کد خبر: 883758
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در گفتگو با«جوان»:
چندسالي مي‌شود که سايه ساخت و سازهاي غيرمجاز، کاهش ظرفيت چراگاه‌ها در مقايسه با جمعيت دام‌ها، نبود سيستم فاضلاب مناسب براي برخي از روستاهاي حاشيه رودخانه کرج، بر سر محيط زيست استان البرز سنگيني مي‌کند و منجر به افزايش آلودگي زيست محيطي البرز بخصوص منابع آبي رودخانه کرج و دنبال آن درياي خزر مي‌شوند. از اين رو به سراغ فردين حكيمي،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز رفتيم تا در خصوص آخرين اقداماتي که براي جلوگيري از اين معضلات انجام شده است، گفت و گويي کوتاه داشته باشيم که در ادامه خواهيد خواند.

نويسنده: ميترا شهبازي


· درگذشته معضل ويلاسازي و ساخت و سازهاي غيرمجاز به عنوان بزرگترين مشکل حاشيه رودخانه کرج شناخته مي‌‎شد که با افزايش قارچ‌گونه ويلاها منابع آبي رودخانه روز به روز آلوده‌تر مي‌شد، درحال حاضر شرايط همچون گذشته است يا جلوي اين اقدامات مخرب گرفته شده است؟

خوشبختانه با مصوبات شوراي امنيت ملي در مجلس شوراي اسلامي روح همکاري و اتحاد بين دستگاه‌هاي مختلف اعم از محيط زيست، اداره منابع آب منطقه‌اي، اداره منابع طبيعي استان و غيره دميده شده است و اکنون هرساخت و ساز غيرمجازي که صورت بگيرد با توجه به اينکه اين واحدها نياز به انشعابات منابع آبي دارند، به سرعت شناسايي و تخريب مي‌شوند. علاوه بر اين همواره تيم‌هاي بازرسي متعددي در منطقه حضور مي‌يابند و هر حرکت مشکوکي در راستاي ساخت و ساز غيرمجاز را شناسايي مي‌‎کنند و قبل از ساخت واحدها، جلوي آنها را مي‌گيرند. خوشبختانه اکنون با اين اقدامات معضل ساخت و سازهاي غيرمجاز منتفي شده است.

· علاوه بر ساخت و سازها، آلودگي ناشي از ورود مواد نفتي به رودخانه کرج هم درد ديگري بود که به شدت محيط زيست استان را به خطر انداخته بود، اکنون براي اين معضل چه اقداماتي در نظر گرفته شده است؟

متاسفانه در گذشته علاوه بر ساخت و سازهاي غير مجاز، مسئله ديگري که منجر به آلودگي منابع آبي رودخانه کرج مي‌شد، واژگون شدن ماشين‌هاي حمل سوخت و تخليه مواد نفتي به رودخانه بود که محيط زيست آبي استان را به شدت به خطر انداخته بود و باعث از دست رفتن جمعيت زيادي از آبزيان مي‌شد، اما اکنون اين مشکل نيز با آموزش‌هاي که سال گذشته توسط وزارت نفت براي رانندگان ماشين‌هاي سوخت در نظر گرفته شد، تا حد زيادي برطرف شد. درحال حاضر واحدهاي گشت محيط زيست هر تهديدي که منجر به آلودگي رودخانه کرج شود را شناسايي مي‌کنند و جلوي آن را مي‌گيرند. بنابراين مشکلات آلودگي رودخانه کرج تاحدود بسياري کاهش پيدا کرده است.

· در خصوص مديريت پسماند و سيستم فاضلاب روستاها و مناطق مسکوني مجاز حاشيه رودخانه برايمان بگوييد، آنها هيچ تهديدي براي رودخانه ندارند؟

چرا ولي تهديدهاي اين بخش‌ها در مقايسه با مخاطراتي که در گذشته وجود داشت و هنوز هم ادامه دارد، خيلي ناچيز است. درحال حاضر در خصوص مناطق روستايي، مسئله فاضلاب ومديريت پسماند بيش از هر چيزي پر رنگ است. در خصوص فاضلاب اکنون برخي از روستاها از سيستم فاضلابي مناسب برخوردار شده‌اند و اما هنوز هم مناطقي هستند که از چاه‌هاي جذبي و بتوني بهره مي‌برند که منجر به آلودگي منابع آب زيرزميني مي‌شوند و هرچه سريع‌تر بايد سامان‌دهي شوند. البته در خصوص واحدهاي پذيرايي بين جاده‌اي به رغم بازرسي‌هاي فراوان همچنان تخلفاتي صورت مي‌گيرد که منجر به آلودگي منابع آبي رودخانه کرج مي‌شود. همچنين در رابطه با مسئله مديريت پسماند هم اگر واحدهاي مسکوني در منطقه شهري باشند، مديريت زباله‌ها توسط شهرداري انجام مي‌شود اگر در خارج از منطقه شهري باشد، به عهده بخشداري و دهياري‌ها است. از اين رو پيش بيني‌ مي‌شود تا حدود زيادي اين معضل هم برطرف شده باشد.

· بنابراين با اين تفاسير بايد انتظار اين را داشته باشيم که رودخانه کرج درحال حاضر آنچنان با آلودگي‌ زيست محيطي روبه رو نباشد.؟

متاسفانه درحال حاضر هنوز هم بحث چراگاه‌ها و حضور بيش از حد دام‌ها با توجه به تخريب شديد مراتع مطرح است. اين مشکل هم از اين جا نشات مي‌گيرد که هنوز پروانه چرا با توجه به شرايط جديد مراتع به روز رساني نشده است و همچنان دامداران بر اساس مصوبات قديمي اقدام به چراي دام‌ها مي‌کنند. معضلي که با تخريب مراتع و فرايش خاک منجر به بروز سيلاب‌ها و رسوب‌گذاري در رودخانه مي‌شود که علاوه بر وارد کردن خسارات شديد به تسيسات سد کرج، منجر به افزايش تلفات حيات وحش هم مي‌شود. از اين رو اگر اين پروانه چرا هم به روز آوري شود، خيلي زود مشکلات استان در خصوص آلودگي رودخانه کرج کاهش مي‌يابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار