کد خبر: 884169
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
دبير جشنواره سينما حقيقت:
دبير يازدهمين جشنواره فيلم مستند «سينما حقيقت» از توجه اين جشنواره به توليد آثار مشترك براي حضور جدي سينماي مستند ايران در بازار‌هاي جهاني فيلم خبرداد.
محمد صادقي

دبير يازدهمين جشنواره فيلم مستند «سينما حقيقت» از توجه اين جشنواره به توليد آثار مشترك براي حضور جدي سينماي مستند ايران در بازار‌هاي جهاني فيلم خبرداد. 
سيدمهدي طباطبايي‌نژاد در آستانه آغاز به كار يازدهمين جشنواره سينما حقيقت، با بيان اينكه جشنواره سينما حقيقت توانسته است يك دهه بالنده را پشت سر بگذارد، تأكيد كرد: اين جشنواره به گواهي آمار توانسته است غير از فعالان و فيلمسازان سينماي مستند، علاقه‌مندان ديگري را به ديدن مستند جذب كند و تلاش كرده است مستند را براي همگان قرار دهد. طباطبايي‌نژاد، با اشاره به لزوم ورود به بازارهاي سينماي مستند جهان از طريق توليدات مشترك گفت: از اين رو امسال بخش بين‌الملل جشنواره سينما حقيقت مورد توجه قرار گرفته است و از ميان 4 هزار و 100 اثر متقاضي حضور در جشنواره 25 فيلم به بخش مسابقه راه پيدا كرده‌اند. وي درباره بخش ملي جشنواره نيز توضيح داد: از ميان 700 عنوان فيلم متقاضي، 80 فيلم به بخش مسابقه راه پيدا كرده است. 

دبير جشنواره سينما حقيقت با بيان اينكه در طول جشنواره، سينما حقيقت، كارگاه‌هاي پژوهشي متعددي برگزار خواهد كرد، از حضور 60 مهمان خارجي در جشنواره سينما حقيقت خبر داد و گفت: فرانكو رزي از چهره‌هاي مطرح سينماي مستند جهان در طول برگزاري جشنواره،كارگاه‌هاي آموزشي و پژوهشي خواهد داشت. وي با بيان اينكه 25 درصد از سهم اكران در گروه هنر و تجربه به سينماي مستند اختصاص يافته است، تصريح كرد: امروزه در ميان توليدكنندگان سينماي كشور توجه به اتمسفر سينما و سينمايي‌سازي موضوعي جدي است. شايد اندكي دورتر رويكرد بسياري از فيلم‌هاي مستند تلويزيوني بود، اما امروز اين فيلم‌ها با توجه جدي به حوزه اكران توليد مي‌شوند. به همين دليل لازم بود در كارگاه‌هاي پژوهشي هم ملزومات توليدات سينمايي را مورد توجه قرار دهيم. 

دبير جشنواره سينما حقيقت، درباره حمايت مالي از اين جشنواره توضيح داد: ما اسپانسري در اين دوره از جشنواره نداريم، البته همكاري‌هايي با سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران و تبريز داريم، اما كمك مالي از هيچ ارگان يا سازماني دريافت نكرديم. بودجه جشنواره كمتر از 2 ميليارد تومان بود كه در تلاش براي كاهش آن هستيم. البته ناگفته نماند در ميان مجموعه جشنواره‌هاي سازمان سينمايي، ما تقريباً كمترين هزينه را صرف مي‌كنيم. وي با اشاره به حضور گسترده برنامه‌هاي تلويزيوني در جشنواره امسال ادامه داد: ارتباط خوبي با شبكه‌هاي صدا‌و‌سيما داريم و شبكه‌هاي مختلفي از جمله شبكه يك، دو، چهار، مستند، سحر و‌ آي فيلم جشنواره امسال را پوشش خواهند داد؛ شبكه راديويي تهران هم در پرديس چارسو پخش زنده خواهد داشت. 

طباطبايي‌نژاد با اشاره به انتخاب تبريز به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام در سال 2018 گفت: سينماي مستند هم به عنوان بازوي جدي فرهنگ و تمدن در اين رويداد سهمي ايفا مي‌كند و بر همين اساس آثار 20 مستندساز آذربايجاني در جشنواره امسال مرور مي‌شود و مراسم نكوداشتي هم براي مصطفي رزاق‌كريمي و سعادت‌علي سعيدپور برگزار خواهد شد. 
وي همچنين در پاسخ به سؤالي پيرامون حذف دو فيلم از جشنواره گفت: فيلم «مثل يك زن»(مستند زندگي فائزه هاشمي) به دليل سياست عدم نمايش فيلمي با موضوع فعالان جناح‌هاي سياسي كنار گذاشته شد و فيلم «خرامان» كه درباره يك مرد زن نماي رقاص است، به خاطر اينكه 40 دقيقه رقص همراه با آهنگ خواننده‌هاي لس آنجلسي داشت، امكان مميزي نداشت. دبير يازدهمين جشنواره فيلم سينما حقيقت گفت: سال گذشته مرور سينماي مستند ايتاليا را داشتيم و امسال مرور سينماي مستند كشور دانمارك را در جشنواره خواهيم داشت. در اين جشنواره پنج فيلم با عنوان سينما دورئل پاريس و پنج فيلم در بخش مرور فيلم‌هاي حيات وحش جشنواره جكسون هول امريكا حضور خواهند داشت. يادآور مي‌شود، امسال براي دومين سال پياپي، جشنواره سينما حقيقت به ميزباني پرديس سينمايي چهارسو برگزار خواهد شد و اين جشنواره از روز 19 تا 26 آذر ميزبان علاقه‌مندان به سينماي مستند خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار