کد خبر: 884030
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
بر اساس بخشنامه گمرك، هرگونه ترخيص خودرو كه تاريخ ثبت سفارش آنها بعد از ۲۸ تير ماه باشد، ممنوع شد.
به گزارش تسنيم، بر اساس بخشنامه جديد گمرك، ترخيص خودروهايي كه ثبت سفارش آنها از تاريخ 96/4/28 به بعد صادر شده اكيداً ممنوع است. در ادامه اين بخشنامه آمده است:‌ عدم ترخيص خودرو شامل هرگونه تمديديه ثبت سفارش از تاريخ مورد اشاره مي‌شود. سؤالي كه در اينجا وجود دارد اين است كه با توجه به بسته بودن سايت ثبت سفارش از تيرماه آيا ترخيص خودرو با ثبت سفارش جديد انجام شده است كه گمرك و وزارت صنعت بخشنامه تأكيدي صادر كرده‌اند؟ به نظر مي‌رسد صدور اين بخشنامه تأكيدي از سوي اداره مقررات وزارت صنعت و گمرك به دليل مطرح شدن شائبه برخي تخلفات در زمينه ثبت سفارش خودرو بوده است. 
 
گران‌فروشي نجومي يك سوپرماركت آنلاين

در حالي كه سازمان تعزيرات حكومتي براي برخورد با واحدهاي صنفي متخلف در حوزه‌هاي مختلف با دهها مشكل اعم از ضعف قانون، نبود بازرس و همكاري‌ نكردن دستگاه‌هاي مسئول در كشف و اعلام تخلف روبه‌رو است، با توسعه مشاغل اينترنتي، ابعاد جديدي از تخلفات صنفي نيز پيش روي مسئولان سازمان تعزيرات حكومتي قرار گرفته است. به‌طوري‌كه در يك سوپر ماركت آنلاين شاه‌ميگوي ۱۶۰هزار توماني، انار ۲۰هزار توماني و خرمالوي ۱۵هزار توماني ديده مي‌شود و هيچ نهادي نيز نظارتي براين قيمت‌ها ندارد. 

بررسي شكايت و بازرسي از شركت‌ها و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي توسط تعزيرات الزاماً بايد با حضور كارشناس و بازرس اداره كل «صمت» (صنعت، معدن و تجارت) باشد و تا زماني كه بازرس صمت گزارش را ارائه نكرده باشد، تعزيراتي‌ها امکان برخورد با تخلف را ندارند. با فرض برخورد تعزيراتي با تخلف عيان و آشكار واحدهاي صنفي در حوزه‌هاي مختلف، به‌دليل بازدارنده نبودن قانون تعزيرات، نه شاكي اميدي به رسيدگي و حتي طرح شكايت و نه متخلف ترس و واهمه‌اي از برخورد دارد‌، اما به هرحال بودن چنين رسيدگي‌هايي قطعاً از نبود آن بهتر است.  مسئله فعلي، شروع به كار ماركت‌هاي اينترنتي است كه با ادعاي آسان‌ و ارزان‌تر كردن فرآيند خريد و تحويل رايگان اجناس خريداري ‌شده به شهروندان، سعي دارند سبد خريد مردم را به‌سمت خود بكشانند، اما در غياب رصد فعاليت اين ماركت‌ها، ضرر قابل‌توجهي بابت گرانفروشي بسياري از كالاها متوجه مردم مي‌شود. 

نگاهي گذرا به قيمت برخي كالاهاي ارائه ‌شده در اين ماركت‌هاي آنلاين نشان‌دهنده گرانفروشي عجيبي است كه سرنخ آن را يا بايد در ناتواني تعزيراتي و بي‌تفاوتي صمتي‌ها جست‌وجو كرد يا در عقيده برخي مسئولان در آزادسازي قيمت‌ها و تعيين نرخ كالا در بازار كه دليل اين تخلفات هركدام باشد، مهم اين است كه ضرر آن متوجه جيب و سفره مردم مي‌شود.  يكي از اين سوپرماركت‌هاي آنلاين، اين روزها اقلام و كالاهاي موجود در سايت خود را با اختلاف قیمت بالا نسبت به فروشگاه‌هاي سطح بازار به ‌فروش مي‌رساند و خبري از رسيدگي تعزيرات و سازمان حمايت از مصرف‌كننده و اداره كل صنعت، معدن و تجارت به اين تخلفات نيست.

در اين سوپرماركت آنلاين، در بخش فروش ميوه  قيمت‌هايي را براي برخي ميوه‌ها تعيين كرده كه نرخ آنها با سطح بازار و نرخ مصوب در ميدان مركزي ميوه‌وتره‌بار فاصله‌اي نجومي دارد، به‌عنوان مثال، در حالي كه نرخ‌ نامه سازمان ميادين و ميوه‌وتره‌بار شهرداري قيمت خرمالوي شمال را (11 آذر 96) بين 2 هزار و 700 تا 3 هزار تومان قيمت‌گذاري كرده است، قيمت آن در اين سوپرماركت آنلاين 15هزار تومان تعيين شده است.  همچنين قيمت انار در اين سايت براي چهار عدد 20 هزار تومان و در بخش ديگر براي هر كيلو 14 هزار و 500 تومان تعيين شده است.  اما در بخش پروتئين اين سايت نيز با شكل ديگري از اين گرانفروشي‌هاي نجومي روبه‌رو مي‌شويم، جايي كه قيمت شاه‌ميگو كه در سايت رسمي اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي تهران 65 هزار و 500 تومان تعيين شده است، اما در اين ماركت ‌آنلاين هركيلو شاه‌ميگو 160 هزار تومان به فروش مي‌رسد. قيمت‌هاي عجيب اين سوپرماركت آنلاين، صرفاً محدود به ميوه و مواد‌ پروتئيني نيست و در بخش‌هاي ديگر آن هم مي‌توان قيمت‌هاي نجومي را مشاهده كرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار