کد خبر: 884182
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
ناکامي بزرگ رستمي با کسب تنها يک نقره در وزنه‌برداري قهرماني جهان
15 ماه پس از المپيک ريو، باز هم سهراب مرادي طلايي شد. اگر او مرداد 95 در برزيل پس از چند سال دوري اجباري بازگشتي خيرکننده روي تخته داشت...
سعيد احمديان

15 ماه پس از المپيک ريو، باز هم سهراب مرادي طلايي شد. اگر او مرداد 95 در برزيل پس از چند سال دوري اجباري بازگشتي خيرکننده روي تخته داشت و مدال طلاي المپيک را به گردن آويخت، اين‌بار و در بامداد دوشنبه در حالي که در ايران خيلي از علاقه‌مندان به پولاد سرد پاي گيرنده‌هاي تلويزيوني‌شان در انتظار وزنه زدن وي بودند، توانست سه مدال طلا در حرکت يک‌ضرب، دوضرب و مجموع در رقابت‌هاي وزنه‌برداري قهرماني جهان کسب کند، قهرماني‌ که با رکوردشکني مرادي خاطره‌انگيزتر هم شد، هرچند حذف کيانوش رستمي و کسب تنها يک مدال نقره توسط وي چند ساعت پيش از تاريخ‌سازي مرادي خيلي‌ها را شوکه کرده بود. 

چندصد ايراني مقيم امريکا که يک‌شنبه شب خود را به سالن وزنه‌برداري آناهيم در ايالت کاليفرنيا رسانده بودند، در انتظار شبی تاريخي براي وزنه‌برداري کشورمان بودند. البته رقابت‌هاي وزنه‌برداري قهرماني جهان چند روزي است که در امريکا آغاز شده، اما شنبه شب شروع کار نمايندگان ايران در قهرماني جهان بود، شبي که قرار بود کيانوش رستمي و سهراب مرادي، دو قهرمان طلايي کشورمان در المپيک روي تخته بروند. 

3 طلاي ناب مرادي براي ايران
ستاره بامداد دوشنبه سهراب مرادي بود، قهرمان اصفهاني کشورمان که پس از پشت سر گذاشتن روزهاي سخت محروميت و بازنشستگي اجباري که ميراث مديران فدراسيون سابق وزنه‌برداري براي وي بود، سال گذشته در برزيل با کسب مدال طلا شايستگي‌هايش را نشان داد تا حالا رقابت‌هاي قهرماني جهان در امريکا دومين آزمون مرادي باشد. او اين‌بار به گفته خودش تنها براي طلاي جهان دورخيز کرده بود و همه از او به عنوان مدعي اول خوشرنگ‌ترين مدال جهان در دسته 94 کيلوگرم نام مي‌بردند. 

مرادي در حرکت يک‌ضرب توانست با سه حرکت به ترتيب وزنه‌هاي 176، 182 و 184 را بالاي سر ببرد و به مدال طلا دست پيدا کند و بالاتر از حريف ازبک قرار بگيرد که 183 را بالاي سر برده بود. در حرکت دوضرب در همان حرکت اول با بالا بردن وزنه 220 کيلويي مدال طلايش را قطعي کرد. او در حرکت دوم با انتخاب وزنه 233 کيلويي به رکورد جهان حمله کرد و توانست با بالا بردن اين وزنه رکورد 17 ساله وزنه‌بردار لهستاني را بشکند. رکورد جهان با ۲۳۲ کيلوگرم پيش از اين در اختيار سيمون کوليکچي از لهستان بود که سال ۲۰۰۰ ثبت کرده بود. البته اين تنها رکوردشکني مرادي نبود و او رکورد مجموع دسته 94 کيلوگرم را که در اختيار خودش بود نيز ارتقا داد. مرادي پيشتر در بازي‌هاي داخل سالن آسيا رکورد مجموع جهان را شکسته بود، اکنون رکورد خودش را هم شکست. او در مجموع رکورد ۴۱۷ کيلوگرم را ثبت کرد و رکورد قبلي‌اش را چهار کيلوگرم ارتقا داد. 
 
شوک کيانوش

برخلاف پيش‌بيني‌ها اما ناکام بزرگ رقابت‌هاي وزنه‌برداري جهان کيانوش رستمي بود. او در حالي به اين رقابت‌ها اعزام شده بود که ماجراي مصدوميت قديمي‌اش و همچنين تمرينات انفرادي وي زير نظر برادرش به جاي سرمربي تيم ملي حاشيه‌ساز شده بود، علاوه بر اين ماجراي ويزا گرفتن رستمي از سفارت امريکا هم حاشيه‌هايي به همراه داشت تا قهرمان کرمانشاهي المپيک در شرايط نه‌چندان مناسبي از نظر روحي و جسمي پا به رقابت‌هاي قهرماني جهان بگذارد. رستمي که با توجه به تشديد مصدوميتش در امريکا، حتي شايعه عدم وزنه زدنش هم مطرح شده بود، بامداد دوشنبه روي تخته رفت. 

در همان حرکت يک‌ضرب مشخص شد که کيانوش رستمي رقابت‌هاي جهاني با کيانوش رستمي المپيک فاصله زيادي دارد. رستمي در يک‌ضرب با بالا بردن وزنه 174 کيلويي و يک کيلو کمتر از وزنه‌بردار شيليايي به مدال نقره رسيد. در دو‌ضرب اما در حالي که مندز شيليايي با 203 کيلوگرم کارش را به پايان برده بود، در سه حرکت مرحله دوضرب، پس از اينکه دو بار وزنه 212 کيلوگرمي را نتوانست بالاي سر ببرد، در انتخاب سوم وزنه 214 کيلويي را انتخاب کرد، اما در مهار اين وزنه هم ناموفق بود تا در اين حرکت اوت شود و تنها به يک مدال نقره در يک‌ضرب بسنده کند! رستمي پس از ناکامي در امريکا، وعده سورپرايز براي سال آينده را داد: «تلاش کردم در مسابقات جهاني مدال بگيرم، اما زانويم ياري نکرد و خيلي مواقع شکست بهتر از پيروزي معمولي است. به مردم هم قول مي‌دهم که در مسابقات جهاني سال آينده يک سوپرايز برايشان داشته باشم.»
 
بامداد چهارشنبه؛ جدال ديدني بهداد و سعيد با تالاخادزه

علاوه بر سه طلاي مرادي و يک نقره رستمي، ايوب موسوي هم در دسته 94 کيلوگرم با بالا بردن وزنه 214 کيلوگرمي توانست در حرکت دوضرب و در مجموع به مدال برنز دست پيدا کند تا در اولين تجربه جهاني خود نمره قبولي بگيرد. در ادامه رقابت‌هاي وزنه‌برداري قهرماني جهان هم بامداد چهارشنبه در دسته 105+ کيلوگرم، بهداد سليمي و سعيدعلي حسيني روي تخته مي‌روند. سليمي به دنبال جبران ناکامي لندن و بازپس گرفتن طلاي جهان است و حسيني هم پس از پايان محروميت هشت ساله‌اش در امريکا براي اولين بار در يک ميدان رسمي روي تخته مي‌رود و با توجه به رکوردهاي خوبي که در تمرينات به ثبت رسانده به دنبال اعاده حيثيت است. البته دو مدعي ايراني اين دسته يک رقيب سرسخت به نام تالاخادزه گرجستاني دارند که طلاي جهاني ترکيه و المپيک ريو را در کارنامه‌اش دارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار