کد خبر: 884517
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
سیاست مصرف منصفانه اینترنت اجرا می‌شود
به زودی شاهد رونمایی از جدول انصاف اپراتورها خواهیم بود وزیر ارتباطات: رقابت در فروش انصاف به نفع مردم است
تعرفه‌های جدید اینترنت با عنوان اینترنت نامحدود توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد که بر اساس آن اپراتورها می‌توانند در صورت عبور مشترک از آستانه «مصرف منصفانه» سرعت اینترنت وی را کاهش دهند. به عبارت ساده‌تر اگر اپراتوری مشاهده کرد که مشترک مورد نظر تخت گاز می‌رود، می‌تواند ترمزش را بکشد! آدم را یاد هنرجویان آموزشگاه‌های رانندگی می‌اندازد که با خودرویی رانندگی می‌کنند که ترمزش زیر  پای یک نفر دیگر است!
  
وارد کردن مفهوم انصاف در مصرف اینترنت خیلی جالب است. اما در عین حال قضیه را کمی پیچیده می‌کند. ما که هر چقدر متن مصوبه را خواندیم سوادمان قد نداد که شیرفهم شویم. بنابراین از دید خودمان مصرف منصفانه را توصیف می‌کنیم:
 
رعایت مصرف منصفانه در عالم همسایگی

خدا نکند همسایه بی‌انصاف نصیب آدم شود! با هزار زحمت و مشقت بسته اینترنت «وای‌فای» می‌خری، اما تا می‌خواهی استفاده کنی تبدیل می‌شود به «وای‌وای»! هنوز دو کیلو بایت دانلود نکردی که رگبار پیامک‌هایی که قصد دارند به شما حالی کنند حجمتان تمام شده به سمت‌تان سرازیر می‌شود! بعداً کاشف به عمل می‌آید که یک همسایه بدون توجه به سیاست‌های مصرف منصفانه، بسته اینترنت را با شما شریک شده است! به نظرم وزارت ارتباطات* باید یک کمیسیون تنظیم مقررات همسایگی تشکیل دهد و طرح احترام نامحدود به حقوق دیگران در بسته‌های اینترنت را تصویب کند.
 
مصرف منصفانه از نظر والدین

پدر و مادرها تعاریف منحصر به فردی در مورد مصرف منصفانه اینترنت فرزندانشان دارند. به نوعی سقف مصرف منصفانه از نظر والدین یک نوجوانِ هوشمنددار با سقف مصرف منصفانه از نظر اپراتورها متفاوت است. بعضی از پدر و مادرها در رقابت با اپراتورها حرفی برای گفتن ندارند. یعنی بچه را جوری کنترل می‌کنند که تمام زحمات اپراتور محترم برای تبلیغات آنچنانی و فروش بسته اینترنت «نامحدود با سقف مصرف منصفانه» به باد فنا می‌رود و حجم زیادی از دست و دلبازی‌های اپراتور دلسوز، دست نخورده باقی می‌ماند. اما نوع دیگری از پدر و مادرها هستند که سقفشان از سقف اپراتور بالاتر است! در نتیجه فرزند دلبندشان می‌تواند نهایت انصاف اپراتور را با چشم دل ببیند و در اقیانوس باانتهای** شبکه جهانی اطلاعات غوطه‌ور شود.
یک مدل پدر و مادر دیگر هم وجود دارد، آن‌هایی که خودشان اسیر مرام و انصاف اپراتورها می‌شوند و کلاً بچه‌ها را فراموش می‌کنند. این‌ها اصلاً انصاف با کف و سقفش برایشان تعریف نشده است!
 
سهمیه انصاف دولتی

به نظر می‌رسد بعضی از وزرای دولت دوازدهم سقف مصرف منصفانه‌شان خیلی بالاست. شاید هم سهمیه انصاف دولتی دارند! هر چه که هست وقتی به صفحات مجازی‌شان نگاه می‌کنید انصاف موج می‌زند! به خاطر همین است که مسئولان محترم این دولت پرکارترین مسئولان تاریخ کشور در فضای مجازی هستند. اگر همین روند ادامه پیدا کند حتی ممکن است از انصاف‌های نجومی بعضی‌ها هم پرده‌برداری شود! همانطور که چندی قبل یکی از خبرگزاری‌ها جدول دقیق و موشکافانه‌ای از سطح فعالیت وزرا در فضای مجازی منتشر کرد که خیلی منصفانه بود!
 
توزیع یارانه انصاف

اگر بخواهیم انصاف و عدالت را برای همه اقشار حاضر در فضای مجازی برقرار کنیم، لازم است به بعضی از افراد کم‌بضاعت یارانه انصاف پرداخت شود یا اینکه در مقاطعی سبد انصاف توزیع گردد. به این ترتیب همه می‌توانند از «سقف مصرف منصفانه» منصفانه برخوردار شوند.
البته به شرطی که تورم بی‌انصافی، یارانه‌ها را بی‌ارزش نکند. آن وقت در انتخابات بعدی ممکن است کاندیدایی که شعارهای انصاف‌گرایانه می‌دهد پیروز شود.
 
جهرمی: برای قضاوت زود است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی مصاحبه‌ای در پاسخ به نگرانی‌های مردم در مورد طرح جدید عرضه اینترنت، گفت: اینترنت گران نخواهد شد. وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: ما مدل را عوض کردیم و سقف را تغییر دادیم و طبیعتاً در این فضای رقابتی، خدمات برای اقشار کم درآمد با نرخ‌های پایین ارائه خواهد شد، اینکه اصل قضاوت را روی بسته‌ای که به تازگی ارائه شده که وجود آن نیز بر تغییر مدل استوار است، قرار دهیم به نظرم زود است و باید اجازه دهیم تا شرکت‌ها، فهرست خدمات خود را ارائه دهند، بسته‌های تبلیغاتی و خدمات ویژه اپراتورها برای ارائه به مشتری‌ها مطرح شود تا بتوانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم.

برآیند توضیحات وزیر درباره سیاست مصرف منصفانه این بود که در نهایت این رقابت به نفع مردم خواهد بود. ***
  
خلاصه امیدواریم اینترنت نامحدود به زودی عرضه شود و شما مخاطبان عزیز از آن بهره‌مند شوید، ولی بالاغیرتاً منصفانه مصرف کنید که وزیر ارتباطات ناراحت نشود!

توضیحات: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* شاید بگویید این قضیه به وزارت ارتباطات مرتبط نیست، ولی ما معتقدیم ارتباط دارد.
** طبق مصوبه، اینترنت نامحدود، نامحدود نیست.
*** البته خبرنگار سر به هوا ممکن است حرف‌های وزیر را با دیالوگ‌های سریال جومونگ قاتی کرده باشد! چون همزمان با مصاحبه سریال را هم داشت تماشا می‌کرد. شما به بزرگی خودتان ببخشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر