کد خبر: 884047
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
انصارالله بعد از ریاض، ابوظبی را هم هدف گرفت
علی عبدالله صالح بعد از کنترل انصارالله بر صنعا از موضع خود عقب نشست...
کمتر از 24 ساعت پس از اینکه علی عبدالله صالح علیه انصارالله موضع گرفت و به سعودی‌‌‌ها چراغ سبز نشان داد، نیروهای مردمی یمن با موشک امارات متحده عربی را هدف قرار دادند و همزمان طرفداران صالح را در صنعا عقب راندند و بر اکثر مناطق پایتخت مسلط شدند؛ تحولاتی که باعث شده رئیس‌جمهور پیشین با عقب‌نشینی از مواضع خود از حزب‌الله و ایران بخواهد تا با میانجیگری مانع از تشدید تنش شوند. 

به گزارش جوان، شبکه خبری المسیره وابسته به انصارالله روز یک‌‌شنبه خبر داد که یگان موشکی ارتش وکمیته‌های مردمی یمن تأسیسات هسته‌ای ابوظبی را با موشک کروز مورد حمله قرار داد. المسیره تأکید کرد که در این حمله تأسیسات هسته‌ای براکه ابوظبی مورد هدف قرار گرفته است.  تأسیسات هسته‌ای براکه در منطقه غربی امارت ابوظبی در ساحل خلیج فارس و در 53 کیلومتری جنوب غربی شهر الرویس قرار دارد و قرار است در سال 2020 دارای چهار نیروگاه هسته‌ای باشد.  امارات اصابت موشک به پایگاه هسته‌ای خود را تکذیب کرده و مدعی شده تأسیسات هسته‌ای این کشور آسیبی ندیده است.  
   
استقبال از چرخش صالح

حمله موشکی نیروهای یمنی به مواضع امارات یک روز پس از آن صورت گرفت که علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین با اتخاذ مواضعی تند علیه انصارالله به سعودی‌‌‌ها و اماراتی‌‌‌ها چراغ سبز نشان داد و گفت یمن آماده است‌« صفحه جدیدی در رابطه با همسایگان خود باز کند.»‌ در پی این مواضع، سخنگوی ائتلاف سعودی با استقبال از این پیشنهاد گفت که «به خواست و تمایل رهبران و سران حزب کنگره عمومی خلق برای بازگرداندن یمن به خانواده اعراب اعتماد دارد.»‌ رهبران انصارالله شیلک موشک به امارات را پاسخی به فتنه‌افکنی این کشور از طریق علی عبدالله صالح عنوان کردند. «ضیف الله الشامی»، عضو شورای عالی سیاسی و همچنین عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که موشکی که امروز به تأسیسات اتمی ابوظبی شلیک شده است، پاسخ به تلاش امارات برای ایجاد فتنه و هدف قرار دادن جبهه داخلی یمن است.

عضو شورای عالی سیاسی یمن تأکید کرد که شلیک موشک بالدار کروز به این معناست که ما می‎دانیم چه کسانی در صنعا توطئه کرده‏‌اند.  تغییر مواضع صالح در حالی بود که وی در طول سه سال گذشته با انصارالله متحد شده بود تا در مقابل تجاوزگری سعودی‌‌ها مقاومت کنند. علی عبدالله صالح یکی از دشمنان قدیمی انصارالله محسوب می‌شود که در زمان ریاست جمهوری خود شش جنگ علیه این جنبش راه انداخته بود اما باوجود این انصارالله بنابر واقعیت‌های میدانی و سیاسی و با توجه نفوذی که صالح همچنان بر بعضی قبایل و شخصیت‌های سیاسی و نظامی داشت، وارد ائتلاف با او شد.  ناظران و همچنین رهبران انصارالله تغییر مواضع علی عبدالله صالح را قابل پیش‌بینی می‌دانستند. علی بخیتی از رهبران انصارالله به المیادین گفت: «هیچ وقت درباره اینکه علی عبدالله صالح تغییر موضع خواهد داد و طرف سعودی‌‌‌ها را خواهد گرفت شکی نبود و فقط سؤال این بود که چه زمانی صالح دست به این اقدام خواهد زد.»  ‌همچنین انصارالله در بیانیه تأکید کرد: «تعجبی ندارد که صالح به مشارکتی که هرگز هم به آن اعتقادی نداشته پشت کرده است.»
    
صنعا در کنترل انصارالله

منابع محلی از صنعا گزارش دادند پس از چهار روز درگیری نیروهای انصارالله بر اکثر مناطق مسلط شده‌اند و حتی محل سکونت علی عبدالله صالح را به محاصره در آورده‌اند. تسلط نیروهای انصارالله بر پایتخت در حالی صورت گرفت که حتی جنگنده‌های سعودی به حمایت از علی عبدالله صالح مواضع نیروهای مردمی یمن را هدف قرار دادند اما این حملات نیز همانند حملات سه روز گذشته مانع پیشروی نیروهای انصارالله نشد.  

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن به المیادین گفت: «نیرو‌های مردمی توانسته‌اند با کمک برخی از بزرگان قبائل، اوضاع را تحت تسلط خود درآورند و پادگان‌هایی را که طرفداران صالح تصرف کردند، باز پس گیرند.» ‌سخنگوی انصارالله تصریح کرد همچنان برخی درگیری‌‌‌ها بین نیرو‌های انصارالله و طرفداران صالح ادامه دارد، اما جنبش انصارالله اوضاع را تحت کنترل خود دارد. سخنگوی انصارالله در ادامه گفت: ما اطلاعاتی دال بر ارتباطات میان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن و عربستان در اختیار داریم و این اطلاعات حاکی از این است که این دو برای شکل‌گیری کودتایی در یمن تلاش می‌کرده‌اند و امروز تلاش می‌کنند این طرح را اجرایی کنند. در همین حال،‌ روزنامه «رأی‌الیوم» به نقل از این منبع که نامش را فاش نکرد، نوشت: «علت کودتای صالح علیه حوثی‌‌‌ها و دم زدن علنی او از عربستان، برنامه‌ای است که پشت پرده در ابوظبی در جریان است و هدفش بازگرداندن خانواده صالح به صحنه یمن است زیرا که عربستان با این مسئله موافقت کرده چون در عرصه نظامی یمن ناکام مانده و در عرصه سیاسی در پی تمام کردن نبرد است.» 

تسلط سریع نیروهای انصارالله بر پایتخت و شلیک موشک کروز به امارات متحده عربی ظاهراً باعث شده علی عبدالله صالح از مواضع خود عقب‌نشینی کند. الجزیره گزارش داد وی از ایران و حزب‌الله خواسته است تا به عنوان میانجی وارد شوند و مشکلات و اختلافات با حوثی‌‌ها از بین برود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار