کد خبر: 884204
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بخشي ازآثار درخشان و به يادماندني تاريخ سينماي جهان به توليد و نمايش فيلم‌هاي جنگي اختصاص دارد و برخي از شاخص‌ترين اين نوع آثار، پس از پايان جنگ ساخته شده‌اند.
جبار آذين

بخشي ازآثار درخشان و به يادماندني تاريخ سينماي جهان به توليد و نمايش فيلم‌هاي جنگي اختصاص دارد و برخي از شاخص‌ترين اين نوع آثار، پس از پايان جنگ ساخته شده‌اند. در ايران هم با آنكه به همت گروهي از فيلمسازان خوشفكر و متعهد و با حمايت سازمان‌ها و ارگان‌هاي ارزشي، طي دوران رخداد دفاع مقدس و همچنين سال‌هاي بعد از آن، فيلم‌هايي با مضامين دفاع مقدس ساخته شده است و به‌رغم تعدادي از اين آثار كه از منظر سينمايي و محتوا درجه يك نبوده‌اند و اندك فيلم‌هايي كه توانسته‌اند محتواي درخشان و متعالي خود را با ساختار خوب هنري همراه كرده و فيلم‌هايي شايسته شوند، ولي همچنان هزاران چهره بزرگ دفاع مقدسي و رويدادها و حماسه‌ها و وقايع تلخ ‌و شيرين دفاع مقدس در انتظار توجه و همسويي مديران و مسئولان تشكل‌هاي سينمايي و هنرمندان براي تبديل شدن به آثار ماندگار سيمايي و سينمايي‌اند و هنوز حتي گوشه‌اي از حماسه‌ها و رشادت‌هاي رزمندگان دفاع مقدس نيز به تصوير درنيامده است. 

اشنوگل، فيلم متفاوت، نوآور، تماشايي و متعهدانه اكران كنوني سينماي كشور است. اشنوگل ساخته مشترك «علي سليماني» و «هادي حاجتمند» يك اثر دفاع مقدسي با موضوعي نو و جسورانه است؛ فيلمي كه پرده‌اي ديگر از دلاوري‌ها و مظلوميت‌هاي رزمندگان اسلام به‌ويژه حماسه‌سازان غواص را به تصوير كشيده است. اشنوگل در ادامه سينمايي‌كردن دلاوري‌ها و شهادت‌هاي مجاهدان غواص در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل ساخته شده و سوژه‌اي پرتنش را وارد قصه تازه و گيراي خودكرده است. «يونس» فرمانده غواصان، حين حفر تونل، مفقودالاثر مي‌شود. سال‌ها بعد با احتمال پيوستن او به منافقين و خيانت به كشور، پرونده‌اش دوباره باز مي‌شود؛ پرونده‌اي كه ناگفته‌هايي از تاريخ دفاع مقدس و دشمنان ايران اسلامي را بازگو مي‌كند. 

اشنوگل از سوژه و مضموني خاص، قابل‌توجه و نو برخوردار است كه آن را از ديگر فيلم‌هاي مشابه متمايز مي‌كند. نكته قابل ذكر اينكه، ساختار هنري و سينمايي اين فيلم به دليل كاستي دانش و تجربه سينمايي سازندگانش به اندازه مضمون و محتواي خوب آن، ارتقا نيافته و كاملاً متناسب و زيبنده موضوع ارزشمندش نيست. پردازش كم‌عمق و به نسبت سطحي داستان، پرداخت ناكامل و تك‌بعدي برخي شخصيت‌ها و فضاسازي‌هاي جنگي و اشكالاتي در نورپردازي و تصويرسازي از كمداشت‌هاي اشنوگل است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار