمي‌كند، بلكه گذشته را به عنوان درسي براي هوشياري در آينده قرار مي‌دهد... اگر كودتايي شده، قراردادهاي نابرابر تحميل شده يا كارهاي استعماري ديگري صورت گرفته بايد آنها را به عنوان ذهنيت تاريخي داشته باشيم اما نگاه به آينده داشته باشيم... اكنون كه خاورميانه در آشوب به سرمي‌برد ايران در كنار بريتانيا و بريتانيا در كنار ايران مي‌توانند كمك شاياني كنند.» 

در حالي جماعت غربگراي داخلي اين بار تلاش مي‌كنند دشمني‌هاي دامنه‌دار و گسترده انگليسي‌ها را نزد افكار عمومي تقليل و تعديل كنند كه طي چند ماه اخير ترزامي، نخست وزير اين كشور بارها جمهوري اسلامي ايران را متهم به نقض مقررات حقوق بين‌المللي و دخالت در امور ساير كشورها كرده و خواهان برخورد سازمان‌هاي بين‌المللي با  كشورمان شده است، به عنوان نمونه وي در  اجلاس همكاري كشورهاي خليج‌فارس با متهم كردن كشورمان به كشتار و قتل‌عام مردم منطقه مي‌گويد: «ما بايد همچنان به مقابله با دولت‌هايي كه نفوذ آنها بي‌ثباتي منطقه را مشتعل مي‌كند، ادامه دهيم، بنابراين مي‌خواهم به شما اطمينان دهم كه من به وضوح تهديدي را كه ايران متوجه منطقه خليج‌فارس و در بُعدي وسيع‌تر، متوجه خاورميانه مي‌كند، مشاهده مي‌كنم.» 

اين نخستين بار نيست كه اثبات مي‌شود غربگراهاي داخلي توجهي به منافع ملي و امنيت منطقه‌اي كشور ندارند و به جاي آن تلاش مي‌كنند تئوري‌هاي خودساخته پدرخوانده‌هاي خود مبني بر تعامل يك سويه با غرب به‌رغم تمام هزينه‌هاي سياسي و امنيتي آن را در اولويت قرار دهند؛ رويه‌اي كه اين طيف در طول مذاكرات هسته‌اي در دستور كار قرار داد و نتيجه آن خسارت محضي به نام توافق هسته‌اي شد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
1
کسانی که خود را متخصص مسائل دیپلماسی و بین المللی می دانستند و با وجود دانستن زبان انگلیسی !! ولی از عهده یک توافق و "مذاکره بده بستان" بر نیامدند ,امتیازهای نقد را دادند، و وعده نسیه را گرفتند و این خسارت محض را به کشور وارد کردند.
اکنون می خواهند با اروپا مذاکره کنند ؟! رو که نیست سنگ پای ...
کنار کشیدن دست‌اندرکاران برجام از امور کشور و پوزش از ملت کمترین تاوانی است که باید بپردازند
برجام یک توافق نیست، یک تفکر است. تفکر جریانی غربزده, غربگرا ,غرب باور که نه تنها سواد و دانش کافی در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل ندارد بلکه وقتی با دشمن انگلیس خبیث مواجه می شود اب از لب و لوچه اش سرازیر می شود
همانگونه که در فیلم استقبال رئیس سازمان انرژی از بوریس جانسون به وضوح مشاهده شد
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
1
جماعت غرب زده " زمانی در اغوش فراسه غش کردید " قرارداد های نفتی و ... را با فرانسه بستید " اما شاهد بودیم که ماکرون به جای اینکه متقابلا شما را در اغوش خود بگیرد " امریکا را انتخاب کرد" چرا؟ که سیاست های اروپا مستقل از امریکا نیست " حتی اگر گاهی چنین ژستی را می گیرد " اکنون نوبت جانسون روباه پیر انگلیس ست " که قرارست خودرا به اغوش او بیاندازید " چه هدیه ای به او تقدیم کنید " کاش ذره ای وطن پرستی دروجود شما ها وجود داشت . ضمنا اشتباهی خرده از عربستان می گرفتیم " که دیپلمات های زن غربی بی حجاب در انجا شرکت می کنند " این خانم دیپلمات بی حجاب همراه جانسون " با فراردادن روسری در گردن خود " قصد دهان کجی به حجاب کشورمان را دارد ؟ وقتی یک دیپلمات به اداب یک کشور
احترام نمی گذارد "چگونه می تواند عملکرد های سازنده ای در ان کشور داشته باشد.
Zhra
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
1
باید گفت قوه ی قضائیه و بقیه ی دستگاهها بیدار و هوشیار باشند وغریب دوستانه نفوذی رانخورند امیدی به دولت نیست بند و آب داده واقتدارشونو حفظ کنند دولت دولت دوست کدخدایان
رمضانعلی محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
1
بسم الله.باسلام.تاریخ تمدن کهن وتابناک ملت غیور.شریف و همیشه استوار ایران که مهد تمدن دنیاست سرشاراز امثال حکیمانه وزیباست واین مثل کاربردی درزبان شیرین فارسی که سگ زرد برادر شغاله درباب ماهیت دولت خبیث انگلیس(بنا به فرموده مولایمان حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی)وشیطان بزرگ امریکا( بنا به فرموده احیاگراسلام حضرت امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه) چنان صدق کرده ودر سابقه تاریخی مردم نشسته که حتی گنداب قلم به مزدان استکبار هم که از زنجیره لوله هنگ دری وری نامه هایشان جهت اب کشی وبه توهم تطهیر بر ان میریزند نیز نمیتواند جز نفرت بیشتر ایرانیان دلاور از دشمن واذناب داخلیشان عایدی برای حضرات لژ نشین وابسته به گراند لژ اسکاتلند داشته باشد و عرض خود میبرند وزحمت ما میدارنداین کفگیر به ته دیگ برجام خوردگان از کولی دادن به شیرلوطی علیخان درقبال یک پول سیاه با وعده تابعیت که عاقبت انانکه با این خاله خرسه دوستی کرده اند جز نابودی وخواری دردنیا وعذاب الیم در اخرت وخلود در جهنم نیست .والسلام .شهرک اندیشه
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
1
روزنامه های زنجیره ای که در این یکی دو روز اقامت بوریس جانسون در ایران براي سرپوش نهادن به جاسوسي نازنین زاغری خود را به اب و اتش زدند و با درج تیترها و مقالات ضد منافع و امنیت ملی نشان دادند که این جاسوسه کار خودش را خوب انجام داده و خبرنگاران دست اموز خوبی را تربیت کرده است
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
0
وقتی اخبار 20:30 گوشه ای از اقدامات جاسوسان انگليسي را پخش کرد سفير انگليس در تهران جیغ بنفش! کشید و توئيت کرد: «من از پخش اين برنامه ناراضي هستم.» خوب است وزارت خارجه ما هم یک معاونت ماساژ ایجاد کند و این سفیر ناراضی را جهت ماساژدرمانی احضار بفرمایند
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
1
لعنت به پدر انگلیس واسهال طلب هر دو مگر در این دنیا به این بزرگی قحطی کشور است که دم انگلیس فرانسه وآمریکا را گرفته اید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
0
1
مرگ بر استعمار پير مرگ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار