کد خبر: 883648
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
طرح كارورزي از سوي وزارت كار اجرايي شد تا ۹۷۰هزار نفر سركار بروند اما برخي مي‌گويند شش ماه منتظر نشسته‌اند و تماسي با آنها گرفته نشده يا اينكه بعد از رفتن به واحد پذيرنده به بهانه‌هاي مختلف اخراج شده‌‌اند.
به گزارش تسنيم، بررسي چشم‌انداز عرضه نيروي كار يا همان متقاضيان شغل حاكي از آن است كه در چهار سال آينده سالانه 900هزار نفر دانشجو از دانشگاه فارغ‌التحصيل مي‌شوند كه از اين تعداد بيش از 650هزار نفر متقاضي شغل خواهند بود. 

در راستاي هدفگذاري برنامه اشتغال فراگير سهم هر يك از دستگاه‌هاي اجرايي از ايجاد شغل در 9رَسته فعاليت اقتصادي تعيين شد كه در اين بخش ايجاد 651 هزار شغل پيش‌بيني شده است. بر اين اساس، در بخش كشاورزي 69هزار شغل، در بخش صنعت، معدن و بازرگاني 254هزار شغل، در بخش ساختمان 38هزار و 500شغل، در بخش گردشگري 70هزار و 100 شغل، در بخش حمل‌و‌نقل 9 هزار و 100 شغل، در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات 90هزار شغل، در بخش خدمات سلامت60هزار و 200شغل، در بخش خدمات فرهنگي‌و‌هنري 24هزار شغل و در سايرحوزه‌هاي بخش خدمات نيز 37هزار شغل براي سال جاري هدفگذاري شده است اما وعده دولت براي ايجاد 971هزار شغل براي دانش‌آموختگان دانشگاهي از همان ابتدا زير سؤال رفت. مطابق دستورالعمل طرح كارورزي دانش‌آموختگان دانشگاهي، متقاضيان پس از ثبت‌نام در اين سامانه و تعيين حيطه شغلي خود به واحدهاي پذيرنده يعني بنگاه‌هاي اقتصادي فعال در بخش خصوصي ارجاع و مدتي مشغول كار ‌و ‌آموزش مي‌شوند و در اين ميان فارغ‌التحصيلان مقطع كارداني 270هزار تومان، كارشناسي 310هزار تومان و دكتري 350هزار تومان حقوق دريافت مي‌كنند، البته از حق بيمه هم محروم هستند. بنگاه اقتصادي يا واحد پذيرنده هم اختيار دارد كه پس از طي مدت كارورزي، متقاضي را استخدام كند يا از استخدام وي سر باز زند، بنابراين كارورز جز دريافت حقوقي زير 400هزارتومان هيچ حق ديگري ندارد و همه چيز به اراده واحد پذيرنده بستگي دارد كه البته براي واحد پذيرنده هم مطلوب‌تر است به طور مكرر جذب نيروي كارورز كند و پس از مدتي با بهانه‌اي از استخدام وي سر باز زند و اين وسط هم جوان تحصيلكرده جوياي كار «سر كار» مي‌رود و به نوعي مورد استثمار قرار مي‌گيرد.
 
حال جالب اين است كه به فرض جوابگويي اين طرح و استخدام برخي متقاضيان در واحدهاي پذيرنده، باز هم اجراي اين طرح خيلي‌ها را سر كار گذاشته و برخي که بيش از چندماه از ثبت‌نامشان در سامانه كارورزي مي‌گذرد، هنوز هيچ تماسي از سوي واحد‌هاي پذيرنده دريافت نكرده‌اند در حالي كه به اين وعده بزرگ دولت يعني اشتغال 970هزارنفري چشم اميد بسته بودند. يكي ديگر از ايرادهاي اين طرح عدم تناسب بين ثبت‌نام‌كنندگان و بنگاه‌هاي نيازمند به كار هستند. به عنوان مثال، برخي از نمايندگان كارگري بيان مي‌كنند از هزار و 551 نفر متقاضي اين طرح در يكي از استان‌ها تنها چهار كارورز توسط واحدهاي پذيرنده براي انجام اين طرح دعوت به كار شده‌اند.  به رغم اينكه علي ربيعي معتقد است بهره‌گيري از طرح تخفيف بيمه براي كارفرمايان، انگيزه‌اي براي جذب نيرو است، كارورزي كه به بنگاه اقتصادي معرفي مي‌شود حدود 9ماه بايد با كمترين حقوق قانوني براي كارفرما كار كند. 

گزارش‌هاي ميداني از روند اجراي طرح كارورزي حاكي از اين است كه اين طرح نه تنها موفق نبوده بلكه تعداد زيادي از فارغ‌التحصيلان به اميد يافتن شغلي مدتي از وقت خود را صرف كارورزي كرده‌اند اما متأسفانه به بهانه‌هاي مختلف از سمت واحد پذيرنده جذب نشده‌اند يا شرايط براي كارورز تا حدي غيرقابل تحمل بوده كه كارورز محيط را ترك كرده است. 
منابع مالي پيش‌بيني شده براي قالب اول از سه طريق تأمين خواهد شد: اعتبارات بودجه‌اي، تسهيلات بانكي و تسهيلات صندوق توسعه ملي. در حالي كه دولت‌های يازدهم و دوازدهم نسبت به اجراي طرح‌هاي بنگاه‌هاي زودبازده وSMEها در دولت دهم انتقاد داشتند كه قرار است با برداشت از صندوق توسعه ملي و اعتبارات بودجه و تسهيلات بانكي توجه به بنگاه‌هاي زودبازده و SMEها در دستور كار قرار گیرد كه به اعتقاد كارشناسان اقتصادي طرح‌هاي اشتغالي دولت موفق نخواهد بود و مانند ساير طرح‌ها صرفاً انحراف منابع را به دنبال دارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار