کد خبر: 884193
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
علی عبدالله صالح فقط پنج روز بعد از خیانت به انصارالله یمن، دیروز در حال فرار از صنعا كشته شد و هرچند با فاصله‌ای چندساله، اما...
علی عبدالله صالح فقط پنج روز بعد از خیانت به انصارالله یمن، دیروز در حال فرار از صنعا كشته شد و هرچند با فاصله‌ای چندساله، اما  گام در همان مسیری گذاشت كه صدام حسین و معمر قذافی قدم گذاشته بودند. با كشته شدن علی عبدالله صالح، صد‌‌‌ها نفر از حامیان او در صنعا خود را به انصارالله یمن تسلیم كردند. 

به گزارش «جوان» علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن بین سال‌های 1990 تا 2012، روز گذشته در حال فرار از صنعا به دست انصارالله كشته شد. صالح 75 ساله، بعد از از قدرت گرفتن حوثی‌‌‌ها در 2013، وارد ائتلافی مصلحتی با آنها شد ولی پنج‌شنبه هفته قبل به یكباره اعلام كرد كه آماده است «‌صفحه‌ای جدید‌» در روابط خود با عربستان بگشاید، اظهارنظری كه منجر به یك درگیری چندروزه بین انصارالله و  حامیان علی عبدالله صالح شد كه تا روز یك‌‌‌شنبه دست‌كم 90 نفر از دو طرف كشته شدند.  شمار قربانیان تا دیروز به بیش از 230 نفر رسید. صالح با بیش از دو دهه حضور در كاخ ریاست جمهوری، نفوذ قابل‌توجهی بر افسران ارتش یمن داشت و انصارالله كه تا هفته قبل متحد صالح بودند، می‌گویند كه او با حمایت امارات و عربستان قصد كودتا در صنعا داشته است، به همین دلیل انصارالله روز یك‌‌‌شنبه با موشك كروز ابوظبی امارات را هدف قرار داد. 
  
پایان شرم‌آور

صبح دیروز انصارالله پس از یك جنگ شهری پنج‌روزه توانست حامیان علی عبدالله صالح را از بخش عمده صنعا عقب رانده و سپس خانه علی عبدالله صالح را در صنعا منفجر کند. ظاهراً صالح قبل از انفجار، از خانه خود گریخته بود ولی ساعتی بعد در مسیر فرار از صنعا با خودرو، به همراه عارف زوکا، معاون خود و یاسرالعواضی، دبیرکل حزب المؤتمر كشته شد. او در حال فرار به سمت استان مأرب‌ كشته شد؛ منطقه‌ای كه تحت كنترل عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مخلوع یمن ( مورد حمایت عربستان ) قرار دارد. تلویزیون العربیه متعلق به عربستان سعودی ابتدا از قول اعضای حزب کنگره ملی خلق خبر کشته شدن صالح را تكذیب كرد ولی تقریباً اوایل عصر دیروز، منابع هر دو طرف، از جمله حزب المؤتمر، وابسته به صالح تأیید كردند كه صالح در مسیر فرار از صنعا به مأرب كشته شده است. برخی حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویر و فیلمی ویدئویی را از جسد علی عبدالله صالح منتشر کردند كه نحوه كشته شدن صدام حسین و معمر قذافی را به ذهن متبادر می‌كند. بر اساس گزارش اسپوتنیك، وزارت کشور یمن (وابسته به حوثی‌ها) در بیانیه‌ای اعلام كرده« بحران شبه‌نظامیان خیانتکار با تسلط بر مراکز و کشته شدن رهبر آنها» پایان یافت. اوضاع صنعا پایتخت یمن نیز بعد از كشته شدن صالح، باثبات گزارش شده است. «محمد عبدالسلام‌» سخنگوی انصارالله اعلام کرد صد‌‌‌ها شبه‌نظامی پس از اینکه دریافتند تحرکات اخیر «خیانت واضح» است، خود را تسلیم کردند. وی تصریح کرد: دستگاه‌های امنیتی چندین پایگاه نظامی را در صنعا پاکسازی کرده‌اند. «محمد عبدالسلام‌» همچنین گفته كه این امارات بود كه باعث شد صالح به عنوان «رهبر شبه‌نظامیان خائن» چنین پایان شرم‌آوری داشته باشد. با این حال، سخنگوی انصارالله تأکید کرده كه حزب کنگره مردمی سراسری (وابسته به صالح)، همچنان شریک انصارالله در شورای سیاسی و در رویارویی با ائتلاف متجاوز سعودی است.
    
امارات منتظر حوادث بعدی باشد

فرماندهی ائتلاف جنگ در یمن تحت رهبری عربستان در یمن به فاصله اندكی بعد از كشته شدن علی عبدالله صالح به غیرنظامیان هشدار داده که از مراکز تجمع حوثی‌‌‌‌ها دست‌کم 500 متر فاصله بگیرند. در حالی كه «آنتونیو گوترش‌»، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی در خصوص افزایش درگیری‌‌‌‌ها در یمن، خواستار توقف حملات هوایی و زمینی علیه این کشور شده، حملات هوایی سعودی‌‌‌ها به یمن طی 24 ساعت گذشته تشدید شده و ساکنان صنعا می‌گویند چندین انفجار پیاپی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا و همچنین وزارت کشور صورت گرفته است. «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن نیز خواستار اقدام گسترده نظامی برای بازپس گرفتن صنعا پایتخت این کشور از کنترل نیروهای حوثی شده است. ماكس آبراهامز، استاد دانشگاه نورث وسترن امریكا دیروز بعد از كشته شدن صالح در صفحه توئیتر خود، این را «یك شكست دیگر برای عربستان‌» توصیف كرد. اشرف لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت:« امارات دیگر کاملاً ناامن است. نیروهای مسلح یمن موشک‌های کروز زیادی دارند و حوادث غافلگیرکننده بیشتری در راه است. نیروهای مسلح یمن توانایی ساخت تعداد بیشتری از موشک‌های کروز را دارند.»
 عاقبت رقص با مار 
- علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن بین سال‌های 1990 تا 2012، تا همین هفته قبل با انصارالله متحد بود. او بعد از قدرت گرفتن حوثی‌‌‌ها در یمن به رغم سركوب شدید زیدی‌‌‌ها طی دوران حكومتش و نزدیكی به عربستان  با حوثی‌‌‌ها متحد شد، حوثی‌‌‌ها هم به دلیل نفوذ قابل‌توجه او بر ارتش یمن، هیچ‌گاه به او «نه‌» نگفتند ولی منابع حوثی می‌گویند كه از ماه‌‌‌ها قبل می‌دانستند كه صالح سرانجام از اتحاد با آنها كنار خواهد كشید. 
- علی عبدالله صالح متولد 21 مارس 1942 در روستای «‌بیت‌الاحمر‌» در منطقه «‌سنحان»  ‌استان صنعا‌ در کشور یمن است. وی از قبیله الاحمر و پیرو مذهب زیدی است. 
  - او در سال 1982 دبیرکل کنگره عمومی مردم شد. از سال 1978 تا 1990 ریاست جمهوری یمن شمالی را برعهده داشت و از حمایت قاطع امریکایی‌‌‌ها برخوردار بود. 
-  صالح به سبب حضور پرنفوذ عناصر وهابی در اطرافش و اعطای پناهندگی سیاسی به عناصر حزب بعث، بعد از جنگ امریكا و عراق، به «‌صدام صغیر‌» (صدام كوچک) مشهور شد. 
-  صالح بار‌‌‌ها گفته بود که حکومت بر شبه‌جزیره عربی مانند رقص با سر مار است. او در سال 2012 میلادی از قدرت برکنار شد و عبدربه منصور جای او را در کاخ ریاست‌جمهوری گرفت. 
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
0
عنوان خبر کامل نیست « علی عبدالله صالح بعد از 5 روز از -آشکار شدن خیانتهایش به انصار الله ومردم یمن- ...........»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار