کد خبر: 884512
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
روح‌الله صالحي
با كشته شدن علي عبدالله صالح در يمن، آخرين تير امارات و عربستان سعودي براي رسيدن به موفقيت در جنگ يمن، به سنگ خورد و جنبش انصارالله با خنثي كردن طرح كودتا و توطئه خارجي، چشم فتنه را كور كرد.
روح‌الله صالحي

عربستان سعودي و شيوخ امارات زماني كه عمليات «توفان قاطعيت» را عليه مردم يمن استارت زدند، تصورشان اين بود كه يمن و جنبش انصارالله، لقمه راحتي براي بلعيدن هستند و با اين ادعا كه در مدت 10 روز مي‌توانند انصارالله را نابود كرده و صنعا را اشغال كنند، وارد باتلاق يمن شدند اما با گذشت 33 ماه از اين جنگ ظالمانه، هيچ دستاوردي در عرصه ميداني نداشته‌اند.  عربستان به رغم پشتيباني امريكا و انگليس و با وجود حملات هوايي گسترده عليه غيرنظاميان يمن و محاصره دريايي اين كشور در اين جنگ شكست خورده است. اين كشور نه تنها نتوانست در سرزمين‌هاي يمن پيشروي داشته باشد، بلكه اين نيروهاي يمني بودند كه در خاك عربستان پيشروي كرده و شهرهاي مرزي و پايگاه‌هاي نظامي سعودي در نجران و جيزان را به كنترل خود درآورده‌اند. عربستان و امارات براي خارج شدن از زير بار هزينه‌هاي جنگ يمن و كسب پيروزي در جهنم خودساخته، دست به قمار بزرگي در يمن زدند تا شايد با ايجاد اختلاف بين گروه‌هاي يمني و ايجاد جنگ داخلي بتوانند پيروزي خود را محقق كنند اما اين فتنه نيز كارساز نشد و انصارالله بار ديگر توطئه متجاوزان را خنثي كرد و ضربه ديگري به سعودي‌ها و ائتلاف تحت امرشان وارد كرد. 
   
صالح، مهره سوخته 

مقامات رياض و ابوظبي براي اينكه بتوانند انصارالله را به زانو درآورند، در ماه‌هاي اخير دست به دامن علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور سابق يمن شدند تا با كمك نيروهاي او، كنترل صنعا را در اختيار بگيرند. اين توطئه چند ماه پيش با درگيري موقتي بين نيروهاي حزب كنگره مردمي به رهبري صالح و انصارالله شروع شد و در نهايت نيروهاي انصارالله با درايت و هشياري كامل اين طرح را ناكام گذاشتند. اما سعودي و امارات دست از دسيسه‌چيني برنداشتند و هفته گذشته بار ديگر برنامه شكست‌خورده خود را مورد آزمون قرار دادند و با كوك كردن عبدالله صالح و نيروهاي او، توانستند بخش‌هايي از پايتخت يمن را كنترل كنند، اما اين توطئه نيز در مدت 24 ساعت در نطفه خفه شد و اين بار هم نيروهاي انصارالله كه از مدت‌ها پيش از همكاري صالح با عربستان و امارات اطلاع داشتند، توانستند كنترل صنعا را به دست بگيرند. نتيجه اين درگيري‌ها برخلاف انتظار سعودي و امارات بود و با كشته شدن علي عبدالله صالح آخرين قمار متجاوزان براي موفقيت در ميدان يمن نيز با شكست روبه‌رو شد.

برخي رسانه‌هاي عربي گزارش داده‌اند كه فتنه صالح در صنعا يك طرح برنامه‌ريزي شده از سوي امارات و سعودي بود و متجاوزان وعده داده بودند در صورت موفقيت نيروهاي صالح، فرزندش احمد صالح را كه در امارات به سر مي‌برد به قدرت برسانند و براي موفقيت اين طرح ميليون‌ها دلار هزينه كرده بودند اما آگاهي انصارالله و مقابله با اين پروژه مقامات رياض و ابوظبي را در رسيدن به اهدافشان ناكام گذاشت تا اين دو كشور همچنان در سوگ پيروز شدن بر انصارالله به عزا بنشينند.  مرگ عبدالله صالح سيلي بزرگي به ائتلاف عربي به ويژه امارات بود و به طرح تبديل صنعا به ميدان نبرد ميان گروه‌هاي يمني پايان داد. مرگ صالح نشان داد عناصر و دست‌پروردگان رژيم سعودي هيچ جايگاهي در بين مردم يمن ندارند و همچنين اين مسئله نشان داد به رغم ادعاي مقامات سعودي، انصارالله همچنان قدرت اول يمن بوده و پس از گذشت سه سال از جنگ، دست بالا را در صحنه تحولات ميداني دارد. عربستان و ائتلاف عربي سعي داشتند با محاصره دريايي و تحميل قحطي و گرسنگي بر مردم يمن، انصارالله را وادار به تسليم نمايند اما چون نتوانستند موفقيتي در اين زمينه كسب كنند به سراغ ايجاد فتنه و درگيري در قلب صنعا رفتند اما اين توطئه نه تنها شكافي در بين يمني‌ها ايجاد نكرد بلكه به اتحاد بيشتر آنها نيز منجر شد. 
   
موازنه موشكي انصارالله 

ائتلاف عربي در سه سال گذشته با حملات گسترده به شهرهاي يمن، بيشتر مراكز نظامي و زيرساخت‌هاي اين كشور را نابود كرد تا توانايي انصارالله را تضعيف كند اما اين حملات نتيجه عكس داد و يمني‌ها به رغم شديدترين محاصره اقتصادي، در عرصه موشكي موفقيت‌هاي زيادي كسب كرده‌اند. شليك موشك بالستيك به فرودگاه ملك خالد در رياض و متعاقب آن شليك موشك كروز به تأسيسات اتمي «براكه» در ابوظبي چنان غافلگيركننده بود كه برق از چشمان مقامات سعودي و امارات پريد.  ساخت و شليك اين موشك‌ها نشان از پيشرفت يمني‌ها در توليد موشك‌هاي دوربرد است كه توانايي رخنه در سيستم‌هاي دفاعي متجاوزان را دارد. مقامات عربستان كه از رسيدن موشك‌هاي انصارالله به رياض دچار ترس و وحشت شده بودند، تصميم گرفتند همه راه‌ها را براي پايان دادن به جنگ بيازمايند و ايجاد فتنه در صنعا براي مقابله با اين توان موشكي بود.  ناكامي سيستم دفاع موشكي عربستان در مهار شليك يمني‌ها، زنگ خطري براي ائتلاف عربي است و با توجه به اينكه انصارالله وعده داده پايتخت‌ تمام كشورهاي عضو ائتلاف را با موشك هدف قرار خواهد داد، مقامات اين كشورها از هم‌اكنون در ترس و وحشت به سر مي‌برند. حملات موشكي به رياض و ابوظبي، نشان‌دهنده توانمندي مقاومت يمن در معادله جنگ است و حاكي از آن است كه نيروهاي يمني به ميزاني از توانمندي رسيده‌اند كه متجاوزان بايد در مقابل هزينه‌اي كه به مردم يمن تحميل كرده‌اند، هزينه پرداخت كنند.  به باور ناظران، توسعه موشك‌هاي انصارالله، حاوي اين پيام است كه راهبرد انقلابيون يمن در مرحله جديد مقاومت، ضمن گشايش جبهه به عمق دشمن، افزايش هزينه‌هاي اقتصادي متجاوزان نيز هست تا با توجه به شرايط سخت اقتصادي و كسري شديد بودجه ناشي از تحميل جنگ به يمن و نيز حمايت مالي و اقتصادي از تروريست‌ها در سوريه و عراق و لبنان، دشمن را وادار به توقف تجاوز سازند.

هنگامي كه موشك يمني‌ها به فرودگاه ملك خالد اصابت كرد، شيوخ عربي بهت‌زده شدند چگونه يمني‌ها كه در بدترين شرايط اقتصادي زندگي مي‌كنند، توانسته‌اند موشكي را طراحي و توليد كنند كه صدها كيلومتر آن طرف‌تر به هدف برخورد ‌كند. سعودي‌ها جنجال‌هاي زيادي عليه اين اقدام يمني‌ها به راه انداختند و سعي كردند با بزرگنمايي اين ادعا كه اين موشك ساخت ايران است، چنين وانمود كنند كه يمن توان توليد سلاح را ندارد و از جايي ديگر فرمان مي‌گيرد، اما اصابت موشك كروز به ابوظبي معادلات را برهم زد و نشان داد كه يمني‌ها دست و پا بسته نبوده و قابليت‌هاي زيادي در عرصه ساخت موشك‌هاي دوربرد دارند.  به گفته برخي ناظران، با توجه به شكست همه سناريوهاي عربستان در يمن، اختلافات در بين اعضاي ائتلاف عربي بيش از پيش تشديد خواهد شد و محمد بن سلمان، وليعهد جوان سعودي به خاطر وارد شدن به جنگ از پيش باخته تحت فشار قرار خواهد گرفت چراكه تنها خروجي اين جنگ خانمان‌سوز، تحميل هزينه‌هاي سرسام‌آور براي كشورهاي عربي بوده است. 
  
ارزيابي 

مرگ عبدالله صالح و درايت انصارالله در برابر توطئه‌هاي داخلي و خارجي فصل جديدي را در جنگ عليه يمن رقم زد. با كنترل صنعا به دست انصارالله و جلوگيري از درگيري‌هاي داخلي، جايگاه انصارالله در بين مردم بيش از پيش تقويت خواهد شد و در مقابل، ائتلاف سعودي در موضع ضعيف‌‌تري قرار خواهد داشت چراكه عربستان و امارات با سرنگوني آخرين برگ برنده خود در يمن، با محدوديت بيشتري براي انتخاب و عملي كردن راهكارهايش عليه ملت يمن مواجه خواهند شد و توسعه موشك‌هاي دوربرد يمن، سردمداران سعودي و ابوظبي را به بازنگري در سياست‌هاي جنگ‌طلبانه خود وادار خواهد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار