کد خبر: 884202
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
به بهانه پخش سريال «شهريار» از شبكه ‌«آي‌فيلم»
بي‌تعارف و بي‌پرده بايد به اين نقصان اعتراف كرد كه زندگي مشاهير ادبي و مفاخر فرهنگي كشور كمتر دستمايه ساخت سريال‌هاي تلويزيوني قرار گرفته است.
زهرا صلواتي

بي‌تعارف و بي‌پرده بايد به اين نقصان اعتراف كرد كه زندگي مشاهير ادبي و مفاخر فرهنگي كشور كمتر دستمايه ساخت سريال‌هاي تلويزيوني قرار گرفته است. اين كاستي در خصوص ادبا و شعراي معاصر عيان‌تر و گل‌درشت‌تر هم مي‌شود. در معدود سريال‌‌هايي از جمله «معماي شاه» به صورت گذرا به شعرايي چون فرخي يزدي پرداخته شده بود، آن هم بيشتر با تكيه بر فعاليت‌هاي سياسي و خصلت آزادي‌‌خواهي اين شاعر تا طبع و توانايي‌اش در سرودن شعر. از اين منظر، ساخت سريال «شهريار» به كارگرداني فيلمساز توانا و آزمون پس‌داده‌اي چون كمال تبريزي مي‌تواند يك غنيمت و جبران مافات پنداشته شود.

سيدمحمد حسين بهجت تبريزي، متخلص به شهريار از جمله شاعران معاصر مردمي است كه همه اقشار جامعه با شعرهايش ارتباط برقرار مي‌كنند كه بهترين گواه بر اين ادعا، شاهكار او و شعرش در مدح امام اول شيعيان حضرت علي(ع) است كه بر دل و جان بي‌شمار مردماني از هر طبقه و خاستگاه اجتماعي و با هر زبان و گويشي نشسته و جاودان شده است. سريال «شهريار» براي اولين‌بار در سال 1384 از شبكه 2 سيما روي آنتن رفت و يكي از آثار پرمخاطب تلويزيون در آن سال شد. حالا شبكه «آي فيلم» اين سريال ماندگار را به طور همزمان در دو كانال عربي و فارسي خود روي آنتن دارد.

اين اتفاق فرخنده از دو زاويه قابل بررسي و تقدير است. اول آنكه بازپخش اين سريال براي مخاطبان فارسي زبان اين شبكه كه كم‌تعداد هم نيستند، بار نوستالژيك دارد و قطعاً جذاب و سرگرم‌كننده خواهد بود و دوم و مهم‌تر البته، نمايش اين سريال بازتاب بخشي از فرهنگ و ادبيات غني ايران براي مخاطبان عرب‌ زبان‌ آي فيلم به‌شمار مي‌رود. در روزگاري كه كشورهاي كوچك چند ده ساله و عموماً بي‌هويت سعي در مصادره مفاخر ايران به نام خود دارند، پخش چنين سريال‌هايي مي‌تواند غناي فرهنگي ايران را به رخ بكشد و آبي بر آتش فتنه آنان بريزد. از سوي ديگر، تماشاي زندگي پرماجراي اين مفاخر و طبع و روحيه لطيف آنان براي هر مخاطب علاقه‌مند به مقوله فرهنگ، دل‌انگيز و روح‌افزا خواهد بود. اين مسئله در خصوص شاعري چون شهريار كه داغ يك عشق ناكام را نيز تا آخر زندگي بر دل داشته است، پررنگ‌تر و بارزتر هم به نظر مي‌رسد. نمايش «شهريار» و سريال هايي از اين دست، مخاطبان غيرايراني شبكه‌ آي فيلم را با روحيه لطيف و طبع حساس و هنردوست ايرانيان هر چه بيشتر آشنا مي‌كند. آثاري با بار دراماتيك بالا كه از بازيگران حرفه‌اي و تواناي ايراني بهره مي‌برند و قصه جذاب خود را در يك بستر تاريخي روايت مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار