کد خبر: 884927
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
به دليل كمبود فضاهاي شهري براي تفريح و نبود امكان حضور بسياري از شهروندان در اين مراكز تفريحي و گردشگري، خيابان سي‌تير در قلب تهران به پياده‌راهي تبديل شده است...
بيژن سوراني 

به دليل كمبود فضاهاي شهري براي تفريح و نبود امكان حضور بسياري از شهروندان در اين مراكز تفريحي و گردشگري، خيابان سي‌تير در قلب تهران به پياده‌راهي تبديل شده است كه حالا پايتخت را مي‌توان در آن زنده مشاهده كرد. اين خيابان كه داراي ارزش تاريخي و مراكز ارزشمند بسياري از طهران قديم است، حالا به محلي تبديل شده است كه در آن مي‌توان شور و شوق زندگي شهري را مشاهده كرد. سنگفرش اين خيابان و قدم زدن روي آن و همصحبت شدن با هنرمندان و برخي مفاخر براي ساعتي خستگي و آشفتگي شهري را از تن شهروندان مي‌كاهد.

نمادهاي طهران قديم حال و هواي خاصي به اين فضاي شهري داده است كه وصف آن در اين نوشته نخواهد گنجيد. پس از تبديل ناموفق خيابان 17 شهريور به پياده‌راه فرهنگي به دليل ساختار شهري منطقه و وجود مسائل و مشكلات بسياري به خصوص در حوزه ترافيكي و آمد و شد شهري، حالا مديريت شهري درصدد است تا اين پياده‌راه را به حالت اوليه خود بازگرداند. وجود برخي خيابان‌هاي شهري به دليل كالبد فضاي شهري و ويژگي‌هاي آن اين امكان را فراهم مي‌سازد تا كاربري جديدي براي يك روز در ماه براي آن تعريف كرد. بزرگ‌ترين خيابان پايتخت با انبوه درختان سربه فلك كشيده و تقارن آن دو طرف خيابان و امكان دسترسي از همه جاي پايتخت اين امكان را فراهم ساخته است تا خيابان وليعصر (عج) به پياده‌راه تفريحي براي شهروندان تبديل شود.

اين خيابان با ظرفيت‌هاي بسياري كه دارد مي‌تواند در قلب پايتخت كه هم جنوب شهر و هم شمال شهر را در برمي‌گيرد به مسير پياده‌راهي تبديل شود كه يك روز فارغ از مسائل و مشكلات شهري در آن با خيال آسوده قدم زده و از مواهب موجود آن استفاده كنيد.
خيابان وليعصر (عج) كه در دوره مديريت گذشته تا حدودي آراسته و پيراسته، فضاي پياده‌رو آن نيز سنگفرش و المان‌هاي شهري نيز در آن نصب شده است، مكان مناسبي براي حضور خانوادگي در اين مسير است.انتظار مي‌رود اعضاي شورا و شهرداري در يك برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت با شناسايي و ساماندهي المان‌هاي شهري، اين فضاي سبز زيبا را يك روز در ماه در اختيار شهروندان و مهمانان شهري قرار دهند.

نورپردازي ويژه اين خيابان و وجود درختان تنومند و جاري شدن آب در دو طرف جوي آن در اين مسير در صورت رسيدگي مي‌تواند به مكان گردشگري، فرهنگي، اجتماعي و تفريحي ويژه براي تهراني‌ها تبديل شود. وجود مسير براي تردد وسايل نقليه بدون دود و حتي قديمي همچون وسايل نقليه جمعي كه با سوخت پاك به حركت در‌مي‌آيد مي‌تواند براي افراد سالمند و كودكان جذاب باشد،‌ حتي در اين مسير مي‌شود از درشكه‌هاي قديمي و اسب نيز بهره جست.در حقيقت تبديل اين مسير به پياده‌راه بر ارزش شهري تهران خواهد افزود و به نوعي شهروندان را از سردرگمي شهري و مسائل آن نجات خواهد داد.

سهم شهروندان از فضاهاي شهري تهران در كلاف در هم تنيده مسائل و مشكلات هنوز نامشخص است بنابراين لازم است تا مديران شهري كه مدعي شهروندمداري و انسان‌محوري شهري هستند بر اينگونه مسائل اهتمام جدي داشته باشند. با تبديل اين خيابان به پياده‌راه آن هم به مدت يك روز در ماه، شهرت خيابان وليعصر (عج) از مرز پايتخت عبور كرده و حتي ملي و فراملي خواهد شد.شهر تهران را بايد با ظرفيت‌هاي ويژه آن به ديگران شناساند و هرگونه اقدام در اين زمينه مي‌تواند به نوعي به شهر روح جديدي ببخشد و آن را دوباره احيا كند.
شايد با اين اقدام بتوان هم جلوي سرعت تخريب و نابودي درختان سبز اين خطه را گرفت و هم ميراث سبز آن را براي آيندگان به امانت نگاه داشت. بر اين اساس انتظار مي‌رود با مطالعه دقيق و شناسايي نقاط ضعف و قوت اين مسير، پياده‌راه وليعصر يك روز در ماه اختيار شهروندان قرار گيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار