کد خبر: 883715
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش روستایی اصفهان:
متاسفانه در ایرانی که همه استان‌های آن در همه زمینه صادرات داریم ،چرا وزارتخانه ایی مستقل راه اندازی نمی شود واگر ما نماینده مستقیم در هیئت دولت داشتیم تا این حد برای حذف لایحه مالیات بر ارزش افزوده فرش تلاش نمی‌کردیم.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،  مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش روستایی اصفهان با گرامیداشت هفته وحدت، اظهار داشت: امیدواریم با توجه به تقارن آغاز این نمایشگاه و شروع هفته وحدت با وحدت مسئولان گره مشکلات فرش دستباف باز شود.

علی شهبازی با بیان اینکه بنده در هر بیست نمایشگاه فرش اصفهان بوده‌ام، گفت: تاثیرگذاری و اثرات این نمایشگاه برای همگان واضح و روشن است؛ این تاثیرگذاری به حدی است که دورترین روستای کشور و دورترین شهر خارج از کشور ناخودآگاه نگاهشان به این نمایشگاه است و مخاطبان این نمایشگاه این فاصله را طی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش روستایی اصفهان با بیان اینکه فرش دستباف ما را در جهان شهره کرده است، تصریح کرد: فرش دستباف دارای منشور چند وجهی در حوزه‌های هنری، اجتماعی، اقتصادی و هم در مسایل سیاسی است، به عنوان مثال یکی از بندهای برجام مسئله فرش است؛ ما انتظار داریم فرش دستباف در جایگاه قانون‌گزاری بیش از گذشته دیده شود.

وی با بیان اینکه مشکل فرش در سطح استان حل نمی‌شود چون این یک مشکل کشوری است، ادامه داد: جایگاه فرش در کمیسیون‌های مجلس خالی است چون نگاه‌ها به فرش متفاوت است، خواهش داریم فراکسیون فرش این مشکل را حل کند و فراکسیونی مختص فرش تشکیل شود.

شهبازی با بیان اینکه در دولت نیز جایگاه فرش بسیار ضعیف است، خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف هر محصولی صادرات فراوانی داشته و وزارتخانه آن وجود دارد، اما متاسفانه در ایرانی که همه استان‌های آن فرش بافت هستند وزارت فرش وجود ندارد؛ اگر ما نماینده مستقیم در هیئت دولت داشتیم تا این حد برای حذف لایحه مالیات بر ارزش افزوده فرش تلاش نمی‌کردیم.

وی با بیان اینکه ما در زمینه از دست مالیات و دارایی مشکلات فراوانی داشته‌ایم، گفت: اگر این لایحه تصویب شود این نمایشگاه آخرین نمایشگاه خواهد بود؛ با وجود اینکه در قانون به صراحت فرش و بافنده از مالیات معاف است اما دولت مدام با بهانه‌های واهی اقدام به تصویب این لایحه می‌کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش روستایی اصفهان افزود: متاسفانه تعریفی درست از فرش دستبافت و قالیبافی در کشور نداریم، ما درهمه زمینه‌ها مشکل داریم، به عنوان مثال فروشنده‌ای می‌گفت میزان مالیات ما بیش از فروش است و هنگامی که گلایه این مالیات را می‌کنیم ماموران مالیاتی می‌گویند اگر مشکل دارید مغازه را ببندید.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که بافنده را فردی فقیر و بدبخت و فروشنده را شخصی زالو صفت معرفی می‌کنیم که نتیجه آن می‌شود این مشکلاتی که برای فرش به وجود آمده است؛ درحالت کلی باید گفت از صفر تا صد فرش هنر است و افراد درگیر آن هنرمند هستند.

شهبازی با بیان اینکه هر فروشگاه فرش دستبافت ایرانی در خارج از کشور نقش یک سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور را دارد، خاطرنشان کرد: فقط فرش ایران است که اینگونه است ولی در مقابل ما اهمیت لازم را به آن نمی‌دهیم؛ چقدر ما توانسته‌ایم جلسه‌ای با رایزن‌های فرهنگی این سفارتخانه‌ها برگزار کنیم؟

وی افزود: در دهه هفتاد در کشور آلمان 360 انبار فرش ایرانی وجود داشت اما امروز انبارهای فرش ایران زیر 10 عدد است و با این ارقام می‌توان وضعیت قرمز صادرات فرش ایران را متوجه شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش روستایی اصفهان پیرامون بیمه بافندگان، خاطرنشان کرد: از مسئولان توقع داریم اعتبارات لازم جهت بیمه بافندگان را نهادینه کنند تا دیگر به بهانه کمبود بودجه اعلام نکنند که امسال برای آن بودجه دیده نشده‌است.

وی ادامه داد: ما توقع داریم سالی چندبار جلسات تخصصی با مسئولان استانی برای مطرح کردن مشکلات فرش بافان داشته‌باشیم.

شهبازی گفت: بالای 80 درصد فرش بافان هندی مدرک بالای لیسانس دارند ولی در ایران هرکسی را می‌خواهند تنبیه کنند به او فرش فروشی پیشنهاد می‌کنند و راه حل این مشکل در این است که مراکز آموزش عالی و آموزش متوسطه به بازار فرش وصل شوند.

وی در پایان بیان کرد: از مجلس نیز توقع داریم روزی به نام روز فرش دستباف در تقویم بیاید تا همه مسئولان در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار