کد خبر: 884765
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
وزير اقتصاد:
مسعود كرباسيان خبر داده كه جابه‌جايي مديران عامل بانك‌هاي دولتي متوقف نشده و اين تغييرات براساس ارزيابي عملكرد افراد صورت خواهد گرفت و نه علاقه شخصي من است و تأكيد دارم تا زماني كه مجامع بانك‌ها برگزار نشود من نبايد برخي تصميمات را بگيرم.
اوايل آبان‌ماه سال‌جاري مسعود كرباسيان، در شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي از انجام تغييراتي در سطح مديران عامل بانك‌ها سخن به ميان آورد.چند روز پس از اين اظهارات، هادي اخلاقي‌ فيض آثار مديرعامل قبلي بانك ملت، جاي خود را به محمد بيگدلي داد تا نخستين تغيير از سري جابه‌جايي مديران عامل بانك‌هاي كشور اجرايي شود. به دنبال اين جابه‌جايي، اين احتمال به شدت جان گرفت كه مديرعامل سه بانك ديگر هم جاي خود را به ديگران بسپارند؛ موضوعي كه با عدم‌صدور حكم ابقا براي مديران عامل بانك‌ها، رنگ‌و‌بوي جدي‌تري هم به خود گرفت. مسعود كرباسيان در گفت‌وگو با «نود اقتصادي» در پاسخ به اين پرسش كه عدم صدور حكم ابقا يا تغيير مديران، انگيزه فعاليت‌هاي بيشتر را از برخي مديران عامل بانك‌ها سلب كرده است، تأكيد كرد كه همه افراد تا لحظه آخر مسئوليت بايد به وظايف خود عمل كنند. 

وي گفت: تعدادي از بانك‌ها تا ماه نهم سال جاري مجامع خود را برگزار نكرده‌اند و نماد آنها نيز همچنان بسته مانده كه اين امر ريشه در اختلاف‌نظر بر سر نحوه حسابرسي داشته است. 
به گفته كرباسيان، حل مشكل حسابرسي صورت‌هاي مالي بانك‌ها در زمره اولين اقدامات او از ابتداي دوره وزارت بوده كه با كمك و توافق بانك مركزي و سازمان حسابرسي اين امر اجرايي شد و حسابرس‌ها هم گزارش‌ها را ارائه مي‌كنند، بنابراين با برگزاري مجامع بانك‌ها، ضمن باز شدن نمادها، تكليف حساب و كتاب من هم معلوم خواهد شد! كرباسيان ادامه داد كه با اجرايي شدن استاندارد حسابرسي «آي اف آر اس» مي‌توان حساب بانك‌هاي كشور را به دنيا عرضه كرد و ضمن برقراري رابطه كارگزاري و بانكي با سايرين، نقل‌و‌انتقال ارز و منابع بانكي هم اجرايي مي‌شود. 

وي درباره حل مشكل زيان انباشته شركت بيمه ايران براي خروج از شموليت ماده ۱۴۱ قانون تجارت هم گفت: بنياد شهيد و امور ايثارگران يك بدهي هزار و 300ميليارد توماني به شركت بيمه ايران داشته كه قرار است جبران آن از محل پرداخت نقدي و اوراق صورت پذيرد. 
گفته مي‌شود، شركت بيمه دولتي ايران، پرونده فعاليت خود در سال مالي ۹۵ را با زيان انباشته 34 ميليون و 431 هزار و 936 ميليون ريالي بسته است. زيان انباشته شركت بيمه ايران در سال ۹۴ هم حدود 34 ميليون و 955 هزار و 332 ميليون ريال بوده، بنابراين شركت بيمه ايران براي چندمين سال پياپي بوده كه چيزي غير از زيان انباشته در صورت‌هاي مالي خود شناسايي نمي‌كند. سرمايه شركت بيمه ايران در شرايط فعلي حدود 34 ميليون و 241 هزار ميليون ريال بوده كه با توجه به زيان انباشته اين شركت مي‌توان جمع‌بندي كرد كه شركت بيمه ايران مدت‌هاست، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده است.
 
براساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت، شركتي كه زيان آن بيش از نيمي از سرمايه اسمي شركت را از بين ببرد، بايد با برگزاري بلافاصله مجمع عمومي فوق‌العاده نسبت به ادامه فعاليت يا انحلال شركت تصميم‌گيري شود. به گفته وزير اقتصاد در شرايط فعلي و بابت مقدار طلب هزار و 300ميليارد توماني بيمه ايران از بنياد شهيد، مقداري اوراق به بيمه ايران ارائه شده تا بتواند بدهي‌هاي خود را تأمين كند، بنابراين با اين حساب، مقداري از زيان انباشته شركت بيمه ايران كاسته خواهد شد. 
كرباسيان در عين حال توضيح داد كه در شرايط فعلي نرخ ۱۷درصدي اوراق مذكور از نرخ سپرده‌هاي بانكي بالاتر بوده، بنابراين شركت بيمه ايران از محل دريافت اين اوراق ضرري نخواهد كرد و ادامه داد با نشستن اين حجم اوراق در حساب دارايي‌هاي شركت بيمه ايران، مشكل زيان انباشته آن هم حل خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار