کد خبر: 884758
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
انتقاد يك تهيه‌كننده تلويزيون از حضور اسپانسر‌ها
بحث حضور اسپانسر‌هاي برنامه‌هاي تلويزيوني آنقدر شور شده كه صداي تهيه‌كننده‌هاي تلويزيوني را هم درآورده است، آنها معتقدند اين حجم از تبليغات از كيفيت توليدات مي‌كاهد و لطمه جبران ناپذيري به برنامه‌ها مي‌زند.
محمد صادقي

بحث حضور اسپانسر‌هاي برنامه‌هاي تلويزيوني آنقدر شور شده كه صداي تهيه‌كننده‌هاي تلويزيوني را هم درآورده است، آنها معتقدند اين حجم از تبليغات از كيفيت توليدات مي‌كاهد و لطمه جبران ناپذيري به برنامه‌ها مي‌زند. اينكه تلويزيون مجبور است براي تأمين هزينه‌هاي مالي‌اش از حاميان مالي استفاده كند، موضوع پذيرفته‌شده‌اي است، اما اينكه حضور اسپانسر چقدر و چطور باشد، موضوعي است كه هنوز بر سر آن مناقشه وجود دارد؛ مناقشه‌اي كه حتي اعتراض به آن دامنه‌اي فراگير‌تر از بينندگان و منتقدان رسانه ملي پيدا و به برنامه‌سازان داخل صداوسيما نيز سرايت كرده است؛ كساني كه از نزديك با روند توليد درگير هستند و مي‌دانند كه حضور بي‌قاعده اسپانسر چقدر مي‌تواند نتايج نامطلوبي بر اثر توليدي بگذارد. در همين راستا، انتقادات مهدي هاشمي تهيه‌كننده برنامه فوتبال برتر كه پخش مسابقات تيم ملي فوتبال و همچنين ليگ برتر فوتبال باشگاهي كشور را بر عهده دارد، جالب‌توجه است. 

هاشمي كه 20 سالي سابقه تهيه‌كنندگي در تلويزيون را دارد، مي‌گويد: همه جاي دنيا اسپانسرهايي در برنامه‌هاي تلويزيوني حضور دارند و يك كار حرفه‌اي است، ولي به اين شكلي كه اكنون استفاده مي‌شود، من قبول ندارم. برنامه «فوتبال برتر» به علت اينكه مخاطبان زيادي دارد براي اسپانسر برنامه شرايط خاصي در نظر گرفته شده است، اما متأسفانه در برنامه‌هاي ديگر ضوابط چندان رعايت نمي‌شود. در بسياري از برنامه‌ها كارشناسي و مخاطب‌سنجي كار تبليغي انجام نمي‌شود. وي مي‌افزايد: مثلاً برنامه‌هاي اجتماعي را مي‌بينيم كه از دكتر و آشپز و. . . همه اسپانسر هستند. اين موضوع به برنامه لطمات جبران‌ناپذيري مي‌زند. موضوع ديگر تبليغات قبل و بعد از بازي‌هاست، متأسفانه براي بازي دربي 27 دقيقه قبل از بازي و 15 دقيقه بين دو نيمه تبليغات پخش مي‌شود!‌

تهيه‌كننده برنامه فوتبال برتر با تأكيد بر اينكه بايد اين‌گونه تبليغات كم شود، ادامه مي‌دهد: به طور كلي بايد به اين وضع سروسامان مناسبي داده شود؛ آفت به وجود آمده اين است که شخصي كه هنوز دستياري تهيه‌كننده را تجربه نكرده چون فلان اسپانسر را مي‌آورد، برنامه خاصي را به او مي‌دهند و بايد تجديدنظر اساسي در اين رويه شود. «جوان» پيشتر نيز از حضور تأثير‌گذار اسپانسر‌ها در تعيين رويكرد برنامه و انتخاب مجري گزارشي را منتشر كرده بود و اين بار يكي از تهيه‌كنندگان برنامه‌هاي تلويزيوني نيز بر اين موضوع مهر تأييد گذاشته است و به نظر مي‌رسد با اين وضع بايد مديران تلويزيون فكري براي چنين معضلي بكنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار