کد خبر: 884063
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
وزير رفاه تبديل «بحران صندوق‌های بازنشستگی» به گفتمان را کارنامه 5ساله خود دانست...
مهران ابراهیمیان

علي ربيعي در تشريح برنامه‌هاي ۱۰۰روزه عملكرد وزارت كار گفت: با تدابير در نظر گرفته ‌شده از سوي رئيس‌جمهور كشورمان خبرهاي خوب اشتغالي در راه است. به عبارت بهتر علي ربيعي باز هم كارنامه 100روزه خود را با «وعده‌خوش» براي بيكاران پر كرد. از اين لحاظ وزيرتعاون، كار و رفاه اجتماعي شباهت بسياري با وزير راه‌و‌شهرسازي دارد كه از پنج سال پيش بر مسكن اجتماعي تأكيد كرده اما به بهانه نبود اعتبار بي‌خيال آن شده است،  البته در جريان شعارهاي انتخاباتي تيم دولت دوازدهم با راه‌انداختن جنجال بسيار مبني بر شعاري بودن ايجاد يك ميليون شغل از سوي رقبا بر ايجاد 900هزار شغل سالانه تأكيد كرده‌اند. 

علي ربيعي وزيرتعاون، كار ‌و ‌رفاه اجتماعي صبح ديروز با حضور در برنامه «صبح‌بخير‌ايران» در شبكه يك‌سيما با تشريح عملكرد 100روزه دولت گفت: ايجاد اشتغال و كاهش بيكاري، رفع فقر در ابعاد مختلف، ساماندهي صندوق‌هاي بازنشستگي و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي را چهار برنامه مهم وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در سال 96 دانست. اين برنامه‌ها از اصلي‌ترين مسائلي هستند كه امروز جامعه به آن مبتلاست. با افتخار هميشه اعلام كرده‌ام كه هم وزير توليد و امنيت سرمايه و هم وزير كارگران و افرادجوياي كار و اين امور را به عنوان هماهنگ‌كننده پيگيري مي‌كنم. 

وي با اعلام اينكه رئيس‌جمهور در برنامه دولت دوازدهم و هم در برنامه‌هاي سال 96 دو جهت‌گيري كاهش فقر و گسترش اشتغال را درصدر برنامه‌هاي خود قرار داده است، گفت: ما نيز اين امور را در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي دنبال مي‌كنيم. 
  
بحران صندوق‌ها را گفتمان كرديم!

ربيعي در اين برنامه اقدام مهم خود را در بحث حل‌بحران صندوق‌هاي بازنشستگي تبديل آن بحران‌ها «به گفتماني براي سياستگذاري» عنوان كرد و گفت: در سال 92 و همزمان با آغاز به كار در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مطالعه درباره آينده صندوق‌ها را آغاز كردم، چهار سال درباره موضوع صندوق‌ها بحث كرديم و امروز گفتمان چالش‌هاي صندوق‌ها به گفتمان اصلي حوزه سياستگذاري تبديل شده و بر اين اساس برنامه‌ريزي مي‌كنيم. 
    
اينجا جاي پرخير و بركتي است

ربيعي گفت: خوشحالم در وزارتخانه‌اي قرار گرفته‌ام كه بيشترين ارتباط را با زندگي روزمره مردم دارد و اثرات مثبت كارها روي زندگي افراد تأثير مي‌گذارد. از سوي ديگر كار در اين وزارتخانه دشوار است و وقتي حقوق يك بازنشسته به تأخير مي‌افتد يا حتي وقتي قدرت خريد‌ها را مي‌بينيم و با جريان اشتغال مواجه مي‌شويم خواب از چشم‌مان ربوده مي‌شود، اما اينجا جاي پر خير و بركتي براي كار است و جايي كه مسئوليت اجتماعي انسان را افزايش مي‌دهد. 
ربيعي درباره حقوق بازنشستگان به اندازه‌گيري‌هاي انجام شده در سال 92 و منحني‌هاي افزايش حقوق‌ها و شكاف‌هاي ايجاد شده بر اثر تورم در آن زمان اشاره كرد و گفت: متوسط تورم همواره براي فقرا بسيار شديدتر است و روي موضوعاتي نظير حمل و نقل و قدرت خريد اين افراد تأثيرات عميق‌تري مي‌گذارد. 

البته ربيعي تقريباً كارنامه‌اي نه از اقدامات 100روزه بلكه از كارنامه هشت ماهه خود ارائه نداد، بنابراين ترجيح داد اقداماتي چون كاهش تورم در پنج ساله اخير را جزو كارنامه‌اش به شمار آورد؛ اقدامي كه بانك مركزي و وزارت اقتصاد جزو كارنامه خود مي‌دانند، از اين‌رو وزير تعاون، كار‌ و رفاه اجتماعي از مطالعاتي گفت که او را به اين نتيجه رسانده است كه نمي‌توان حقوق و دستمزدها را دو برابر کرد، بنابراين برنامه پنج سال اخير را كاهش شيب بالاي تورم اعلام كرده است. وي اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته براي رشد حقوق بازنشستگان به بيش از تورم و متناسب‌سازي حقوقي با مدل پلكاني و به منظور بالا آوردن افراد پايين‌تر، حدود بيش از 3هزارميليارد تومان تنها در صندوق بازنشستگي كشوري و مقداري نيز در صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح هزينه شد. امسال نيز ‌هزار ميليارد تومان به همين منظور كنار گذاشته شد. 
    
افزايش تدريجي قدرت خريد بازنشستگان تأمين اجتماعي 
 
ربيعي درخصوص بازنشستگان تأمين اجتماعي خاطر نشان كرد: براي بازنشستگان تأمين اجتماعي نيز در سال گذشته با صدك‌هاي پايين مستمري‌بگير افزايش حقوق‌ها به 30درصد نيز رسيد كه با بودجه خود اين صندوق اقداماتي انجام داديم. 
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با ابراز نگراني نسبت به بازنشستگان صندوق تأمين اجتماعي تصريح كرد: بسياري از اين افراد با حداقل‌ها و زيرحداقل‌هاي مزد در حال زندگي هستند، بنابراين افزايش تدريجي قدرت خريد اين افراد را در دستور كار خود داريم.
   
صندوق‌هاي بازنشستگي به زندگي اجتماعي بازنشستگان تبديل مي‌شود 

وي با اشاره به اينكه متأسفانه در گذشته صندوق‌هاي بازنشستگي به صندوق‌هاي كارپردازي تبديل شده بودند، تصريح كرد: ما در حال تبديل اين صندوق‌ها به زندگي اجتماعي بازنشستگان هستيم. سعي كرديم در شهرهاي بزرگ خانه‌هاي اميد ايجاد كنيم. هر سال اين خانه‌هاي اميد افزايش پيدا كرد و امسال نيز جزو برنامه‌هايمان است، ربيعي در ادامه سفر براي بازنشستگان را مفيد دانست و گفت آن را دنبال خواهد كرد. 
   
بدهكاري صندوق‌هاي تأمين اجتماعي

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي درباره رقم بيش از 50هزار ميليارد تومان بدهي به صندوق‌هاي تأمين اجتماعي توضيح داد: طبق قانون، بدهي به صندوق‌هاي تأمين اجتماعي با نرخ اوراق مشاركت سنجيده مي‌شود بنابراين با عددي بيش از 50هزار ميليارد تومان روبه‌رو هستيم. چرا كه تورم افزايش پيدا كرده و نمي‌توان بدهي را با نرخ پيشين محاسبه كرد. وي افزود: اين بدهي به اين‌گونه است كه مثلاً در سال 88 يا 90 يك مرتبه اعلام شده كه حدود 1/5 ميليون نفر ديگر به صندوق‌هاي تأمين اجتماعي اضافه شوند و اين درست همان جايي است كه معتقدم سياست‌هاي حمايتي با سياست‌هاي بيمه اشتباه گرفته شده بود. ربيعي افزود: در مطالعات به اين نتيجه رسيديم كه در صندوق بازنشستگي كشوري در طول 50‌سال تصميماتي براي اين صندوق گرفته و باري بردوش آن شد و به ارزش امروز 450‌هزارميليارد تومان است. 
    
خبرهاي خوب اشتغالي در راه است

ربيعي با بيان اينكه خبرهاي خوب اشتغالي در راه است، گفت: با تدابير در نظرگرفته از سوي روحاني رئيس‌جمهور كشورمان خبرهاي خوب اشتغالي در راه است. گرچه برخي از توانايي‌هاي افراد داراي معلوليت قوي نيست اما ساير توانايي‌هايشان بسيار قوي است و ضمن تبريك اين روز به اين افراد اميدوارم اين افراد نيز مانند ساير ايرانيان روزهايي سرشار از اتفاقات خوب را تجربه كنند. وي با تأكيد بر اينكه ما سياست رفاهي منظمي را دنبال مي‌كنيم، اظهار كرد: بخشي از سياست‌هاي رفاهي به اين شكل است كه اگر بدون برنامه و هدف‌گذاري باشد به پاشيدن پول منجر مي‌شود ولي پاشيدن پول اشتغال ايجاد نمي‌كند و مشكلي را حل نمي‌كند. وي در ادامه به محدودكردن فقر در برنامه‌هاي چهار سال آينده تخصيص تسهيلات به معلولان پرداخت و گفت: در محدود كردن فقر آموزش به دنبال رفتن همه بچه‌ها به مدرسه هستيم. در موضوع مسكن نيز شايد ساخت‌و‌سازهاي ميليوني خطا بود اما وقتي با تمركز ساخت مسكن براي خانواده‌هاي داراي دومعلول به بالا، زنان سرپرست خانوار بدون خانواده و زنان سالمند وارد عمل شديم ساخت‌و‌ساز جهت گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار