کد خبر: 884566
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
راهپیمایی حمایت از قدس در هزار شهر ایران
خيابان‌هاي بسياري در شهرهاي جهان اسلام ديروز پس از اقامه نماز جمعه يك شكل و متحد بودند...
زینب شریعتی

خيابان‌هاي بسياري در شهرهاي جهان اسلام ديروز پس از اقامه نماز جمعه يك شكل و متحد بودند، مشت‌هايي گره كرده عليه تصميم جديد رئيس‌جمهور براي انتقال سفارت امريكا در اسرائيل از تل آويو به قدس. دغدغه براي قبله اول مسلمين، جمع زيادي از مسلمانان سراسر جهان را با هم متحد كرده بود. در ايران هم شهر به شهر مردم پس از نمازجمعه، سرماي هوا را فراموش كردند و در خيابان‌ها ماندند و شعار دادند و برابر تصميم جديد دولت امريكا كه عملاً بيت المقدس را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي به رسميت مي‌شناسد، موضع‌گيري كردند. طبيعتاً در اين ميان پايتخت ايران اسلامي راهپيمايي پرشورتري را شاهد بود. 

‌ديروز دوباره روز قدس بود، گرچه آخرين جمعه ماه رمضان نبود. خيلي از ما مردم و خيلي از مسئولان در گذر ايام و در شلوغي جدل‌هاي سياسي بي سود، فلسطين را انگار از خاطر برده بوديم ، اما در همين زمان‌هاي فراموشي ما، طرف مقابل نقشه‌هايش را قدم به قدم، محكم و دقيق پيش مي‌برد. رئيس‌جمهور امريكا فلسطين را به ياد همه آورد و ديروز براي جهان اسلام روز قدس ديگري در يك سال اخير بود؛ روزي براي قدس.  مردم تهران همپاي هموطنان ديگرشان در هزار شهر ایران  و همپاي هر مسلماني كه مي‌داند آزادي قدس شريف آرمان مسلمانان است، با شعار «مرگ بر امريكا» و «مرگ بر اسرائيل» عليه به رسميت شناخته شدن قدس به عنوان پايتخت صهيونيست‌ها به خيابان‌ها آمدند. يك نفر پلاكاردي دستش بود با اين نوشته كه «مبارزه با استكبار تعطيل‌پذير نيست» ديگري پرچم بزرگي از فلسطين در دست داشت. يكي ديگر روي مقوا با ماژيك نوشته بود «اي ترامپ احمق امريكايي با آتش بازي كردي»، يك نفر ديگر دست نوشته‌اش را بلند كرده بود: «امريكا بيهوده زور نزن، اسرائيل رفتني است. بيچاره حكام مرتجع عرب كه نمي‌دانند تكيه بر باد دارند. » ايستاده‌ايم تا محو اسرائيل، القدس لنا، پناهگاه‌هايتان را آماده كنيد، شعارنوشته‌هاي ديگر دست مردم بود. مردمي كه مي‌دانند هر جا ظالمي قدرت پيدا مي‌كند، يعني مظلومي سكوت كرده، يعني قدرت‌هاي ديگري پشت مظلوم را خالي كرده‌اند، يعني ظالمان بر باطل خويش متحد مانده‌اند و حاميان حق متفرق شده‌اند. 
‌   
قدس تا ابد پايتخت فلسطين باقي خواهد ماند
در پايان راهپيمايي مردم ايران قطعنامه‌اي صادر شد كه در آن با تأكيد بر اينكه به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيمي اشغالگر و تروريست‌پرور به هيچ وجه اعتبار قانوني ندارد، تصريح شده است كه قدس تا ابد پايتخت فلسطين باقي خواهد ماند. در بند پاياني اين بيانيه آمده است: ملت بزرگ و شجاع ايران، اين تصميم نابخردانه ترامپ و رژيم صهيونيستي را به نوعي اعلام جنگ با فلسطين و دنياي اسلام دانسته و در مقابل اين زياده خواهي و حركت شيطاني، همچنان مقاوم ايستاده و از آرمان فلسطين دفاع خواهند كرد.   خطبه‌هاي نماز جمعه ديروز پايتخت هم متأثر از تصميم غيرقانوني رئيس‌جمهور امريكا براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي بود. علاوه بر اين موضوع، امام جمعه موقت تهران در مورد صيانت از مرزهاي سياسي و فرهنگي و نظامي كشور نيز سخناني بيان داشت.
 
آيت‌الله سيداحمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌هاي عبادي-سياسي جمعه اين هفته، اظهار داشت: مراقب مرزهاي خود باشيد و نگذاريد دشمن در مرزهاي شما نفوذ داشته باشد؛‌ اين مرزها ابعادي دارد كه بعد اول آن مرز سياسي است. وي با بيان اينكه مراقب باشيد مرز سياسي نظام اسلامي آسيب نپذيرد، افزود: شاكله نظام سياسي با رهبري شكل مي‌گيرد، اگر رهبري آسيب ببينيد شاكله آن جامعه به هم خورده است.  امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نخ تسبيحي كه مهره‌ها را دور هم قرار مي‌دهد، رهبر جامعه است كه اگر آسيب ببيند آن دانه‌ها از هم جدا خواهند شد بنابراين در عرصه مرزهاي سياسي از رهبري حق دفاع كنيد تا او بتواند وظايف اساسي را انجام دهد. 

خاتمي همچنين عنوان كرد: دومين موضوع، مرز فرهنگي است؛ همه مي‌دانند كه انقلاب اسلامي ما بر پايه انقلاب فرهنگي شكل گرفت و آن هم انقلاب در بينش‌ها دانش‌ها و ارزش‌ها بود. در آن زمان فرهنگي به نام ستمشاهي فروريخت و جاي آن فرهنگ اسلامي آمد؛ اگر دشمنان بتوانند دوباره جابه‌جايي صورت دهند ترديد نكنيد كه انقلاب آسيب ديده است؛ بنابراين اين رخنه بسيار خطرناكي است. 
‌   
برد موشكي‌مان را افزايش مي‌دهيم

خاتمي سومين مرز را مرز نظامي خواند و ادامه داد: در دنيايي كه گرگ‌ها حكومت مي‌كنند و منطق در كار آنها نيست، نمي‌شود مسلح و مقتدر نبود؛ اما يك فرق بين اقتدار ما و ديگران وجود دارد و آن اينكه اقتدار ديگران براي تجاوزگري است، اما اقتدار ما براي بازدارندگي است براي اينكه گرگ‌هاي مستكبر خيال تجاوز را هم به ذهن خود راه ندهند. 
وي ادامه داد: ما موشك داريم، موشك را هم مي‌سازيم و هر چقدر هم بتوانيم بُرد موشكي‌مان را افزايش مي‌دهيم تا خواب راحت را از چشم ساكنان كاخ سفيد بگيريم و مي‌گيريم. ما به دنبال ارتقاي توان موشكي هستيم تا اگر روزي ديوانه‌اي به نام رژيم صهيونيستي خواست غلطي كند، تل‌آويو و حيفا را با خاك يكسان كنيم. 
‌امام جمعه موقت تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو، اظهار داشت: دانشجو و طلبه دو بال رشد اين كشور هستند؛ از دانشجويان گرامي انتظار مي‌رود آن بهانه‌اي كه سبب شد ۱۶ آذر به نام آنها ناميده شود را پاس دارند كه آن ايستادگي در برابر دولت متجاوز امريكا بود. امروز هم دانشجويان ما مي‌توانند با درس عميق و تعهد و بصيرت همان نقش را ايفا كنند. 
‌ 
تصميم دولت امريكا غصب مضاعف قدس است

خاتمي همچنين با اشاره موضوع انتقال پايتخت رژيم صهيونيستي از تل‌آويو به قدس شريف، گفت: اين موضوع فرياد جهان را درآورده، نه تنها جهان اسلام حتي هم پيمانان امريكا هم دادشان در آمده است. خاتمي ادامه داد: حدود ۷۰ سال است كه فلسطين اشغال شده است، در طول اين مدت مدام دنياي استكبار حامي اين اشغال بوده و اكنون هم دموكرات و جمهوريخواه حامي اين اشغال ظالمانه هستند؛ اين تصميم اخير غصب مضاعف است كه بايد جهان نه تنها جهان اسلام كه همه در برابر اين تجاوز آشكار به حقوق مردم فلسطين بايستند. 
‌  
دولت‌ها برابر تصميم امريكا اقدام عملي داشته باشند

خطيب موقت جمعه تهران ادامه داد: در اين عرصه واكنش بسيار گسترده‌اي صورت گرفت حتي هم‌پيمانان امريكا هم در بيانيه‌هاي خود به‌شدت محكوم كردند، اما اين كافي نيست بلكه بايد در كنار اين محكوم كردن‌ها اقدام عملي داشته باشند اقدام عملي هم همان است كه رهبر مجاهد حزب‌الله گفت؛ سفراي خود را فرا بخوانند و سفارتخانه رژيم صهيونيستي را در همه جهان ببندند. وي در بخش ديگري از خطبه خود تصريح كرد: آنچه دشمن را وقيح كرده اين است كه هم امريكا مي‌بيند و هم رژيم صهيونيستي، كه اين شلوغي‌ها و اعتراضات مدتي ادامه پيدا مي‌كند و تمام مي‌شود اما نبايد تمام شود و بايد اين فرياد و خروش تا عقب نشيني كامل رژيم صهيونيستي از اين تصميم جنايتكارانه ادامه داشته باشد. 
‌ 
ترامپ با تصميم خود قلم قرمز بر تمام مذاكرات كشيد

خاتمي همچنين با اشاره به راهپيمايي مردم پس از نماز جمعه و در اعتراض به اقدام ترامپ، يادآور شد: اين حركت مقدس مردم بعد از نماز جمعه را دست كم نگيريد؛ اين گام و فرياد در اين مراسم از آن گام‌ها و فريادهاي خداپسندانه و تجلي برائت و غضب الله، شعار مرگ بر اسرائيل است.  وي افزود: ترامپ با اين تصميم خود قلم قرمزي بر تمام مذاكرات اين هفتاد ساله كشيد و نشان داد راه درمان قضيه فلسطين تنها و تنها انتفاضه است؛ اين انتفاضه‌ است كه روز رژيم صهيونيستي را تبديل به شام سياه خواهد كرد؛ بر اين رژيم اشغالگر بتازيد. هر چقدر بتوانيد به اين رژيم اشغالگر و جنايتكار آسيب برسانيد قدمي خداپسندانه برداشته‌ايد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار