کد خبر: 884491
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
در پاييز آلوده 96، نواحي شمالي کشور با الاينده هاي جوي درگيرند و استانهاي جنوبي با گرد و خاک !
طي هفته هاي اخير اخبار متعددي از شدت گرفتن آلودگي هواي شهرهاي ايران از شمال تا جنوب و شمال غرب و شرق کشور منتشر شده است. وضعيتي که انتظار مي رفت با رسيدن فصل بارشها رنگ تعديل به خود بگيرد اما گويا دامنه اين آلودگي ها در پاييز امسال تا حدي گسترده شده که طبق اعلام سازمان هواشناسي کشور به دوبرابر ميزان الودگي مدت مشابه سال گذشته رسيده است! ريزگردها و ذرات گرد و غبار امسال زودتر از موعد هر ساله بر سر خوزستاني ها آوار شد و تعطيلي چند روزه مدارس و ادارات بسياري از شهرهاي استان را رقم زد. ميزان آلاينده هاي جوي در شهرهاي صنعتي و کلانشهرهاي تهران، اصفهان، مشهد ، کرج، اروميه و ... به سرعت بالا رفت و نفس ساکنان اکثر استانهاي کشور را تنگ کرد . حالا در روزهايي که اخبار هواشناسي از پيدايش پديده بارش در استانهاي کوهستاني کشور خبر مي دهد مدارس استان هاي خوزستان باز به دليل شدت گرفتن ذرات گرد و غبار تعطيل شده و هواي استانهاي اذربايجان غربي و شرقي هم ناسالم گزارش شده است.

نويسنده: مريم احمدي

پديده گرد و غبار و ريزگردها که در يک دهه اخير در دوره های خاصی از سال آسمان برخي استانهاي نواحی جنوب غربی و غرب کشور را تحت تأثیر قرار مي دهد، حالا به حدي گسترده تر شده که تا نواحي مرکزي و دامنه هاي جنوبي البرز و حتي پايتخت هم رسيده و راه نفس مردم تنگ تر کرده است. در اين ميان اما خوزستان به دليل قرار گرفتن در حساس ترين نقطه کمربند گرد و خاک کشور شرايط بدتري داشته و گردوغبار به يکي بحران هاي زيست محيطي اين استان تبديل شده است. تا انجا که بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداري امروز هم براي چندمين روز در سال جار يو به ويژه در فصل پاييز مدارس و مراکز آموزش عالی شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، کارون، حمیدیه، باوی، دشت آزادگان، هویزه، هندیجان، امیدیه و رامشیر به علت گرد و غبار تعطیل شد.

وضعيتي که استانداري علت ان را اخطار اداره کل هواشناسي استان خوزستان به دليل پيش بيني وزش بادهاي شديد و فعال شدن کانون هاي گرد و غبار داخلي در مناطق جنوبي و مرکزي و گسترش ان تا شمال و شمال شرقي استان اعلام کرده است. اين در حالي است که در 5 ماهه نخست سال جاری کلانشهر اهواز تنها یک روز را با وضعیت پاک براساس شاخص کیفی هوای AQI تجربه کرده و تا مردادماه هیچ روزی را با هوای پاک در این شهر نداشته است. ضمن اينکه طبق اعلام کارشناسان هجوم ريزگردها در پاييز امسال زودتر از موعد هميشگي بوده است.

هواي ناسالم پاييزي در 80 درصد شهرهاي ايران

از ابتداي پاييزامسال، بسياري از شهرهاي ايران از جمله پايتخت بيشترين روزهاي آلوده را به خود ديده اند و کيفيت هوا به دليل جولان انواع آلاينده ها در بسياري از مناطق در شرايط ناسالم قرار گرفته است. طي اين مدت مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان هوای ۹شهرستان استان را از نظر آلودگی در شرایط ناسالم تا بسیار ناسالم توصیف کرد. آلودگی هوای کرمانشاه و خوزستان با افزایش غلظت ریزگردها به مرز بحران رسید و برخی از مدارس را در این استان تعطیل کرد. استان هاي صنعتي کشور و کلانشهرهايي چون زنجان، اصفهان، مشهد، اروميه ، تهران، کرج، قزوين ، تبريز، شهرکرد و ده ها شهر ديگر به محل ناامني براي ساکنان تبديل شد و غول آلودگي هوا به سرعت خود را به معضل نخست سلامت كشور تبديل کرد. تا انجا که طبق مطالعات پژوهشكده محيط‌زيست دانشگاه علوم پزشكي تهران، از هر 10مرگ در كشور، يك مورد بر اثر آلودگي هوا صورت مي‌گيرد!

در حالي که اين روزها اخبار هواشناسي از پيدايش موج بارشي در برخي استانها خبر مي دهد همزمان اخبار مروبط به الودگي هوا دروزهاي متوالي نيز در صدراست . به عنوان نمونه امروز هم براي چنديمن روز متوالي کیفیت هوای ارومیه ناسالم اعلام شد. بنابه گفته رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در اواسط اذرماه برخلاف انتظار ، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در ارومیه از حد مجاز فراتر رفته و هواي اين شهر را برای گروه های حساس ناسالم کرده است.

سعید موسوی همزمان با اعلام ورود سامانه بارشی و احتمال ريزش برف در سطح استان اعلام کرده: با نزدیک شدن توده هوای سرد و ابرهای بارشی به منطقه آذربایجان غربی هوای شهر ارومیه در وضعیت ناسالم قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار