کد خبر: 884724
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
عضو هيئت تنظيم مقررات برق:
عضو هيئت تنظيم مقررات برق با تأكيد بر اينكه اين هيئت در بورس برق، هيچ دخالتي در تعيين قيمت ندارد، گفت: برق سيب‌زميني يا خودرو نيست، پس هيئت تنظيم مقررات بايد مستقل و با ادبيات برق آشنا باشد.
محمودرضا حقي فام در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه شركت‌هاي توليدكننده برق با انتقاد از اينكه چرا اعضاي هيئت تنظيم مقررات برق را كارمندان وزارت نيرو تشكيل مي‌دهند و معتقدند نبايد رئيس هيئت ياد شده معاون وزير نيرو باشد، گفت: رگولاتورها در اصول بايد مستقل باشند، اما بحثي كه هست اين است كه اين نهاد يكسري مقرراتي گذاشته كه بيشتر براي ايجاد فضاي رقابت است و هيچگونه محدوديتي براي بخش توليد ايجاد نمي‌كند.  وي افزود: بنابراين تا رسيدن به آن رگولاتور مستقل كه بايد از جمعي تشكيل شود كه لزوماً ممكن است از داخل وزارت نيرو نباشد. اين رگولاتور كنوني كاركرد مناسبي را دارد، در حال حاضر منافعي كه مجموعه توليد از كنار فروش برق دارد، هيچ محدوديت خاصي را براي اين توليدكنندگان اعمال نكرده است و طبيعتاً وزارت نيرو هم در اين نقش فعاليت مي‌كند. 

حقي‌‌ فام تأكيد كرد: وزارت نيرو بخش توليد، انتقال و توزيع برق را جزو مجموعه صنعت برق مي‌شناسد و اينگونه نيست كه مصرف‌كننده و توليدكننده را از خود نداند، پس همانطور كه وزارت نيرو از بخش مصرف‌كننده و توزيع حمايت مي‌كند، بخش توليد برق را نيز حمايت مي‌كند. 
عضو هيئت تنظيم مقررات برق در پاسخ به اين سؤال كه توليدكنندگان برق عنوان مي‌كنند كه از بخش توليد برق حمايت نمي‌شود و عرضه و تقاضا قيمت عمده‌فروشي برق را تعيين نمي‌كند، اظهار داشت: به هيچ‌وجه اينگونه نيست؛ چراكه هيئت تنظيم مقررات برق در بورس برق هيچ دخالتي در قيمت و تعيين قيمت برق ندارد. مثل تمام نقاط دنيا سازمان بورس خريد و فروش را انجام مي‌دهد و وزارت نيرو و هيئت تنظيم بازار برق قيمت برق را ديكته نمي‌كنند، بنابراين براساس نظام داد و ستد اقتصادي اين اقدامات صورت مي‌گيرد.   سؤال اين است كه آيا نهاد تنظيم مقررات راديويي زيرنظر مخابرات نيست؟ 

حقي‌فام در پاسخ به اين سؤال كه براساس مصوبه شوراي رقابت مقررات‌گذاري و رگولاتوري برق بايد يك نهاد مستقل باشد و ظاهراً اين مصوبه در هيئت دولت رأي نياورده و تصويب نشده است، تصريح كرد: از لحاظ فلسفي به هر حال رگولاتوري‌ها بايد مستقل باشند، اما سؤال اين است كه آيا نهاد تنظيم مقررات راديويي زيرنظر مخابرات و يك نهاد مستقل نيست؟ 
   
برق مثل سيب‌زميني يا خودرو نيست

حقي فام تأكيد كرد: برق مثل سيب‌زميني و خودرو نيست، بنابراين در عين حال كه نياز است هيئت تنظيم مقررات برق مستقل باشد، بايد مجموعه‌اي باشند كه كاملاً با مجموعه برق آشنا و پايداري فني و اقتصادي برق را به هم نزند.  بر اساس اين گزارش چندي پيش حميد‌رضا فيالي، عضو هيئت‌مديره سنديكاي شركت‌هاي توليدكننده برق با اشاره به اينكه هيئت تنظيم مقررات كه رئيس آن معاون وزير نيرو است قيمت برق را در بازار برق تعيين مي‌كند، گفته بود بر اين اساس تعيين قيمت در بازار به نفع شركت‌هاي توزيع بوده و ۳۰ درصد پايين‌تر از قيمت عمده‌فروشي است.  فيالي گفته بود كه اعضاي هيئت تنظيم مقررات بازار برق ايران كه همگي جزو كارمندان وزارت نيرو هستند و رئيس آن معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي است، قيمت برق را تعيين مي‌كنند.  به گفته وي در مورد بورس انرژي تعداد خريداران برق اندك است و عمدتاً شركت‌هاي توزيع برق هستند كه با يك قيمت پايين برق مي‌خرند و توليدكننده‌هاي برق را تحت فشار مي‌گذارند. 
فيالي تأكيد كرده بود بر اين اساس برق از يك قيمتي بالاتر خريداري نمي‌شود و شركت‌هاي توليدكننده مجبور مي‌شوند به قيمت‌هايي كه آنها تعيين مي‌كنند برق را به شركت‌هاي توزيع برق (شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نيرو) بفروشند. 
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار