کد خبر: 884283
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
با کسب ۵ طلا، ۳ نقره و ۶ برنز
تیم ملی وزنه‌برداری ایران در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۷ موفق شد قهرمان جهان شود.در این دوره از رقابتها که به میزبانی امریکا در شهر آناهیم برگزار شد تیم ملی وزنه برداری کشورمان با ۸ وزنه بردار شرکت کرد که در پایان با کسب ۵ طلا، ۳ نقره و ۶ برنز برای نخستین بار عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
قهرمانی تیم ملی وزنه برداری ایران در رقابت های جهانی اگرچه یک اتفاق بزرگ و درخشان بودٰ اما ناداوری درباره بهداد سلیمی کمی کام مان را تلخ کرد.موضوعی که بیش از این در المپیک برزیل رخ داد و حالا برای دومین بار تکرار شد.هر چند نباید ارزش های وزنه برداران کشورمان را نایدیه بگیریم اما نباید فراموش کنیم این قهرمانی در حالی بدست آمد که ۱۰ کشور مدعی درجه اول وزنه برداری جهان شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، مولداوی، اوکراین  و ترکیه به دلیل مشکلات دوپینگ و کره شمالی (به دلیل عدم صدور ویزا) از حضور در این رقابت ها محروم بودند و اگر محرومیت این مدعیان نبود، چه بسا که قهرمانی ایران به این آسانی میسر نمی شد.
باداد امروز در روز آخر مسابقات دو وزنه بردار سنگین وزن کشورمان روی تخته رفتند که در نهایت علی حسینی به مقام نایب قهرمانی دست یافت و بهداد سلیمی سوم شد.
در این وزن ۱۰ نفر در  گروه A حضور داشتند که سعید علی حسینی پس از هشت سال دوری ابتدا با انتخاب وزنه ۲۰۳ کیلویی روی تخته رفت که با کمال ناباوری نتوانست وزن را بالای سر ببرد. او در دومین مرتبه هم دوباره وزنه ۲۰۳ کیلوگرم را نتوانست مهار کند تا در آستانه حذف از مسابقات قرار گیرد اما در حرکت سوم بالاخره توانست ۲۰۳ کیلوگرم را بالای سر ببرد و از خطر حذف شدن فرار کند.
دیگر ملی پوش کشورمان یعنی بهداد سلیمی کار خود را با ۲۰۵ کیلوگرم آغاز کرد که با مهار آن توانست در جدول مسابقات قرار بگیرد.در ادامه رقیب این دو یعنی لاشا تالاخادزه از گرجستان در اولین وزنه ۲۱۰ را انتخاب کرد که به راحتی آن را بالای سر برد.
بهداد این بار با انتخاب وزنه ۲۱۱ کیلو روی تخته آمد که با مهار آن در صدر جدول قرار گرفت. اما تالاخادزه در حرکت دوم خود ۲۱۵ کیلوگرم را هم به راحتی بالای سر برد تا رقابت بین این دو وزنه‌بردار جذاب‌تر شود. سلیمی در آخرین حرکت خود پشت وزنه ۲۱۶ کیلوگرم قرار گرفت اما هنگام بلند شدن وزنه را انداخت و مدال نقره را کسب کرد و مدال طلا به تالاخادزه رسید.وزنه برداری گرجستانی در حرکت آخر ۲۲۰ کیلوگرم را ثبت کرد و علاوه بر مدال طلا، رکورد یک ضرب جهان را که در اختیار خودش بود، شکست.
در حرکات دوضرب بازهم علی جسینی ابتدا روی تخته آمد و با مهار وزنه ۲۳۶ کیلویی در جدول قرار گرفت.بعد بهداد با انتخاب وزنه ۲۴۱ کیلوگرم روی تخته آمد که آن را بالای سر برد اما هیات ژوری آن را قبول نکرد.  بهداد برای حرکت دوم وزنه ۲۴۲ کیلوگرم را نتخاب کرد که آن را بالای سر برد .در ادامه تالاخادزه  در حرکت اول ۲۴۳ کیلوگرم را مهار کرد.
بازهم نوبت به علی حسینی رسید تا پشت وزنه ۲۴۳ کیلوگرم قرار بگیرد که توانست آن را بالای سر ببرد. در ادامه وزنه بردار گرجستان در حرکت دوم ۲۵۰ کیلوگرم را بالای سر برد تا فاصله اش از بقیه وزنه برداران بیشتر شود.علی حسینی در حرکت آخر با انتخاب وزنه ۲۵۱ کیلوگرم  و مهار آن توانست اولین مدال جهانی خود را در رده بزرگسالان کسب کرد. بهداد سلیمی هم در حرکت آخر ۲۵۲ کیلوگرم را بالای سر  برد اما ژوری دوباره  وزنه بهداد را قبول نکردو تماشاگران ایرانی  به شدت اعتراض کردند.

سلیمی: شرایط روحی ام خوب نیست
بهداد سلیمی پس از اینکه وزنه ۲۵۲ کیلوگرم او مورد قبول هیات ژوری قرار نگرفت و در نهایت به مدال برنز جهان رسید گفت: متاسفانه این اتفاق بدی بود و برای خودم، خانواده ام و مردم ناراحت کننده بود. گردن ما از مو باریک تر است و آنها هم هر کاری می خواهند انجام می دهند.  با این شرایط واقعا وزنه زدن فایده ندارم. الان از لحاظ روحی شرایط روحی خوبی ندارم اما باز هم باید فکر کنم. واقعا بد است ماه‌ها زحمت می کشیم و آخرش چنین اتفاقاتی می افتد.
 سعید علی حسینی: امیدوارم این مدال سکوی پرتابم باشد
علی حسینی پس از نایب قهرمانی در مسابقات جهانی گفت بعد از هشت سال  برگشتن به مسابقات خیلی سخت است. روز های سختی را گذراندم اما خدا را شکر توانستم به عرصه قهرمانی برگردم. در مسابقات جهانی هم مدال خوبی گرفتم و امیدوارم سکوی پرتابی برای مسابقات بعدی مخصوصا المپیک ۲۰۲۰ باشد. بدنم هنوز سازگار با مسابقات نشده بود اما خدا را شکر دوباره به مسابقات برگشتم. در دوضرب خوب کار کردم البته نمی‌گویم خیلی خوب بود اما توانستم هر سه وزنه را بزنم و دل  مردم ایران شاد کنم  و امیدوارم که این را از من قبول کنند.

مرادی: برای قهرمانی جهان ماه‌ها تلاش کردیم
علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان در خصوص کسب عنوان قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در مسابقات جهانی گفت: خوشحالیم که برای اولین بار در تاریخ قهرمان جهان شدیم و در روز مبعث پیامبر اکرم (ص) این قهرمانی را به مقام معظم رهبری و خانواده معظم شهدا و مردم عزیز تقدیم می‌کنیم.ماه‌ها برای قهرمانی در مسابقات جهانی و کسب مدال تلاش کردیم و هر هشت وزنه‌بردار با غیرت ایرانی جنگیدند و تمام سعی خود را انجام دادند. ما از ابتدا هم برای قهرمانی تلاش کردیم و خوشحالیم که این مهم رخ داد و مدال‌های خوشرنگی را به دست آوردیم.پس از بازگشت تیم نقاط ضعف و قدرت را بررسی می‌کنیم و هرچند با کمک وزارت ورزش و جوانان به اهداف‌مان نزدیک شدیم، اما باید بازهم با برنامه پیش برویم تا چنین افتخارآفرینی‌هایی ادامه داشته باشد. اعتراض خود را به فدراسیون جهانی اعلام می‌کنیم، اما باید با روشی منطقی و بدون هیاهو کار را پیش ببریم تا در فضایی خوب به نتیجه برسیم.این مسابقات حائز نکات زیادی بود که مدال هاشمی برای نخستین بار در وزن 105 کیلو، بازگشت علی حسینی به وزنه‌برداری، رکوردشکنی مرادی، غیرت رستمی و جنگ مردانه سلیمی و نفرات جوان ما از جمله این موارد است.



وحید صابری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار