کد خبر: 884404
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مهار پس لرزه‌هاي توطئه سعودي در صنعا برخلاف ادعاي بعضي از ناظران كه مي‌گفتند با كشته شدن علي عبدالله صالح وضعيت در صنعا متشنج مي‌شود...
مهار پس لرزه‌هاي توطئه سعودي در صنعا برخلاف ادعاي بعضي از ناظران كه مي‌گفتند با كشته شدن علي عبدالله صالح وضعيت در صنعا متشنج مي‌شود و اوضاع از كنترل انصارالله خارج خواهد شد اما خبرهاي رسيده از پايتخت يمن و ساير نقاط اين كشور حاكي از آرامش كامل است.

به گزارش «جوان» هيكل بافنع وكيل و فعال يمني از صنعا كه اتفاقاً از طرفداران علي عبدالله صالح نيز است در صفحه توئيتر خود نوشت: پس از گذشت 48 ساعت از مرگ رئيس‌جمهور پيشين خيابان‌هاي پايتخت در آرامش كامل است. ساير خبرگزاري‌ها و منابع محلي نيز خبرهاي مشابهي از صنعا در روز گذشته داده‌اند. آرامش و ثبات در صنعا در حالي است كه بعضي از تحليلگران معتقد بودند در پي كشته شدن صالح وضعيت يمن به ويژه صنعا بحراني خواهد شد چراكه وي نفوذ زيادي داشت و قبايل متحد وي عليه انصارالله شورش خواهند كرد. به نظر مي‌رسد نه تنها اين اتفاق نيفتاده بلکه نيروهاي انقلابي با هوشياري موفق شده‌اند عوامل و بقاي توطئه سعودي و اماراتي را سركوب كنند و مانع از اقدامات خطرناك آنها شده‌اند. يكي از مهمترين اقدامات يمني‌ها در سركوب كامل توطئه حضور در خيابان‌ها و اعلام حمايت خود از انصارالله بود.

هزاران يمني روز سه‌شنبه با در دست داشتن پرچم يمن و پلاكاردهايي، خاموش شدن فتنه در صنعا و برخي ديگر از استان‌ها را به مردم يمن تبريك گفته و بر حمايت خود از مقاومت مردم و ناكام ماندن توطئه در اين كشور كه ثبات و گروه‌هاي مختلف در جامعه يمن را هدف قرار داده بود، تأكيد كردند و شعارهايي در حمايت از آزادي فعاليت نيروي موشكي و حمايت از آزادگان و چهره‌هاي شريف يمن سر دادند. در اين تظاهرات، رهبراني از حزب كنگره مردمي سراسري نيز شركت داشتند و آنها تأكيد كردند كه اين توطئه همه گروه‌هاي يمني را بدون استثنا هدف قرار داده بود. در همين حال، محمد علي الحوثي، رئيس كميته عالي انقلابي يمن در سخنراني‌ای كه در جمع تظاهركنندگان داشت، گفت: مردم يمن توانستند توطئه را در هم بشکنند و با يكديگر متحد شوند. در همين حال«صالح الصماد» رئيس شوراي سياسي عالي يمن به همه طيف‌هاي سياسي اين كشور به ويژه حزب كنگره ملي اطمينان داد مشكلات اخير موجود در صنعا به خاطر شبه نظاميان خيانتكار بوده، ولي اين مسئله «هيچ تأثيري بر سياست همكاري نخواهد داشت، بلكه موجب تقويت آن خواهد شد».

الصماد در يك گفت‌وگوي تلويزيوني از همه كاركنان دولتي يمن خواست كه به كار خود ادامه دهند. اين مقام انصارالهل تأكيد كرد: ملت يمن و همه نهادهاي آن پس از ناكام كردن اين توطئه، محكم‌تر و قوي‌تر شدند. 
   
امريكا همچنان منتظر فتنه

وزير دفاع امريكا در اظهارنظري درباره كشته شدن «علي عبدالله صالح» در يمن گفته كه هنوز زود است درباره تأثير اين اقدام بر جنگ در يمن صحبت كرد.  دو روز پس از كشته شدن علي عبدالله صالح «جيمز متيس» گفت كه كشتن علي عبدالله صالح احتمالاً در كوتاه مدت سبب بدتر شدن وضعيت فاجعه‌بار انساني در يمن خواهد شد. تأكيد وزير دفاع امريكا بر بدتر شدن وضعيت انساني در يمن در حالي است كه دولت ايالات متحده از آغاز حملات همه جانبه ائتلاف سعودي به يمن و محاصره يمني‌ها، در حال حمايت از مواضع رياض بوده است و اين حمايت‌ها همچنان ادامه دارد. رئيس پنتاگون همچنين در ادامه واكنش خود تأكيد كرده كه هنوز زود است درباره تأثير كشته شدن صالح بر جنگ در يمن صحبت كرد.  ظاهراً سكوتي كه در صنعا حاكم شده خوشايند سعودي‌ها نبوده و آنها طي سه روز گذشته بارها پايتخت يمن را بمباران كردند. يكي از مهم‌ترين مناطقي كه مورد حملات هوايي سعودي‌ها قرار گرفت منطقه سكونت علي عبدالله صالح بود. بر اساس گزارش شبكه «الميادين»، جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي، حملات شديدي در مناطق مختلف صنعا انجام داده‌اند؛ پنج حمله هوايي شديد به منزل صالح در منطقه «الكميم» در جنوب صنعا و نيز يك حمله هوايي به يكي از مقرهاي حزب صالح (حزب المؤتمر) در خيابان «الجزائر» صورت گرفت،‌ همچنين به يك آكادمي نظامي در شمال صنعا حمله هوايي شد. روز سه‌شنبه نيز ائتلاف سعودي، كاخ رياست جمهوري در پايتخت را هدف حملات خود قرار داده بود. جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي با حمله به دو شهرستان «حرض» و «ميدي» در استان حجه (شمال غرب يمن) و هم‌مرز با عربستان، حملات به اين استان را از سر گرفتند و طي ساعات گذشته 11 حمله هوايي در اين استان انجام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار