کد خبر: 884377
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
الحاق جديدترين شناور رزمي ايران به ناوگان شمال نيروي دريايي
جماران، دماوند و حالا سپر... اين نام سومين محصول تمام‌ايراني است كه قرار است پاسدار امنيت كشور در آب‌هاي شمال كشور باشد...
جعفر تکبیری
جماران، دماوند و حالا سپر... اين نام سومين محصول تمام‌ايراني است كه قرار است پاسدار امنيت كشور در آب‌هاي شمال كشور باشد؛ ناوي موشك‌انداز كه از سري توليدات كلاس سيناست و قرار است در كنار ناو تمام ايراني دماوند در آب‌هاي درياي خزر به مأموريت بپردازد. اين اتفاق در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران تا اواخر دهه 70، عملاً هيچ سامانه رزمي شناوری در درياي خزر نداشت و اتحاد جماهير شوروي و پس از آن روسيه، عملاً يكه‌تاز نيروهاي نظامي در درياي خزر بوده است. از آن سال به بعد اگرچه جمهوري اسلامي ايران و ساير كشورهاي منطقه همواره سياست ايجاد منطقه‌اي امن و توأم با صلح‌و‌دوستي در درياي خزر را دنبال مي‌كرده‌اند اما با تدبير فرماندهي كل‌قوا، پروژه‌اي عظيم براي ساخت تجهيزات رزمي دريايي در سواحل درياي خزر آغاز شد تا نيروهاي نظامي كشورمان بتوانند علاوه بر آنكه سيادت خود را بر آب‌هاي منطقه به اثبات برسانند، در ايجاد اين صلح پايدار نقش‌آفريني كنند. 

نخستين محصول درخصوص اين پروژه بزرگ ناوچه دماوند بود، پس از ناوچه جماران كه در خليج هميشگي فارس ساخته شد و به مأموريت پرداخت، این ناوچه با همان كيفيت و تكنولوژي در سواحل درياي‌خزر ساخته شد و مأموريت‌هاي خود را در آب‌هاي بزرگ‌ترين درياچه جهان آغاز كرد اما حالا پس از ناوچه دماوند، ناو موشك‌انداز سپر به عنوان دومين محصول تمام ايراني روز سه‌شنبه گذشته با حضور مسئولان به آب انداخته شد و در اختيار نيروي دريايي ارتش قرار گرفت تا اقتدار جمهوري اسلامي ايران در اين دريا بيش از هر زمان ديگر شود. 
   
مشخصات ناو موشك‌انداز سپر

براساس اطلاعات منتشر شده توسط نيروي دريايي ارتش جمهوري‌اسلامي‌ايران، ناو موشك‌انداز سپر كه جديدترين ناو موشك‌انداز ايراني از كلاس سينا و چهارمين ناو از اين كلاس در درياي شمال است، يكي از به روزترين ناوها از لحاظ تجهيزات ارتباطي و سامانه سلاح به شمار مي‌رود و با كد نظامي P234 شناخته مي‌شود. مانور سريع، سرعت بالا، سامانه موشكي سطح‌به‌سطح، سامانه تدافعي ضدهوايي و ضدسطحي از قابليت‌هاي بارز اين ناو موشك‌انداز است كه تمامي اين سلاح‌ها جزو به روز‌ترين تسليحات در اين كلاس به شمار مي‌رود. در همين حوزه همچنين مي‌توان سامانه موشكي سطح‌به‌سطح، توپ‌هاي ۷۶ و ۴۰ ميليمتري و رادار كنترل آتش با قابليت رديابي جنگنده‌ها و موشك‌هاي كروز اشاره كرد كه تمامي اين سلاح‌ها بومي كشور خودمان است. نكته ديگر درخصوص ناو سپر طول ۴۷متري و ارتفاع ۳متر و ۹۰سانتي متري آن است كه توانايي پيمايش دريايي با سرعت 35 گره را دارد. اما نكته مهم درخصوص اين ناو موشك‌انداز، كاهش زمان ساخت آن است، به طوري كه مدت زمان ساخت‌و‌تجهيز اين ناو حدود 2/5 سال به طول انجاميده است. اين نكته نيز قابل ذكر است كه پروژه ساخت ناو موشك‌انداز سپر در تيرماه سال‌جاري به پايان رسيده بود و تاكنون ۷۷ دوره آموزشي به مدت زمان ۱۵۰۰ ساعت براي كاركنان شاغل در اين ناو برگزار شده است. 
   
آمادگي ايران در توليد نيازهاي بومي دريايي

در مراسم الحاق اين ناوموشك‌انداز، امير حاتمي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح طي سخناني با بيان اينكه موشك‌انداز سپر كاملاً بومي است، افزود: تمامي اجزاي ناو در داخل كشور با همت و متكي بر زبدگي، نخبگي و علم همكاران در سازمان صنايع دريايي و پشتيباني جمهوري‌اسلامي‌ايران، نيروي دريايي و دانشگاه‌ها ساخته‌ شده است. وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه موشك‌انداز سپر، بيانگر توانايي ايران در ساخت موشك‌انداز با سطح بالاست، عنوان كرد: براي تأمين نيازها در مرحله طراحي، ساخت‌و‌توليد مي‌توانيم از توان و نبوغ ايراني استفاده كنيم. 

امير حاتمي با تأكيد بر اينكه نيازهاي بعدي ايران در زمينه دفاع و پشتيباني در داخل تأمين مي‌شود، اضافه كرد: از اين پس تمام نيازهاي دريايي در داخل توليد خواهد شد و در جاهاي ديگر از توان سازمان صنايع دريايي براي ساخت شناورهاي سنگين‌تر و حضور در اقيانوس‌ها استفاده خواهيم كرد. وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح همچنين به صورت تلويحي پيام صلح‌و‌دوستي براي كشورهاي حاشيه درياي‌خزر فرستاد و با بيان اينكه اقدامات نيروي دريايي در شمال بيشتر جنبه آموزشي دارد، عنوان كرد: بحمدالله كمتر با تهديدات امنيتي در درياي‌خزر مواجه هستيم، چراكه اين دريا را مي‌توان درياي صلح و دوستي نام برد. امير حاتمي با بيان اينكه همه كشورهاي همسايه در حاشيه درياي‌خزر مقيد و پايبند بر ايجاد امنيت و آسايش هستند، گفت: كشورهاي حاشيه خزر تأكيد دارند تا آسايش و امنيت منطقه و دريا را ايجاد كنند. وي افزود: مجموعه اقدامات نيروي دريايي در شمال بيشتر آموزشي است اما از تجهيزات و نيروهاي آموزش‌ديده در درياي جنوب به‌صورت عملياتي استفاده خواهيم كرد. 
    
نيروي دريايي مظهر اقتدار ملت در درياست

امير دريادار حسين خانزادي فرمانده نيروي دريايي ارتش هم در مراسم الحاق ناو موشك‌انداز ايراني «سپر» به ناوگان شمال نداجا، با بيان اينكه ابعاد ملي، منطقه‌اي و جهاني درياي شمال برجسته‌تر شده است، اظهار كرد: تسلط بر دريا حضور در عرصه‌هايي را ميسر مي‌سازد كه به‌واسطه آن نوعي امنيت مرزي مصون از تجاوز را از طريق برقراري امنيت در مناطق دريايي تحت حاكميت درياهاي مجاور و حضور اثربخش در مناطق دريايي مورد علاقه عرضه مي‌دارد.  
دريادار خانزادي، ناو سپر را نماد قدرت دفاعي جمهوري اسلامي ايران دانست و افزود: اين ناو موشك‌انداز مكمل ظرفيت‌هايي است كه در كنار ساير ناوهاي ساخته‌شده به دست توانمند فرزندان ايران اسلامي در نيروي دريايي راهبردي ارتش جمهوري اسلامي ايران، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و صنايع وابسته به آن امكان برقراري تعاملي معني‌دار با دوستان و همسايگان درياي خزر را فراهم مي‌كند. 

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به آيه 14 سوره نحل تصريح كرد: «سپر» نماد تعهد نيروي دريايي ارتش جمهوري‌اسلامي‌ايران براي برقراري صلح و امنيت پايدار جمعي در درياي خزر به‌عنوان درياي صلح‌و‌دوستي است. ساخت و الحاق سپر كه همزمان با عمردهي انقلاب به نام موشك‌انداز حمزه و الحاق مجدد آن به ناوگان شمال نيروي دريايي صورت مي‌پذيرد، تأكيد بر آغاز حركتي تاريخي توسط نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان نظام حكومتي الگو در راستاي اجراي كلام‌الله مجيد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار