کد خبر: 884525
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
تب تندي كه زود فروكش كرد
خودروسازان ايراني پس از برجام با دستپاچگي سراغ خودروسازان فرانسوي رفتند و قراردادهايي را با آنها امضا كردند، اما اين تب تند خيلي زود فروكش كرد و وعده‌هاي داده شده در مورد توليد و عرضه محصولات مشترك با تأخير زيادي روبه‌رو شده است.
پس از توافق برجام، خودروسازان ايراني مذاكراتي را با عجله با خودروسازان خارجي به ويژه فرانسوي آغاز كردند و در اين راستا قراردادهايي نيز به امضا رسيد، اما برخلاف عجله دو طرف براي نهايي شدن اين مذاكرات، ظاهراً عزم جدي براي اجرايي شدن قراردادها وجود ندارد و در حال حاضر وعده‌هاي داده شده در مورد توليد و عرضه محصولات مشترك با تأخير روبه‌رو است. 
قرارداد سرمايه‌گذاري مشترك سايپا و سيتروئن ۱۵ مهر سال گذشته منعقد شد. ژان كريستف كمارد، قائم مقام مديرعامل گروه پژو سيتروئن در مورد همكاري مشترك اين دو شركت خودروساز گفته بود: نخستين خودروي مشترك سايپا و پژو سيتروئن اواخر سال ۲۰۱۷ ميلادي توليد و اوايل سال ۲۰۱۸ ميلادي وارد بازار خواهد شد. 

وي با بيان اينكه نخستين خودرويي كه توليد خواهد شد خودروي شاسي بلند است كه مردم ايران تمايل زيادي به آن دارند، گفته بود: در اين مدت يعني تا قبل از سال ۲۰۱۸ ميلادي كارخانه مشترك آماده، تجهيز و روند توليد دنبال مي‌شود. اين در حالي است كه با وجود باقي ماندن حدود يك ماه از اتمام سال ۲۰۱۷ ميلادي، خبري از توليد محصول مشترك سايپا و سيتروئن نيست و هنوز خط توليد مشترك اين دو شركت به بهره‌برداري نرسيده است. 
در اين وضعيت سايپا تنها طي روزهاي اخير به رونمايي از يك محصول سيتروئن اكتفا كرده و فريبرز شهباز، مديرعامل شركت سايپا سيتروئن از آغاز توليد سيتروئنC۳ در سايت سايپا كاشان طي شش ماهه ابتدايي سال آينده خبر داده است. به اين ترتيب توليد نخستين خودروي مشترك سايپا و سيتروئن با تأخير روبه‌رو است و البته بايد ديد آيا اين تأخير طولاني‌تر خواهد شد يا خير؟

قرارداد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و شركت رنو فرانسه نيز يكي ديگر از قراردادهايي بود كه بعد از برجام به امضا رسيد. منصور معظمي، رئيس سازمان گسترش در دي ماه ۹۵ و زماني كه هنوز توافق دو شركت به قرارداد تبديل نشده بود، اعلام كرد كه با همكاري دو طرف سه محصول سيمبل، نيو داستر و كوئيد در كشور به توليد خواهند رسيد و اولين خودروي مشترك در سال 2017 روي مدار توليد قرار مي‌گيرد، اما اين برنامه نيز با به تأخير افتادن امضاي قرارداد نهايي دستخوش تغيير شد و در نتيجه رئيس سازمان گسترش با تعويق اين وعده، مرداد امسال گفت كه اولين محصول مشترك اواخر سال آينده وارد بازار خواهد شد. 
يكي ديگر از قراردادهاي مشترك خودرويي مربوط به شركت ايران‌خودرو و پژو فرانسه است كه در اين قرارداد، توليد سه خودروي جديد پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ پيش‌بيني شده بود. اين در حالي است كه طبق آمار وزارت صنعت تا پايان مهرماه هيچ توليدي در اين زمينه صورت نگرفته است. از سويي، ايران‌خودرو با پيش‌فروش پژو ۲۰۰۸ نتوانسته به موقع به تعهدات خود عمل كند و در نتيجه بخشي از خودروهاي پيش‌فروش شده از محل واردات تأمين شده است. به اين ترتيب توليد محصولات پژو نيز همچنان با تأخير روبه‌رو است. 

در كنار به تعويق افتادن اين قراردادها مي‌توان به مسكوت ماندن برخي مذاكرات و قراردادهاي ديگر نيز اشاره كرد كه هرچند در ابتدا با تب تندي پيگيري شدند، اما آتش آن خيلي زود فروكش كرد و خبر خاصي از اجرايي شدن آنها نيست. در اين مورد مي‌توان به بحث‌هاي توليد محصولات فيات، بنز و فولكس واگن اشاره كرد كه هرچند گفته مي‌شود در برخي موارد، اين مذاكرات به امضاي قرارداد منتهي شده، اما خبري از جزئيات اين قراردادها و عملي شدن توليد آنها نيست. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار