کد خبر: 883888
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
محمدرضا شرف الدين، مدير سابق انجمن سينماي دفاع مقدس و كارشناس سينما با اشاره به احتمال تعطیلی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس مي‌گويد، تعطيل شدن تشكيلات كارآمد بسيجي در حوزه فرهنگ خسارت‌هاي زيادي را به بار مي‌آورد.
محمد صادق عابديني

اخبار و شايعات منتشر شده درباره وضعيت انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، خبر از تعطيلي يا كوچك‌سازي اين انجمن دارد. براي بررسي آثار و نتايج احتمالي اين اتفاق، با محمدرضا شرف الدين سينماگر پيشكسوت كه سال‌ها مديريت انجمن سينماي دفاع مقدس را بر عهده داشته است، گفت و گو كرديم. 

شريف الدين در گفت و گو با «جوان» مي‌گويد: معتقدم هر تشكيلاتي بايد به فكر كارآمدي و به روز رساني موقعيت خود باشد و بر اساس شرايط روز فعاليت‌هايش را ارتقا دهد، اين شرايط مي‌تواند اقتصادي، سياسي يا اجتماعي باشد. شايد هم يك تشكيلات در روند اين تغيير مجبور شود به كل كاركرد خود را عوض كند.  شرف الدين با بيان اينكه مسئله نگاه روزآمد به فعاليت‌هاي تشكيلاتي مبحثي است كه بيش از يك قرن از مطرح شدن آن مي‌گذرد، مي‌افزايد: يك مدير بايد به اين تشخيص برسد كه تغيير در يك انجمن و فعاليت‌هايش تا چقدر مي‌تواند درست يا اشتباه باشد. اين تصميم يك امر مديريتي است و در حوزه اختيارات مدير مجموعه است.  مدير پيشكسوت سينماي دفاع مقدس مي‌گويد: سال‌ها پيش من در روابط عمومي سپاه بودم و تشكيلاتي در آنجا براي ساخت فيلم‌هاي سينمايي دفاع مقدس بود، الان هيچ اثري از آن تشكيلات و افرادي كه در آن حضور داشتند نيست، چون شكل فعاليت‌ها تغيير كرد و لزومي نداشت آن شكل سابق باقي بماند.

حالا هم فعاليت‌هاي فرهنگي در سينماي دفاع مقدس در حال تمركز در سازمان اوج و بسيج است. ولي بايد ديد كه اگر تشكيلاتي مانند انجمن تعطيل شود، چه نتيجه‌ای را در پي خواهد داشت و نمي‌شود بي‌حساب و كتاب در آن جا بسته شود.  شرف الدين با اشاره به وضعيت انجمن سينماي دفاع مقدس مي‌گويد: متأسفانه انجمن مدتي بود كه ديگر از حالت انجمني خارج شده و بيشتر به عنوان زير مجموعه يك نهاد ديگر در‌آمده بود. در صورتي كه نياز به اين بود كه انجمن فعاليت خود را به صورت يك انجمن ادامه دهد. به نظرم هر سرنوشتي كه براي اين انجمن پيش بيايد چه منحل شود يا خير، بايد بچه‌هاي سينماي دفاع مقدس و كساني كه سال‌ها در سينماي دفاع مقدس فعاليت كرده‌اند، دور هم جمع شوند و مانند صنوفي كه در خانه سينما وجود دارد، يك انجمن صنفي مستقل درست كنند و آن را به طور رسمي در وزارت كشور يا وزارت كار به ثبت برسانند.

اين كار باعث احياي ساخت فيلم‌هاي دفاع مقدسي مي‌شود، زيرا افرادي در اين سينما حضور دارند، افراد حرفه‌اي هستند كه نبايد تجربيات آنها استفاده شود و نبايد آنها را اين گونه رها كرد.  وي با بيان اينكه قدرت انجمن‌ها به قدرت فكر و انديشه‌اي است كه در آن انجمن وجود دارد، تأكيد مي‌كند: قطعاً تعطيلي يا انحلال يك تشكيلات كارآمد به خصوص در حوزه فرهنگ بسيجي مي‌تواند خسارت‌هاي زيادي را به بار آورد.  مدير سابق انجمن سينماي دفاع مقدس مي‌گويد: نمي‌دانم تصميم انحلال انجمن سينماي دفاع مقدس بر چه مبنا يا ارزيابي علمي صورت گرفته و نمي‌توانم در حوزه مديريتي كه اين تصميم را گرفته دخالت كنم، بالاخره هر مديريتي حق تغيير در زير مجموعه‌اش را دارد، اما بايد ديد اين تصميم چه مبنا و چه نتيجه را در پي خواهد داشت. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار