کد خبر: 884168
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
بازنشر كتاب‌هاي عكس «جنگ تحميلي» اين‌بار «دلاوران» از كرمانشاه
تصوير و عكس در دفاع مقدس يكي از اصلي‌ترين واسطه‌هاي هنري بود كه در بازتاب دادن به گوشه‌اي از حماسه آن دوران كمك مي‌كرد.
فرزين ماندگار

تصوير و عكس در دفاع مقدس يكي از اصلي‌ترين واسطه‌هاي هنري بود كه در بازتاب دادن به گوشه‌اي از حماسه آن دوران كمك مي‌كرد. دو سال پيش بود كه ابراهيم حاتمي‌كيا درباره اهميت تصوير در جنگ به اين اشاره كرد كه جنگ سوريه به تصوير نياز دارد. اين حرف را كسي بر زبان آورد كه خود در دوره جواني با دوربين به جبهه‌ها رفته بود و به عنوان يك هنرمند رسالت بزرگي بر دوش احساس مي‌كرد. عكس‌هاي دفاع مقدس هنوز هم گنجينه مهم فرهنگي و هنري دفاع مقدس محسوب مي‌شوند. 

به تازگي سيدعباس ميرهاشمي از انتشار مجموعه تازه‌اي از كتاب‌هاي عكس با موضوع دفاع مقدس خبر داده كه به زودي از سوي انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس روانه بازار مي‌شود. رئيس انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌وگو با مهر درباره انتشار تازه‌ترين كتاب‌هاي عكس اين انجمن در بخش‌هاي مختلف به اين نكته اشاره كرده كه كتاب عكس كرمانشاه در دفاع مقدس با عنوان «دلاوران» از زير چاپ بيرون آمده و آماده رونمايي است و پس از آن روانه بازار مي‌شود. اين كتاب روايت تصويري از حضور مردم استان كرمانشاه در دوران دفاع مقدس است كه بيش از ۲۰۰ قطعه عكس سياه و سفيد و رنگي را در خود دارد و شامل عكس‌هاي عكاسان استان كرمانشاه و تعدادي از عكاسان خارج از اين استان است. 
به گفته ميرهاشمي پيش از اين دو كتاب با عناوين «خروش لاجوردي» درباره استان اصفهان در دفاع‌مقدس و «حماسه الوند» درباره استان همدان در دفاع مقدس از سوي اين انجمن منتشر شده بود و كتاب عكس «دلاوران» سومين جلد از اين مجموعه محسوب مي‌شود. 
  
یک بانوی عکاس

وي درباره انتشار كتاب آثار عكاسان دفاع مقدس نيز بيان كرد: آخرين كتابي كه در اين زمينه منتشر شد، مربوط به آثار سعيد صادقي بود و اكنون كتاب آثار مريم كاظم‌زاده را پيش‌رو داريم كه مراحل چاپ اين كتاب به اتمام رسيده و آماده رونمايي مي‌شود. رئيس انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس درباره اين بانوي عكاس اينگونه توضيح داد: مريم كاظم‌زاده در ايام انقلاب ۵۷ دوران تحصيل خود را در انگلستان سپري مي‌كرد كه در همان زمان كار عكاسي را در انگليس آغاز كرد و در فرانسه ادامه داد. وي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به ايران آمد و به كار خبرنگاري و عكاسي در جبهه غرب كشور پرداخت و بيشتر عكس‌هاي او در اين كتاب نيز مربوط به غرب كشور و سرپل ذهاب مي‌شود. خانم كاظم‌زاده در فاصله سال‌هاي ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ در زمينه عكاسي فعاليت داشت و اكنون به همت انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس، عكس‌هاي وي گردآوري و گوياسازي شده و در قالب مجموعه كتاب‌هاي عكاسان جنگ منتشر مي‌شود كه شامل ۱۶۵ قطعه عكس سياه و سفيد و رنگي است. ميرهاشمي در بخش ديگري از سخنانش درباره بازنشر كتاب عكس «The emposed war» يا جنگ تحميلي بيان كرد: در دوران جنگ تحميلي شش جلد كتاب با عنوان «جنگ تحميلي» و با تيتر «دفاع در برابر تجاوز» از سوي ستاد تبليغات جبهه و جنگ منتشر شد كه تلاش مي‌كنيم اين مجموعه را بازنشر كنيم و هم اكنون جلد اول و دوم اين مجموعه كتاب در حال آماده‌سازي براي بازنشر است. 
 
10 روز با عکاسان

وي همچنين از نمايش آثار دو عكاس در غرفه انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس در نمايشگاه «۱۰ روز با عكاسان» خبر داد و گفت: در اين نمايشگاه عكس‌هاي منصور عطشاني را در دو بخش به نمايش مي‌گذاريم كه بخش اول مربوط به عكس‌هاي او با عنوان «زندگي در كنار جنگ» است كه با مقدمه‌اي از همسرش به نمايش درمي‌آيد و در بخش دوم نيز آثار او درباره جنگ تحميلي به نمايش گذاشته مي‌شود. ميرهاشمي درباره اين عكاس دفاع مقدس توضيح داد: عطشاني سال ۱۳۶۵ مجروح و شيميايي شد كه بعد از ۲۹ سال تحمل آسيب‌هاي ناشي از جنگ، درسال ۹۴ به شهادت رسيد. 

رئيس انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس در پايان از نمايش آثار حميدرضا ولي در بخش ديگري از غرفه انجمن در اين نمايشگاه خبر داد و افزود: در اين بخش عكس‌هاي حميدرضا ولي از جنگ تحميلي به نمايش گذاشته مي‌شود كه شامل منتخب عكس‌هاي او از يك حلقه نگاتيو است كه در مدت كوتاهي عكاسي شده است و ۲۱ فريم از اين حلقه نگاتيو را انتخاب كرده و به نمايش مي‌گذاريم. پس از نزديك به گذشت 30 سال از دفاع مقدس هنوز گنجينه تصاوير آن دوران برگه‌هاي ورق نخورده زيادي دارد كه مي‌تواند براي نسل جوان و عموم مردم جذابيت و جاذبه‌هاي زيادي داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار