کد خبر: 884471
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
خودروسازان ایرانی پس از برجام با دستپاچگی سراغ خودروسازان فرانسوی رفتند و قراردادهایی را با آنها امضا کردند اما این تب تند خیلی زود فروکش کرد و وعده‌های داده شده در مورد تولید و عرضه محصولات مشترک با تأخیر زیادی روبه‌رو شده است.
فارس: پس از توافق برجام، خودروسازان ایرانی مذاکراتی را با عجله و دستپاچگی با خودروسازان خارجی به ویژه فرانسوی آغاز کردند و در این راستا قرارداد‌هایی نیز به امضا رسید، اما برخلاف عجله دو طرف برای نهایی شدن این مذاکرات، ظاهراً عزم جدی برای اجرایی شدن قرارداد‌ها وجود ندارد و در حال حاضر وعده‌های داده شده در مورد تولید و عرضه محصولات مشترک با تأخیر روبرو است.

قرارداد سرمایه گذاری مشترک سایپا و سیتروئن ۱۵ مهر سال گذشته منعقد شد. ژان کریستف کمارد قائم مقام مدیرعامل گروه پژو سیتروئن در مورد همکاری مشترک این دو شرکت خودروساز گفته بود: نخستین خودروی مشترک سایپا و پژو سیتروئن اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی تولید و اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی وارد بازار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نخستین خودرویی که تولید خواهد شد خودروی شاسی بلند است که مردم ایران تمایل زیادی به آن دارند، گفته بود: در این مدت یعنی تا قبل از سال ۲۰۱۸ میلادی کارخانه مشترک آماده، تجهیز و روند تولید دنبال می‌شود. این در حالی است که با وجود باقی ماندن حدود یک ماه از اتمام سال ۲۰۱۷ میلادی، خبری از تولید محصول مشترک سایپا و سیتروئن نیست و هنوز خط تولید مشترک این دو شرکت به بهره برداری نرسیده است.

در این وضعیت سایپا تنها طی روز‌های اخیر به رونمایی از یک محصول سیتروئن اکتفا کرده و فریبرز شهباز مدیرعامل شرکت سایپا سیتروئن از آغاز تولید سیتروئن C۳ در سایت سایپا کاشان طی ۶ ماهه ابتدایی سال آینده خبر داده است. به این ترتیب تولید نخستین خودروی مشترک سایپا و سیتروئن با تأخیر روبرو است و البته باید دید آیا این تأخیر طولانی‌تر خواهد شد یا خیر؟

قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت رنو فرانسه نیز یکی دیگر از قرارداد‌هایی بود که بعد از برجام به امضا رسید. منصور معظمی رییس سازمان گسترش در دی ماه ۹۵ و زمانی که هنوز توافق دو شرکت به قرارداد تبدیل نشده بود اعلام کرد که با همکاری دو طرف، ۳ محصول سیمبل، نیو داستر و کوئید در کشور به تولید خواهند رسید و اولین خودروی مشترک در سال ۲۰۱۷ روی مدار تولید قرار می‌گیرد. اما این برنامه نیز با به تأخیر افتادن امضای قرارداد نهایی دستخوش تغییر شد و در نتیجه رییس سازمان گسترش با تعویق این وعده، مرداد امسال گفت که اولین محصول مشترک اواخر سال آینده وارد بازار خواهد شد.

یکی دیگر از قرارداد‌های مشترک خودرویی مربوط به شرکت ایران خودرو و پژو فرانسه است که در این قرارداد، تولید سه خودروی جدید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ پیش بینی شده بود. این در حالی است که طبق آمار وزارت صنعت تا پایان مهرماه هیچ تولیدی در این زمینه صورت نگرفته است. از سویی، ایران خودرو با پیش فروش پژو ۲۰۰۸ نتوانسته به موقع به تعهدات خود عمل کند و در نتیجه بخشی از خودرو‌های پیش فروش شده از محل واردات تأمین شده است. به این ترتیب تولید محصولات پژو نیز همچنان با تأخیر روبرو است.

در کنار به تعویق افتادن این قرارداد‌ها می‌توان به مسکوت ماندن برخی مذاکرات و قرارداد‌های دیگر نیز اشاره کرد که هرچند در ابتدا با تب تندی پیگیری شدند، اما آتش آن به زودی فروکش کرد و خبر خاصی از اجرایی شدن آن‌ها نیست. در این مورد می‌توان به بحث‌های تولید محصولات فیات، بنز و فولکس واگن اشاره کرد که هرچند گفته می‌شود در برخی موارد، این مذاکرات به امضای قرارداد منتهی شده، اما خبری از جزئیات این قرارداد‌ها و عملی شدن تولید آن‌ها نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار