کد خبر: 884058
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بنيانگذار انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با «جوان»:
انجمن سينماي دفاع مقدس در سال‌هاي گذشته يكي از مهم‌ترين و تأثيرگذار‌ترين محافل سينمايي براي توليد آثار سينمايي حوزه دفاع مقدس بوده است...
محمدصادق عابديني

انجمن سينماي دفاع مقدس در سال‌هاي گذشته يكي از مهم‌ترين و تأثيرگذار‌ترين محافل سينمايي براي توليد آثار سينمايي حوزه دفاع مقدس بوده است؛ انجمني كه تا به حال فراز و فرودهاي زيادي داشته ولي همچنان نام و برندش، در سينماي ايران شاخص است. «جوان» در گفت وگو با ناصر شفق، بنيانگذار انجمن سينماي دفاع مقدس، نگاهي به فعاليت‌هاي اين انجمن دارد. 

انجمن از چه سالي شروع به فعاليت كرد؟
انجمن سينماي دفاع مقدس در سال 1369 بنيان گذاشته شد و هدف آن ايجاد يك تشكل براي فيلمسازان سينماي دفاع مقدس بود كه به يكي از دوست داشتني‌ترين و مهم‌ترين برهه‌هاي تاريخ كشور مي‌پرداخت و تلاش داشت تا آن دوران پر هياهو و پر هيجان هشت‌ساله را با نشان دادن پايمردي و پايداري اين ملت به تصوير بكشد. 

شما بنيانگذار انجمن هستيد، به غير از شما چه كساني در هيئت مؤسس انجمن سينماي دفاع مقدس حضور داشتند؟
در كنار بنده حقير، افرادي مانند زنده ياد شهيد جانباز حبيب‌الله كاسه‌ساز، امير لطفيان، سردار عليرضا مزيناني، سردار مجيد رجبي‌معمار، مهندس سيد‌حسن خامنه‌اي، حجت‌الاسلام علي‌اصغر سعادتي، دكتر نورالدين حجازي، دكتر محمد حاتمي و سردار محمدباقر ذوالقدر كه زحمت بسياري هم براي تأسيس انجمن متحمل شدند، حضور داشتند. انجمن سينماي دفاع مقدس يك انجمن مردم نهاد بود كه متعلق به هيچ جاي خاصي نبود. در اساسنامه‌اش هم ذكر كرديم كه هر كسي در هر كجاي جهان، چه مسلمان و چه غير‌مسلمان با هر آیيني و مذهبي كه در مقابل ظلم بايستد و مظلومي را ياري كند مي‌تواند عضو انجمن شود. 

در چه سالي بود كه انجمن به انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس تغيير نام داد؟
سال 1374 بود كه با اعضاي انجمن سينماي دفاع مقدس، خدمت مقام معظم رهبري رفتيم و با ايشان ديدار داشتيم. در اين ديدار حضرت آقا از فعاليت‌هاي انجمن تقدير كردند و گفتند انجمن باعث و باني كاري‌هاي خير بسيار خوبي بوده و ان‌شاءالله كارهاي مربوط به انقلاب اسلامي هم به اين انجمن سپرده شود. در همان جلسه بود كه معظم له گفتند نام انجمن به انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس تغيير پيدا كند و نامگذاري انجمن از سوي ايشان صورت گرفت. ما هم اطاعت كرديم و نام و مأموريت جديد را به تبعيت از سخنان ايشان انتخاب كرديم. جالب است بدانيد هنوز هم مهر و سربرگ‌هاي انجمن سينماي دفاع مقدس در اختيار من است. 

به نظر مي‌رسد توجه مقام معظم رهبري، مسئوليت انجمن را سنگين‌تر از قبل كرده باشد!
بله، به نظرم اكنون نيز بايد انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، مركزي براي تربيت نسلي جوان از هنرمندان باشد كه به سرنوشت انسان و حقيقت توجه داشته باشند. بايد انجمن محلي باشد براي شنيده شدن صداي مظلوميت جانبازان سرافراز دفاع مقدس كه سال‌هاست به زينت المجالس تبديل شده‌اند. انجمني كه نامش به انتخاب مقام معظم رهبري متبرك شده، بايد قوي‌تر از گذشته فعال شود و فرصتي باشد براي بلند پروازي سينماي انقلاب و دفاع مقدس چه در توليدات سينمايي و چه توليدات مستند. 

به نظرتان اكنون اولويت‌هاي پيش روي انجمن چه چيزهايي بايد باشد؟
بگذاريد اكنون كه در هفته بسيج هستيم، از زحمات سردار غيب‌پرور كه انصافاً انساني خدوم و فعال هستند تشكر كنم و آرزو كنم كه در سامان دادن به فعاليت‌هاي فرهنگي بسيج با قدرت عمل كنند. همچنين از هاشم ميرزاخاني، مدير عامل انجمن كه تلاش‌هاي خوبي انجام داده و براي انجمن دوست داشتني سينماي انقلاب و دفاع مقدس زحمت كشيده است، تقدير مي‌كنم، اما درباره اولويت انجمن، به نظرم امروز بايد انجمن در كنار پرداختن به موضوع انقلاب و دفاع مقدس بايد پرچمدار مبارزه با رباخواري باشد. ربا كه مانند عروسي هزار چهره دارد سيستم اقتصادي ما را از بين مي‌برد و معيشت مردم را در چنگال خون‌آشام خود گرفته است. به نظرم بايد نام انجمن را به انجمن سينماي انقلاب، دفاع مقدس و مبارزه با رباخواري تغيير داد تا با اين پديده زشت كه ناشي از ناديده گرفتن نص صريح قرآن كريم است، مبارزه فرهنگي كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار