کد خبر: 883899
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
رئیس‌جمهور در سیستان و بلوچستان:
در ايامي كه در عراق و سوريه و يمن دچار اختلاف بين اقوام و مذاهب و ترور و تروريسم هستيم، مردم دلاور ايران از شيعه و سني در سراسر كشور وحدت و ايمان خود را به خوبي حفظ كردند.‌
جعفر تکبیری

در ايامي كه در عراق و سوريه و يمن دچار اختلاف بين اقوام و مذاهب و ترور و تروريسم هستيم، مردم دلاور ايران از شيعه و سني در سراسر كشور وحدت و ايمان خود را به خوبي حفظ كردند.‌ دکتر روحانی رئيس‌جمهور روز گذشته در  نخستين سفر استاني خود  به سيستان و بلوچستان با تأکید بر این نکته گفت: همه اقوام از ايران و ايرانيت سرچشمه مي‌گيرند و افتخار ما اين است كه ايراني و مسلمان هستيم. 

حسن روحاني كه در ابتداي ورود خود به سيستان و بلوچستان به شهر زابل رفته بود، در اين شهر به تمجيد از عملكرد مردم اين استان در طول تاريخ ايران و انقلاب اسلامي پرداخت و آنان را مرزبانان، مرزهاي شرقي كشورخطاب كرد. رئيس‌جمهور كه همزمان با هفته وحدت در اين استان سخن مي‌گفت، به تنوع مذهبي و قومي استان سيستان و بلوچستان هم اشاره‌اي كرد و گفت كه همه مذاهب از يك درخت به نام اسلام، پيامبر عظيم‌الشأن و قرآن مجيد سرچشمه مي‌گيرند. همه اقوام از ايران و ايرانيت سرچشمه مي‌گيرند و افتخار ما اين است كه ايراني و مسلمان هستيم.  وي سپس در همين خصوص به تلاش دشمنان براي ايجاد فتنه مذهبي در عراق نيز اشاره كرد و ادامه داد در ايامي كه در عراق و سوريه و يمن دچار اختلاف بين اقوام و مذاهب و ترور و تروريسم هستيم، مردم دلاور ايران از شيعه و سني در سراسر كشور وحدت و ايمان خود را به خوبي حفظ كردند. 

حسن روحاني همچنين اقتدار دفاعي و امنيتي كشورمان را نيز مورد تأكيد قرار داد و تصريح كرد كه تروريست‌ها در همه جا به جز ايران عزيز رخنه كردند كه دليل ناكامي جريان تروريسم، وحدت و ايمان مردم به اسلام با محبت اهل بيت بود. 
   
تشريح نقشه‌هاي امريكا براي منطقه

روحاني در بخش ديگري از سخنراني خود در خصوص نقشه‌هاي شوم امريكا و اسرائيل براي منطقه سخن گفت. وي در اين خصوص گفت كه بنا نبود تروريسم و داعش ظرف چند سال نابود شود؛ آنها توطئه‌اي را براي كل خاورميانه طراحي كرده بودند و مي‌خواستند تروريسم را از عراق و سوريه به كل آسيا انتقال دهند. روحاني همچنين در اين خصوص گفت كه امريكا و اسرائيل به دنبال مخدوش كردن چهره اسلام و تقويت رژيم صهيونيستي و ثابت كردن جاي پاي خود در منطقه بودند كه البته مردم هوشيار و بيدار منطقه ما توانستند اين توطئه را باطل كنند.  رئيس‌جمهور در ادامه سخنراني خود بار ديگر لزوم وحدت و برادري ميان شيعه و سني را مورد تأكيدقرار داد و اشتراكات مسلمانان مانند قبله، پيامبر، عيد فطر، عيد قربان، ماه رمضان و اخلاق را برشمرد.  رئيس قوه مقننه سپس بر لزوم داشتن روابط حسنه با همسايگان نيز اشاره كرد و گفت كه ما خواستار منطقه امن و قدرتمند هستيم، ما آباداني ايران، افغانستان، پاكستان، عمان و همه همسايگان را با هم مي‌خواهيم. 

روحاني به صورت تلويحي گذري نيز به تنش‌هاي ميان ايران و عربستان طي سال‌هاي اخير زد و مدعي شد كه به دنبال رقابت با ديگران در زمينه توسعه نيستيم و علاقه‌منديم با تمام كشورهاي منطقه رابطه‌اي برادرانه داشته باشيم. رئيس‌جمهور همچنين مقصر فاصله گرفتن برخي كشورها از ايران را خودشان معرفي كرد و اضافه كرد ما نمي‌خواهيم كه بين ايران، كشورهاي همسايه و دنياي عرب فاصله باشد. 
روحاني سپس رقابت‌ برخي شاهزادگان يكي از كشورهاي منطقه براي در دست گرفتن قدرت را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخي كشورها سال‌ها به داعش كمك كردند كه در منطقه نفوذ داشته باشند و امروز پايه‌هاي داعش فروريخته است. 
   
منطقه آزاد سيستان تشكيل مي‌شود

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به مشكلات استان سيستان و بلوچستان اشاره كرد و وعده داد كه همه تلاش خود را براي جبران كمبود‌هاي انباشته تاريخي در اين استان به كار بندد. وي در همين ارتباط وعده داد كه ۲۴ طرح و پروژه مهم به ارزش هزار و سي و هشت ميليارد تومان اجرايي شود.  روحاني همچنين از مشاركت بالاي مردم سيستان و بلوچستان در انتخابات سال 96 تقدير كرد و بار ديگر وعده‌هاي خود به مردم زابل را تكرار كرد و گفت كه قول من به مردم زابل در سفر سال ۹۳ اين بود كه بتوانيم ۴۶ هزار هكتار زمين را با كشاورزي مدرن آبادكرده و در اختيار مردم قرار دهيم از اين ۴۶ هزار هكتار ۱۰ هزار هكتارش آماده است. ان‌شاء‌الله تا پايان سال ۱۰ هزار هكتار زمين فعال خواهد شد، بقيه طرح هم در سال ۹۷ و اوايل سال ۹۸ فعال خواهد شد تا تحولي بزرگ در كشاورزي منطقه آغاز شود. روحاني همچنين وعده داد كه با ايجاد منطقه آزاد سيستان يك تحول بزرگ تجاري و اشتغال در اين سرزمين به وجود خواهد آورد. 

رئيس‌جمهور كه مشعل گاز زاهدان را در ايام تبليغات انتخاباتي خود روشن كرده بود وعده داد كه لوله‌كشي گاز از زاهدان به زابل نيز به زودي آغاز ‌شود.  روحاني همچنين وعده راه‌اندازي راه‌آهن و تنها بندر اقيانوسي ايران را به مردم سيستان و بلوچستان داد. رئيس‌جمهور به مهم‌ترين چالش موجود ميان ايران و افغانستان كه موضوع حقابه رود هيرمند است نيز اشاره و تصريح كرد كه قرارداد ميان ايران و افغانستان در خصوص رود هيرمند بايد اجرايي شود و دولت همه توان خود را در اين زمينه به كار خواهد گرفت تا مردم اين سرزمين بتوانند از آنچه حق قانوني آنهاست، استفاده و بهره‌برداري كنند.  رئيس دولت دوازدهم به يكي از وعده‌هاي جنجالي زمين مانده انتخاباتي خود در خصوص به كارگيري بانوان و اقليت‌هاي مذهبي در پست‌هاي دولتي نيز اشاره‌اي كرد و گفت كه من به همه بانوان ايران، سيستان و بلوچستان و جوانان قول مي‌دهم كه برنامه دولت دوازدهم اين است كه مديريت را قدم به قدم به جوانان و بانوان واگذار كند. 

وي در همين خصوص تأكيدكرد كه اصل بر شايستگي است، شيعه يا سني بودن، زن يا مرد بودن امتياز نيست همه ايراني هستيم و در كنار يكديگر همه با هم در زمينه تالاب ها، حقابه، گاز و آب‌هاي بهداشتي آشاميدني اقدام مي‌كنيم. 

***

بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی 30 طرح زیربنایی ‌

بهره برداری از 25 طرح زیربنایی و اقتصادی و شروع عملیات اجرایی 5 طرح دیگر در استان سیستان و بلوچستان روز گذشته در یک ارتباط مستقیم تلویزیونی، به دستور رئیس جمهور آغاز شد.  8 هزار و 862 میلیارد ریال و 390 میلیون دلار  برای  بهره برداری و یا آغاز عملیات این 30 طرح اختصاص یافته است.  ‌ دکتر حسن روحانی ‌در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه دیدار با برگزیدگان استان به صورت ویدئو کنفرانس 25 طرح و پروژه را افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی 5 پروژه دیگر را صادر کرد.  پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی افتتاح شده در حوزه‌های نفت، بهداشت و درمان، کشاورزی، فناوری اطلاعات، نیرو و رفاه اجتماعی می‌باشند.
 
رییس جمهور در این ارتباط مستقیم تلویزیونی دستور افتتاح طرح‌های برق‌رسانی به 155 روستای بدون برق استان، سازه آبگیر طرح آب‌رسانی به شهرهای سیستان، فاز دوم طرح آب‌شیرین کن چابهار و کنارک و نیز افتتاح کلینیک ویژه عدالت، بخش آی‌سی‌یو بیمارستان خاتم‌الانبیا، افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت شهری و افتتاح ساماندهی مالکیت اراضی کشاورزی در دست سیستان، افتتاح 19 واحد پرورش مرغ گوشتی و افتتاح 142 طرح سیستم آبیاری تحت فشار، افتتاح باقیمانده قطعه یک باند دوم بزرگراه زاهدان بم، افتتاح بزرگراه ایرانشهر و افتتاح محورهای روستایی از جمله طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی بود که در حوزه‌های وزارت نیرو، کشاورزی، بهداشت و درمان، نیرو و راه و شهرسازی افتتاح شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار