کد خبر: 883846
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
حسين راغفر، اقتصاددان از تبعات شكست طرح‌هاي اشتغالي دولت و مفسده‌هايي كه اين طرح‌ها درپي دارد، گفته است.
حسين راغفر، اقتصاددان درباره ايجاد اشتغال با طرح‌هاي مبتني بر پول‌پاشي در اقتصاد مي‌گويد: تصور عمده اين است كه براي اشتغالزايي در كشور بايد پول به اقتصاد تزريق كنيم، اين تصور خيلي درست نيست.وی‌گفت: درست است كه براي اقتصاد بايد سرمايه‌گذاري كنيم و براي اشتغالزايي نياز به منابع داريم، اما سؤال اساسي اين است كه اين منابع از كجا مي‌آيد و چگونه پرداخت مي‌شود؟
به گفته راغفر، يكي از راه‌ها دادن يارانه به توليد‌كننده است، البته بايد پذيرفت كه اين بخشي از مسئله را حل مي‌كند، اما معلوم نيست كه منجر به ايجاد اشتغال دائمي شود؛ چراكه با قطع منابع به توليد‌كنندگان ممكن است اين مشاغل از بين بروند. اين استاد دانشگاه به نكته كليدي ديگري اشاره كرد و افزود: چگونگي تخصيص اين منابع بسيار مهم است در بسياري از موارد شاهد بوده‌ايم كه اين منابع به دوستان، آشنايان و گروه‌هاي در معرض رانت اختصاص داده مي‌شود. هنوز ابعاد اين طرح روشن نيست و معلوم نيست چه اتفاقي مي‌افتد.  اين تحليلگر مسائل اقتصادي ادامه داد: دولت مي‌گويد سال گذشته 16هزار ميليارد براي توليد اختصاص داده است، ولي واقعيت اين است كه هيچ گزارشي مبني بر اينكه اين 16هزار ميليارد چه سرنوشتي پيدا كرده است، وجود ندارد. مشخص نيست اين هزينه چه نتايجي در پي داشته است و چقدر اثربخش بوده است. هيچ تصويري از چگونگي عملكرد اين تخصيص اعتبار وجود ندارد.  راغفر با تأكيد بر اينكه مسئله مهم اثربخشي پرداخت تسهيلات است، افزود: بايد ديد اين تسهيلات به هدف از پيش تعيين شده مي‌رسد يا خير. طرح‌هاي يارانه‌اي از يك ضعف مشترك رنج مي‌برند و آن هم شناسايي افراد با صلاحيت براي اختصاص تسهيلات و يارانه است. 
وي گفت: به نظر من در اين طرح هم اين ضعف وجود دارد، به خصوص اينكه ابعاد طرح خيلي روشن و اقلام آن نيز كوچك نيست. بايد ديد اين تسهيلات آنگونه كه بايد پرداخت مي‌شود يا خير؟ اگر كانون هدف اين تسهيلات روشن نشود در آينده اعتماد به سياست‌هاي اينچنيني نيز سلب مي‌شود.  وي با اشاره تجربيات شكست خورده در اين‌باره گفت: اميدواريم اين دفعه با دفعات قبل متفاوت باشد. ما بايد بيش از هرچيز به الزامات و پيش‌نيازها در اين‌باره توجه كنيم؛ عمده‌ترين اين الزامات شفاف شدن اصل برنامه و نحوه اجراي آن است.  به گفته اين استاد دانشگاه بايد سامانه‌اي تعريف شود تا در آن روشن شود اين منابع به چه كساني مي‌رسد و اطلاعات منابع در اختيار عموم مردم و جامعه قرار گيرد؛ اين كار باعث مي‌شود فساد احتمالي در اين طرح كنترل شود.  وي تأكيد كرد: چگونگي اجرا بسيار مهم است. تمام طرح‌هاي مشابه در گذشته در اجرا شكست خورده‌اند. عده‌اي با استفاده از رانت منابع را به سمت مشخصي هدايت كردند كه استحقاق دريافت اين منابع را نداشتند. 
حتي نهادهاي قدرت هم در اين موارد ورود پيدا مي‌كنند و مي‌توانند منابع را به سمت مورد نظر خود منحرف كنند. 
راغفر افزود: به اين ترتيب نگراني ايجاد فساد بزرگ در اين مسئله وجود دارد و قطعاً ممكن است اجراي نادرست آن تورم‌زا باشد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار