کد خبر: 883913
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
کارشناس پلیس فتا انتظامی استان اصفهان :
پلیس فتا به مواردی چون انتشار تبلیغات مربوط به شیطان‌پرستی و عرفان‌های کاذب، تصاویر غیراخلاقی و برگزاری نظرسنجی‌های دروغین ، رسیدگی می‌کند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، کارشناس پلیس فتا انتظامی استان اصفهان با بیان انواع جرائم و کلاهبرداری‌هایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد،بیان داشت : بیشترین کلاهبرداری صورت گرفته در اصفهان و پرونده‌های تشکیل شده برای آن، کلاهبرداری فیشینگ است که در آن، یک درگاه جعلی از درگاه اصلی بانک به منظور خرید اینترنتی ایجاد می‌شود. سابق بر این، درگاه‌های اصلی از جعلی به راحتی قابل شناسایی بود، به این صورت که ابتدای آدرس درگاه‌های اصلی در بالای صفحه، حروف https مشخص بود و درگاه‌های اصلی تنها حروف http را داشتند و حتی فاقد صفحه کلید بودند؛ اما امروزه کلاهبرداران و سارقان به واسطه پیشرفت علم، تمام این موارد را شبیه به درگاه اصلی بازسازی کرده‌اند.

ستوان یکم حیدری ابراز نمود:  کلاهبرداری بعدی، هک مودم‌های خانگی است. ما باید به فرزندان خود و حتی بعضا بزرگترها این نکته را گوشزد کنیم که استفاده از اینترنت همسایگان بدون اجازه آنها نیز نوعی دزدی است. در حال حاضر نرم‌افزارهایی روی گوشی‌های موبایل نصب می‌شود که با اتصال به مودم‌های خانگی، اینترنت آنها را مورد استفاده قرار می‌دهد. در یک پرونده، نوجوانی 17 ساله بیش از 300 خط وایمکس را هک کرده بود. برای جلوگیری از این سرقت، تنها کاری که می‌توان انجام داد، ارتقاء امنیت مودم‌ها از طریق تغییر پیش‌فرض و رمز عبور و اجرای مک فیلترینگ است.

وی بااشاره به روند انگیزشی جرائم فضای مجازی در سطح جهان گفت: بیش از 54 درصد جرائم به بخش مالی و 26 درصد به حوزه اخلاقی مربوط می‌شود که این آمار در کشور ما تا اواخر سال گذشته، 81 درصد جرائم مالی و 13 درصد جرائم غیراخلاقی و در اصفهان، حدود 42 درصد جرائم غیراخلاقی و 36 درصد جرائم مالی است؛ در صورتی که تا قبل از این تاریخ، بیش از 70 درصد پرونده‌ها را جرائم مالی و حدود 20 درصد را جرائم غیراخلاقی تشکیل می‌داد.

کارشناس پلیس فتا بیان کرد: کلاهبرداری بعدی که زیاد اتفاق می‌افتد، استفاده از جاسوس‌افزارها، بدافزارها و ویروس‌هاست که وقتی وارد گوشی موبایل یا رایانه می‌شود، تمام اطلاعات موجود در آنها را در اختیار سازنده بدافزار قرار می‌دهد. افراد باید دقت داشته باشند که روی هر لینکی کلیک نکرده و هر نرم‌افزاری را دانلود نکنند و به هیچ عنوان از شبکه‌های اجتماعی خرید انجام ندهند. شبکه‌ای مثل تلگرام اصلا قابل اطمینان نیست و بیش از 90 درصد نرم‌افزارهای پخش شده در این شبکه، بدافزار هستند که عناوین مختلفی دارند، مثل نسخه جدید تلگرام با قابلیت‌هایی که برای آن ذکر می‌شود

کارشناس پلیس فتا انتظامی استان اصفهان افزود: کلاهبرداری‌های بعدی، کپی گرفتن از کارت‌های عابر بانک از طریق یک دستگاه و درج اطلاعات آنها بر روی یک‌سری کارت خام و نیز انتشار محتوای غیراخلاقی است. افراد باید بدانند کارهایی که در فضای مجازی انجام می‌دهند، ممکن است برای آنها جرم تعیین شده باشد و مشکلاتی را به وجود آورد. و باید توجه داشت که پلیس فتا حتما به مواردی چون انتشار تبلیغات مربوط به شیطان‌پرستی و عرفان‌های کاذب، تصاویر غیراخلاقی و برگزاری نظرسنجی‌های دروغین که مخاطب زیادی نیز دارد، رسیدگی می‌کند.

ستوان یکم حیدری با بیان اینکه امروز میزان گفت‌و‌گو در خانواده‌ها به کمتر از 15 دقیقه در روز رسیده و ارتباطات چهره به چهره کمرنگ شده است، گفت: توصیه کارشناسان این است که برای بچه‌های زیر 12 سال گوشی موبایل تهیه نکنید و حداقل گوشی خود را در اختیار آنها قرار دهید. خانواده‌ها می‌توانند بازی‌های متناسب با سن کودکان‌شان را روی گوشی یا رایانه نصب کرده تا بچه‌ها فقط اجازه بازی با آنها را داشته باشند.

وی تصریح کرد: پلیس فقط می‌تواند آسیب‌ها و مشکلات را بیان کند و این تربیت خانوادگی است که باید فرزندان را آموزش داده و آنها را برای مواجهه با مسائل آماده کند، در واقع این تربیت خانوادگی است که فرزندان را به سمت مشکلات سوق داده یا از آنها دور می‌کند. کمبود عاطفی که در بعضی از خانواده‌ها وجود دارد، باعث می‌شود تا فرزندان دنبال پاسخ به عواطف و احساسات خود در فضای مجازی باشند و دلباخته افرادی شوند که کلمات محبت‌آمیز نثارشان می‌کنند و در نهایت گرفتار اخاذی و سوءاستفاده‌های بعدی شوند.

ستوان یکم حیدری با اشاره به اینکه هر چیزی در فضای مجازی منتشر می‌شود، دیگر قابل بازگشت نیست، گفت: قبل از اینکه دکمه ارسال را فشار دهید، بنگرید که چه چیزی را ارسال می‌کنید. یک عکس یا فیلم در فضای مجازی می‌تواند در اختیار هزاران نفر قرار گیرد. هر چیزی که در فضای مجازی منتشر کنید، دیگر شخصی نیست و در واقع آن را عمومی ساخته‌اید.

وی خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان از شبکه‌های مجازی، نه چیزی را دانلود کرده و نه خرید کنید، 90 درصد این موارد کلاهبرداری است و داشتن مجوز، دست و پای کسی را برای کلاهبرداری نمی‌بندد؛ ولی یک سایت مجوزدار و شناخته شده بهتر است از یک کانال تلگرامی که حتی بچه‌ای هشت ساله نیز می‌تواند آن را ایجاد کرده و مطالب را داخل آن کپی کند.

ستوان یکم حیدری تصریح کرد: اگر شهروندان شاهد موارد مجرمانه در فضای مجازی باشند، می‌توانند به ادمین کانال @cyber_esfahan در تلگرام و پیام‌رسان سروش اطلاع دهند که اگر مربوط به داخل کشور باشد، برای دستگیری مجرم اقدام می‌شود و اگر در خارج از کشور قرار داشته باشد، جهت مسدودسازی به دادستانی کل کشور ارسال خواهد شد. همچنین شهروندان می‌توانند به نشانی اصفهان، بلوار کشاورز، سه راه قائمیه، خیابان فضیلت، جنب پلیس آگاهی استان مراجعه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار