کد خبر: 884735
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر لزوم ايجاد تسهيلات براي افزايش ثبت بين‌المللي اختراعات ملي تأكيد كرد و گفت: در حال حاضر كمتر از 10درصد اختراعات ملي ثبت جهاني مي‌شوند. 
رضا ملك‌‌زاده در كارگاه ملي پروژه توانمندسازي محيط مالكيت معنوي، مديريت مالكيت معنوي و تجاري‌سازي فناوري براي مديران فناوري مؤسسات در سالن همايش‌هاي رازي  اظهار كرد: هرچند روند اختراعات در كشور در حال افزايش است، اما ثبت بين‌المللي از مهم‌ترين مشكلات مخترعان در اين زمينه است.  وي افزود: هرچند امكان ثبت بين‌المللي اختراعات وجود دارد، اما هزينه بالا و دسترسي نداشتن به نظامي كه اين كار را تسهيل كند از جمله مشكلات اين حوزه است كه براي توسعه اين روند بايد تسهيلات مناسب فراهم شود.  
وي تأكيد كرد: با توجه به اينكه خيلي از اختراعات ما ثبت بين‌المللي نمي‌شود، ما جايگاه خوبي در نوآوري و اختراعات براساس ثبت‌هاي بين‌المللي نداريم. موقعي مي‌توانيم جايگاه واقعي خود را به دست آوريم كه امكان ثبت اختراعات ملي به صورت بين‌المللي وجود داشته باشد.  معاون وزير بهداشت به گسترش اختراعات در حوزه پزشكي و سلامت اشاره كرد و گفت: سلول‌هاي بنيادي، بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي، داروسازي، فناوري ژنتيك و تجهيزات پزشكي از جمله موضوعاتي است كه شاهد گسترش اختراعات هستيم. 
 وي اظهار كرد كه كميته تخصصي مالكيت فكري، ثبت اختراع و نوآوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از حدود يك‌ماه پيش در اين وزارتخانه راه‌اندازي شده است. 
وي به اقدامات اين كميته اشاره كرد و گفت: سياستگذاري در زمينه مالكيت معنوي، ثبت اختراع و نوآوري علوم پزشكي و تجاري‌سازي اختراعات، تشكيل شبكه همكار دفاتر زمينه مالكيت معنوي، ثبت اختراعات و نوآوري حيطه سلامت، بسترسازي و آموزش به دانشجويان و اعضاي هيئت علمي، همكاري با قوه‌قضائيه در خصوص داروري اختراعات در حيطه سلامت و همكاري با سازمان مالكيت فكري سازمان ملل (WIPO) از جمله اقدامات اين كميته خواهد بود. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار