کد خبر: 884733
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
تجري: 2 هزار كانكس دپو شده است!
معاون عمراني استاندار كرمانشاه در گفت‌و‌گو با «جوان» تأييد كرده كه چند صد كانكس در منطقه دپو شده و با وجود نياز مبرم مردم هنوز توزيع نشده است
نيره ساري

طي چند روز اخير خبرهايي منتشر شده مبني بر اينكه برخي نمايندگان كرمانشاه معتقد هستند تنها 10درصد كانكس‌ها مستقر شده‌اند و تقريباً 90 درصد كانكس‌ها همچنان تحويل داده نشده است. يكي از همين نمايندگان نيز از دپوي 2 هزار كانكس در يكي از شهرك‌هاي اطراف سرپل ذهاب خبر داد كه بر همين اساس به سراغ معاون عمراني استاندار كرمانشاه رفتيم. هرچند كه وي در بيان صريح خود اين جمله را تكذيب كرد و اعتقاد داشت نماينده مربوطه اطلاعات غلطي داشته است، اما در نهايت اظهار كرد: كانكس‌هاي دپو شده در يك شهرك صنعتي سر پل ذهاب بوده و كانكس‌هاي دپو شده چند صد تا است. 

بر‌خلاف ساعت‌هاي ابتدايي وقوع زلزله، در روزهايي به سر مي‌بريم كه دماي اكثر مناطق كشور به ويژه كرمانشاه با كاهش روبه‌رو بوده است و طي چند روز گذشته نيز باران شديد مهمان مردم زلزله‌زده شده است، اما همچنان اين مردم زلزله‌زده هستند كه اسكان موقت آنها در كانكس‌هاي فراهم شده، محقق نشده و اسكان موقت زلزله‌زدگان در كانكس‌ها، فداي جملاتي چون اولويت‌بندي مي‌شود. 

در مناطق مختلف زلزله‌زده استان كرمانشاه از جمله شهر سرپل ذهاب، كانكس‌هاي ساخته شده توسط سپاه و همچنین کانکس‌های  مختلف اهدايي از سوي گروه‌هاي مردمي و ورزشكاران موجود است، اما گفته مي‌شود اين مسئولان محلی هستند كه با دلايل مختلف از واگذاري آن به مردم بي‌پناه زلزله‌زده خودداري مي‌كنند و گويي حجم وسيعي از كانكس‌ها به دلايل نامعلوم احتكار شده است. 

به گفته نمايندگان مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي تنها 10درصد كانكس‌ها مستقر شده‌اند.  فرهاد تجري، نماينده مردم قصر شيرين در استان كرمانشاه با دشوار خواندن شرايط زندگي شهروندان در نقاط زلزله‌زده به انتقاد دستگاه‌هاي اجرايي در امر امداد‌رساني پرداخته و گفته است: با گذشت 25 روز از وقوع زلزله هنوز نهادها در بحث اسكان موقت و توزيع كانكس به زلزله‌زدگان در سردرگمي به سر مي‌برند. وي مي‌گويد: در بحث واگذاري كانكس براي اسكان موقت مديريت متمركزي نداريم و شهروندان در يك بلاتكليفي به سر مي‌برند به نحوي كه كانكس‌هاي زيادي دپو شده و هنوز به مناطق نيازمند واگذار نشده است. 

در حالي كه مجتبي نيك كردار، معاون عمراني استاندار كرمانشاه مي‌گويد: زنان سرپرست خانوار و خانواده‌هاي داراي فرزند معلول و پس از آن خانواده‌هايي كه منزل مسكوني‌شان در زلزله اخير تخريب شده است در اولويت دريافت كانكس قرار دارند.  فرهاد تجري، نايب رئيس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي و البته نماينده مردم قصرشیرين در مجلس عقيده دارد: اولويت‌بندي كه مسئولان اسكان موقت از آن صحبت مي‌كنند، بعد از گذشت اين مدت طولاني معنايي ندارد و حتي وقتي كه بخش خصوصي مي‌خواهد به بحث اسكان موقت زلزله‌زدگان ورود كند از آن جلوگيري مي‌شود.  وي تأكيد مي‌كند: دستگاه‌هاي فعلي نمي‌توانند پاسخگوي نياز مردم زلزله‌زده باشند و يك بوروكراسي كاذب و بيهوده را به راه انداخته و همين امر باعث شده است كه زلزله‌زدگان در سرما، برف و باران شديد تحت فشار مضاعف باشند. 

در اين ميان آماري كه فرهاد تجري به عنوان نماينده اين مردم مي‌زند، جالب است كه در ادامه اظهارات خود بيان مي‌كند: بالغ بر 2 هزار كانكس در يكي از شهرك‌هاي اطراف سرپل ذهاب دپو شده است، در حالي كه اين تعداد كانكس مي‌تواند نياز بيشتر خانواده‌هاي زلزله‌زده را در اسكان موقت برطرف كند و آنها را از زندگي سخت در چادر و در سرماي شديد نجات دهد. 
اما مجتبي نيك كردار، معاون عمراني استاندار كرمانشاه در همين رابطه در گفت‌وگو با «جوان» درباره دپوي 2هزار كانكس در يكي از شهرك‌هاي سرپل ذهاب مي‌گويد: اين را تكذيب مي‌كنم، اين يك شهرك صنعتي در سر پل ذهاب و شامل كمك‌هاي بنياد مسكن تا نهايي شدن دستور‌العمل توزيع بوده است كه در حد چند صد تا هم نمي‌رسد و شايد به صد تا هم نرسد. 
نيك كردار در رابطه با كمك‌هاي مردمي در زمينه كانكس‌ها نيز گفت: كمك‌هاي مردمي نيز از طريق سپاه با اولويت روستاهاي دور‌افتاده روستاهاي سردسير صورت مي‌گيرد و در روستاها نيز اولويت با زنان سرپرست خانوار، مجروحان و فوتي‌ها است و به اقشار آسيب‌ديده‌تر تعلق مي‌گيرد. 
 
نصب 1500 كانكس مردمي در روستاهاي كرمانشاه

وي با ارائه آماري در ادامه اظهارات خود تصريح مي‌كند: هزار و 500 كانكس مردمي در روستاها نصب شده و سپاه نيز تا امروز هزار كانكس تحويل داده است. در حال حاضر نيز قرار‌داد 8 هزار كانكس از سوي قرارگاه خاتم با بنياد مسكن بسته شده است كه قطعات در تهران توليد مي‌شود، ولي در محل و منطقه كارگاه‌هاي متعدد زده شده است تا اسكلت فلزي سبك آن ساخته شود. در حال حاضر هزار كانكس در روستاها نصب شده است و از اين هفته روزانه حداقل 200 كانكس نصب و تحويل داده مي‌شود كه اين آمار در هفته بعد به روزي 250 كانكس خواهد رسيد. معاون عمراني استاندار كرمانشاه در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» مبني بر كمبود كانكس و توزيع در روستاها اين چنين گفت: الان كمبود قطعه نداريم، اما اين كار زمان‌بر است. اگر روزانه 250 كانكس ساخته شود، ظرف 35 تا 40 روز 8 هزار كانكس تحويل داده خواهد شد. 
   
يا كانكس يا هزينه!

نيك كردار در رابطه با تحويل و نصب كانكس در شهرها نيز به «جوان» گفت: در شهرها كانكس تنها به كساني تعلق مي‌گيرد كه خانه آنها تخريب شده باشد. در اين نقاط حدود 5 هزار تا 6 هزار واحد تخريبي داريم كه اينها مايل هستند به جاي كانكس پول بگيرند تا جايي را رهن و اجاره كنند و ما قبول مي‌كنيم تا در شهرها به جاي تحويل كانكس، هزينه آن را دريافت كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
0
سپاه و به تبع آن بسیج با مدیریت سپاه و گروههای مردمی مورد تائید مردم بازهم تحت مدیریت سپاه خود باید ساخت مناطق زلزله زده را آغاز کنند و حتی برنامه ریزی برای ایمن سازی مناطق زلزله خیز را در دهات و شهرهای محروم بکنند. از ستاد بحران و غیره چشمی آب نمیخورد. ما میدانیم که سپاه یک سازمان انقلابی مردمی است که از تکنولوژی روز هم بی بهره نیست و واقعا این کارهای اجر اخروی دارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار