کد خبر: 884196
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تلاش امریکا برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس، واكنش جهان اسلام را در پی داشته است...
تلاش امریکا برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس، واكنش جهان اسلام را در پی داشته است. دبیركل اتحادیه عرب برای به‌ رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به آنجا ابراز نگرانی کرد و گفت كه این اقدام كل جهان را تهدید می‌كند. اردن نیز نسبت به عواقب این مسئله هشدار داده است. جنبش حماس گفته اجرای این طرح، آتشی به پا خواهد کرد که دامن صهیونیست‌‌‌‌ها را خواهد گرفت. اما عربستان سعودی كه رابطه‌اش با رژیم صهیونیستی بیش از پیش نمایان شده است، به محمود عباس گفته است كه فلسطینی‌‌‌ها قدس را فراموش كرده و ابودیس را به عنوان پایتخت فلسطین انتخاب كنند. 
تصمیم جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، موجی از واكنش‌‌‌ها را در جهان اسلام به راه انداخته است.

به گزارش شبكه روسیاالیوم، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز دو‌‌‌شنبه با ابراز نگرانی از تصمیم دونالد ترامپ برای به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت که این اتفاق اگر رخ دهد، پیامدهای بسیار مهمی نه تنها برای اوضاع سیاسی بلکه برای امنیت، و ثبات در منطقه و جهان خواهد داشت. ابوالغیط گفت:« اتحادیه عرب پیش از این کاخ سفید را تشویق کرد که گام‌‌‌‌هایی برای پیشبرد روند سیاسی بین اسرائیل و فلسطینیان بردارد». وی تأكید كرد: « ترامپ با این تصمیم، فقط به منافع تل‌آویو که مخالف صلح است خدمت کرده و تندروی و خشونت را تغذیه می‌کند». دبیرکل اتحادیه عرب از وجود تماس‌‌‌‌هایی بین این اتحادیه و تشکیلات خودگردان فلسطین و سایر کشورهای عربی به منظور اتخاذ مواضع یکپارچه عربی در صورت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت امریکا خبر داد. اتحادیه عرب دیشب به وقت محلی برای بررسی تصمیم امریکا در قاهره نشست فوق‌العاده برگزار كرد.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن هم در مورد عواقب خطرناک تصمیم احتمالی امریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، صفدی روز دو‌‌‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت:« در گفت‌وگو با رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا به او گفتم که چنین تصمیمی خشم شدید جهان عرب و دنیای اسلام را برخواهد انگیخت، به تنش‌‌‌‌ها دامن خواهد زد و تلاش‌های صلح را به خطر خواهد انداخت». محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان هم یک‌‌‌شنبه شب اعلام کرد که در این مورد با رهبران جهان از جمله امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تماس گرفته است. 

از سوی دیگر، عزت رشق، از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد:« در صورتی که طرح امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی عملی شود، امت اسلامی و عربی تحریک شده، همچون جرقه‌های آتش بزرگی دامن اسرائیل را خواهند گرفت». به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وی این اقدام دونالد ترامپ را سیلی محکمی به تمامی کسانی دانست که دل به مذاکرات سازش با دشمن تحت نظارت امریکا خوش کرده بودند و گفت:« امریکا نه‌تنها در قبال مسئله فلسطین عدالت را رعایت نکرده است، بلکه همواره علناً جانبدار دولت‌های تندرو رژیم صهیونیستی بوده است.»
رسانه‌های امریکا می‌گویند دونالد ترامپ قصد دارد روز چهار‌‌‌شنبه در سخنانی بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد. اما جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید یک‌‌‌شنبه شب در سخنانی گفت:«دونالد ترامپ تا به این لحظه تصمیمی در زمینه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و همچنین انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس نگرفته است.»‌ کنگره امریکا در سال ۱۹۹۵ قانونی را تصویب کرد که در آن انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس پیش‌بینی شده است. انتقال سفارت به بیت‌المقدس همزمان به منزله شناسایی این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل است. فلسطینی‌‌‌‌ها شرق بیت‌المقدس را پایتخت کشور مستقل خود می‌دانند که سال‌هاست برای تأسیس‌‌‌ آن تلاش می‌کنند. اسرائیل در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ شرق بیت‌المقدس را، که در آن زمان در کنترل اردن بود، به اشغال خود درآورد و این شهر را به عنوان پایتخت خود اعلام کرد، با این حال این اقدام اسرائیل از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است. 
   
خوش‌خدمتی سعودی به اسرائیل

درحالی که مقامات فلسطینی و جهان اسلام در مورد تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس هشدار داده و تلاش می‌کنند تا به یک اجماع جهانی برای جلوگیری از اجرایی شدن این تصمیم برسند، روزنامه نیویورک‌تایمز از پیشنهاد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به محمود عباس برای چشم‌پوشی از قدس خبر داد. روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی به نقل از مقامات فلسطینی نوشت:« محمد بن سلمان طرحی را ارائه کرده است که بیش از هر زمان دیگری که مورد استقبال دولت امریکا است، به سمت اسرائیل سوق دارد به طوری که احتمالاً هیچ یک از رهبران فلسطینی هرگز این طرح را نمی‌پذیرند.» طبق این طرح، فلسطینیان دولت خود را خواهند داشت اما تنها بخش‌های ناهموار کرانه باختری و تنها با حاکمیت محدود بر قلمرو خود. بخش‌های اعظمی از شهرک‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری که از نظر جامعه جهانی غیرقانونی است، برجای خود باقی می‌ماند. قدس شرقی به عنوان پایتخت به فلسطینیان داده نمی‌شود و آوارگان فلسطینی و فرزندان‌شان حق بازگشت ندارند. نیویورک‌تایمز به نقل از منابع مطلع فاش کرد که به محمود عباس دو ماه فرصت داده شده است تا با طرح پیشنهادی امریکایی- سعودی برای صلح با اسرائیل موافقت کند، در غیر این صورت مجبور به استعفا خواهد شد. 

عربستان سعودی و برخی كشورهای حاشیه خلیج فارس، در سال‌های اخیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در پیش گرفته‌اند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار‌‌‌ها از دیدارهای محرمانه با مقامات سعودی خبر داده است. نتانیاهو گفته است كه اعراب نگاه‌شان را به رژیم صهیونیستی تغییر داده‌اند و این رژیم به دنبال تحکیم روابط خود و صلح با کشورهای عربی میانه‌رو است. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قیام استم افغانی من سنی هستم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
0
سلام به شما خوش نصیبا که فروخته هیچ مملکتی نیستین زنده باد اسلام زنده باد مسلمانها شیعه وسنی باهم برادر استن مامسلمانا باید بدانیم که امریکا واسرایل لعین دشمن اسلام است به اومیدی پیروزی مسلمانها من شب وروز قایم میشم تا ردی مرز نشوم خداکند که روزی بیاد که من بدبخت بروم به مملکتی خودم باصلح وِآرامش زندگی کنم ممنونم ازرهبری ومردمی شریفی جمهوری اسلای ایران شبتان خوش دشمناتان ناخوش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار