کد خبر: 884165
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
مدير مسئول روزنامه جوان:
وحید جلیلی: وفاداران به انقلاب نسبت به دستاوردها به‌روز‌رسانی کنند
مديرمسئول روزنامه «جوان» با بيان اينكه در دوران اصلاحات جاي نقد و نفي عوض شد،گفت: طبيعتاً هيچ حاكميتي، نفي خودش را برنمي‌تابد.

دكتر عبدالله گنجي در مراسم ويژه روز دانشجوي دانشگاه اميركبير، عنوان كرد: يكي از موضوعاتي كه فعاليت‌هاي غيرعلمي را براي دانشجو ممكن كرده، انرژي و تحرك اوست. نكته مهم ديگر، عدم‌منفعت‌طلبي دانشجو و دوري از باندهاي قدرت و ثروت است كه خود اين موضوع توليد مرجعيت مي‌كند. وی در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينكه موضوعي كه مورد غفلت واقع شده، «نگاه روان‌شناختي» به دانشجو است، اظهار داشت: تصميم‌سازان و تصميم‌گيران مملكت، بايد به جاي نگاه سياسي و امنيتي به دانشجو، از لحاظ روان‌شناختي او را مورد بررسي قرار دهند. گنجي، جنس دانشجو را «نظارت‌گريز» عنوان كرد و ادامه داد:  اين موضوع، بيش از اينكه سياسي باشد، روان‌شناختي است. 

وي با بيان اينكه نگاه دانشجو به قدرت معمولاً توأم با سوءظن است و گاهي اوقات به جاي نقد، نفي مي‌كند، تصريح كرد: يكي از اتفاقاتي كه در دوران اصلاحات رخ داد، اين بود كه جاي «نقد» و «نفي» عوض شد و طبيعتاً هيچ حاكميتي، نفي خودش را برنمي‌تابد. اين فعال سياسي با بيان اينكه بايد نفي را به سمت نقد ببريم، تأكيد كرد: دانشگاه و دانشجو در اين حيطه رشد كرده است. 

مديرمسئول روزنامه «جوان»، تأثيرپذيري دانشجو و پذيرش مرجعيت خارج از دانشگاه را يكي از ويژگي‌هاي دانشجو دانست و يكي از عوامل اين موضوع را «عيني‌گرايي» دانشجو عنوان كرد. 
گنجي، يك آسيب دانشجويان مذهبي را اين دانست كه متناسب با حقانيتي كه به آن قائل هستند، رفتار نمي‌كنند و در اين خصوص گفت: اينكه در دفاع از حقانيتي كه به آن قائل هستيم، كنش‌هاي تند انجام دهيم يك نقطه ضعف است. اين موضوع باعث شده كه ما برخي مسائل روبنايي را ببينيم و از مسائل عميق غفلت كنيم. 

وي در بخش ديگري از سخنان خود عنوان كرد:  اگر به يكي از بزرگان ما توهين بشود، ناراحت مي‌شويم و موضع مي‌گيريم اما اگر كتابي نوشته شود كه در مقابل مدل حكومتي نظام اسلامي، مدل ارائه دهد، از آن بي‌خبر هستيم چراكه مسائل عاطفي، ميداني و خبري را بهتر دنبال مي‌كنيم. مدير مسئول روزنامه «جوان» سپس اين موضوع را يك رنج توصيف كرد و پيشنهاد كرد كه بايد در پرداختن به لايه‌هاي زيرين، يك نهضت راه‌اندازي شود. 
   
اصلاح‌طلبان 3 طيف هستند

دكتر گنجي در پاسخ به سؤالي درباره آينده جريان اصلاحات و نسبت آن با اعتدال، اصلاح‌طلبي را داراي سه طيف عنوان كرد؛ يك طيف، به نظام نقد دارد و قله‌ نقدشان نيز شوراي نگهبان است و مدعي هستند كه تفسير تنگ‌نظرانه‌اي از قانون اساسي ارائه مي‌دهد. بسياري از افرادي كه در اين طيف قرار مي‌گيرند، مانند پزشكيان و كواكبيان داراي مسئوليت هستند. از نظر ما، اينها اصلاح‌طلب نيستند، برخي‌ها نيز به خاطر اينكه اين افراد نظام را قبول دارند، آنها را اصلاح‌طلب بدلي مي‌نامند. گنجي، جمهوريخواهان سكولار را دسته‌ دوم اصلاح‌طلبان خواند و اظهار داشت: 90درصد آنها از كشور رفته‌اند و نظام را ديكتاتوري صالحان مي‌دانند كه اين خود يك تناقض است، زيرا اين چگونه صالحي است كه ديكتاتور است. 

وي طيف اصلي اصلاح‌طلب‌ها را «حلقه‌كيان» عنوان كرد كه تعداد آنها 30-20 نفر است و اظهار داشت: اين افراد مي‌گويند در ايران امكان تشكيل نظام سكولار وجود ندارد و ما بايد نظام اسلامي را بپذيريم، اما نقش ولايت‌فقيه بايد مثل ملكه انگليس باشد. در سند تعامل پنج ساله حزب مشاركت بر اين مسئله تصريح شده و كتابی هم تحت عنوان «مشروطيت‌خواهي» نوشته شده است. 
   
اعتدال فاقد ويژگي‌هاي يك جريان است

سخنران مراسم روز دانشجوي دانشگاه امبيركبير، اعتدلال را فاقد ويژگي‌هاي يك جريان توصيف كرد و اظهار داشت: اعتدال يك روش است، مثل روش تعامل با كشورهاي مختلف. اعتدال، ممكن است به جهت اشتراك منافع، قرابتي با اصلاح‌طلبي پيدا كند اما با اصلاح‌طلبي به معناي قِسم سوم آن (جمهوريخواهان) فاصله بسيار زيادي دارد. 
  
روحاني به‌دليل نداشتن پايگاه اجتماعي به عقبه اجتماعي اصلاح‌طلبان نياز دارد

دکتر گنجی همراهي اصلاح‌طلب‌ها با روحاني را منطبق بر يك نياز دوطرفه توصيف و عنوان كرد: نياز آنها اين بود كه با چنگ زدن به عباي روحاني، وارد حاكميت شوند. روحاني هم به دليل نداشتن پايگاه اجتماعي، به عقبه اجتماعي آنها نياز دارد. مدير مسئول روزنامه «جوان» در نهايت خاطر نشان كرد: اصلاح‌طلب‌ها براي اينكه بتوانند در انتخابات 1400 حضور داشته باشند، از دولت فاصله گرفته‌اند و ديديم كه بعد از تشكيل كابينه، به مخالفت با آن پرداختند و گفتند اين كابينه ما نيست، در حالي كه بسياري از وزراي كنوني، وزراي دولت اصلاحات هستند. 
  
پُز اپوزيسيون‌ بودن نسبتي با آرمان‌خواهي و عقلانيت ندارد

اما وحيد جليلي عضو جبهه فرهنگي انقلاب نيز كه يكي ديگر از سخنرانان مراسم ويژه روز دانشجو در دانشگاه اميركبير بود، با بيان اينكه نسبت به بسياري از فرصت‌ها غافل هستيم، تصريح كرد: وفاداران به نظام و انقلاب بايد نسبت به دستاوردهاي انقلاب يك به روزرساني انجام دهند. فعال رسانه‌اي ادامه داد: انواع حركات انتقادي در جامعه وجود دارد و همه در نشان دادن نقاط سياه نظام از هم سبقت گرفته‌اند. از سلطنت‌طلب‌ها تا حزب‌اللهي‌ها در اين مسابقه حضور دارند. جليلي با بيان اينكه حرف همه، اين است كه مسائل و ضعف‌ها را بايد طرح كرد تا راه‌حلي براي آن پيدا كرد، اظهار داشت: ما درك درستي از طرح مسئله نداريم و بسياري از حركاتي كه در اين‌خصوص انجام مي‌شود، القاي بن‌بست است. 

وي عدم نگاه به داشته‌ها را يكي از مشكلات فضاي سياسي و جنبش دانشجويي عنوان و تصريح كرد: اگر اپوزيسيون بودن تبديل به پز شود، اين نه نسبتي با آرمان‌خواهي دارد نه عقلانيت و نه معنويت. جليلي ادامه داد: هم محافظه‌كاري‌هاي مصلحت‌پرستانه و هم اپوزيسيون‌نمايي ژورناليستي و سياست‌زده، دو لبه‌ يك قيچي هستند كه ما را تهديد مي‌كنند. 
وی در پايان گفت: اگر قرار است گامي به جلو برداريم، لازمه آن اين است كه يك خط سوم ايجاد شود؛ خطي كه هر دو موضوع را با هم پيش ببرد. اگر مسائل روشن و درست تبيين شوند، بهتر مي‌توانيم مشكلات را حل كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار