کد خبر: 883505
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
مسئول سازمان بسیج اساتید کشور :
مسئول سازمان بسیج اساتید کشور گفت: به منظور برطرف کردن شکاف میان نظر و عمل اندیشکده های راهبردی کانون بسیج اساتید در دانشگاه های کشور راه اندازی شده است.

به گزارش عرفان منش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،مسئول سازمان بسیج اساتید کشور درجمع خبرنگاران که در محل فرماندهی قشر بسیج اساتید برگزار شد ،ضمن تبریک هفته بسیج اظهار داشت : در آغازاین دوره تحولی بسیج اساتید ،از خداوند می خواهیم کارکردی اساسی در بسیج استاید به ما عنایت کند تا بتوانیم باری را از دوش جامعه برداریم و مؤثر باشیم.

مجتبی زارعی گفت : سازمان بسیج اساتید کشور یکی از اقشار چندگانه بسیج مستضعفین است که حدود  35000 نفراز اساتید کشور در کانون بسیج کشور عضویت دارند و 700 کانون بسیج اساتید در سراسر کشور در حال حاضر فعال است واکنون مصمیم با این شبکه عظیم واین پنانسیل قوی تحولی از ناحیه سازمان بسیج اساتید به دولت، در ابعاد همه کشورایجاد کنیم.

وی اذعان نمود : کار اجرایی بسیارمشکل است اما بسیج اساتید با بهره گیری از ظرفیت‌های کشور دو سطح از اندیشکده‌های راهبردی را در کنار این سازمان تعریف کرده است وبا این روش به خدمت موضوعاتی که سرعت پیشترفت انقلاب را در بضی از حوزه ها را کند کرد است را بطور بنیادی تغییردهیم  .

 مسئول سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه کار این اندیشکده ها تحقیقات بنیادی نیست تصریح کرد: با این‌همه حجم کار پژوهشی گره زیادی از کار مردم باز نشده است، به همین خاطر باید پاسخ داده شود چطور می‌توان شکاف میان نظر و عمل را برداشت؟ در این راستا اندیشکده‌های راهبردی کانون بسیح اساتید که برای حل مشکلات قرار است به وجود آیند که به دوشاخه تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به شاخه های مورد نظر بیان نمود : یک شاخه از این اندیشکده اقلیم محور است ، به این معنا که هر استان متناسب با اقلیم و مزیت‌های نسبی آن استان لازم است فکر کند و راه حل ارایه دهد، این نوع از اندیشکده با محورهای توسعه‌ای استان ارتباط برقرار می‌کنند و با بررسی های لازم و دیدن مشکلات، به کمک اساتید برجسته همان استان راه حل‌های میانبر را در خدمت کارگزاران ارشد استان می‌گذارد و مشکل را از موضع علم رصد و حل می‌کند.

زارعیاعلام نمود: در تهران و برخی از دانشگاه های کشور اندیشکده راهبردی موضوع محور وجود دارد،این نوع از اندیشکده موضوعات مهم کشور را با مردم و دولت در حوزه صیانت از طبیعت مطرح می‌کند، اما سوالی که در این راستا مطرح است این است که چرا با وجود دانشی که در حوزه نانو و بایو داریم و از کشورهای نخست جهان در این زمینه هستیم، دانشجویان و نخبگان ایرانی در این حوزه از گردش مالی 4 تا 5هزار دلاری در بخش‌های نانو و بایو سهمی ندارند؟

وی گفت : اصفهان در بسیاری از علوم درسطح بالایی قرار دارد  مانند گرشگری ،صنایع دستی وروستاهای دارای فرهنگ های بومی منحصر بفردی است که ما می‌توانیم این شبکه را در بسیج اساتید مطرح کنیم واز ظرفیت‌های ملی برای حل مسائل ملت و دولت به  استفاده کنیم که در همین راستا این سازمان نگاه تحولی و حل المسائلی دارد اما تنها اندیشکده ها در این راه مفید نیستند، چراکه باید اندیشکده ها به حوزه هایی همچون روستا و بسیج و زنان توجه کند.

مسئول سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه حقوق بشر، روابط بین‌الملل، سیاست خارجی و کار روستا ازجمله موضوع هایی است که می‌تواند در اندیشکده موضوع محور مورد رصد قرار گیرد اظهار کرد: اولویت‌های اندیشکده‌های موضوع محور روستا است که می‌تواند در صدر کارها باشد،وبه جای مهاجرت از روستا به شهراین موضوع را برعکس کنیم مانند کشور چین که از صنایع و جامعه آماری نشان می‌دهد آنها برای روستا توجه و اهمیت ویژه‌ای قائلند وافراد روستا بهترین وبیشتربازدهی را دارندوکمتر به شهرها مهاجرت می کنند.

زارعی با طرح یک سؤال اهمیت روستا را گوشزد کرد: آیا توانسته‌ایم پس از پیروزی انقلاب آن‌گونه که باید از روستاها ارزش‌افزوده ایجاد کنیم؟ پاسخ مثبت است، چراکه در این زمینه بسیار کار شده و هنگامی که نظام جمهوری اسلامی را با رژیم گذشته مقایسه می‌کنیم درمیابیم که ما روستا را محل پژوهش قرار داده‌ایم اما باید پرسید به چه دلیل مهاجرت از روستا به شهر در حال افزایش است؟ آیا نباید این مهاجرت را معکوس کنیم؟

وی ادامه داد: لازم است خوشه‌های کسب‌وکار در روستاها جدی گرفته شود، چراکه به خاطر فقدان صنایع تبدیلی روستاها، محصولات روستائیان، تجاری نشده و جوانان به خاطر تحولات اجتماعی ممکن است با برخی از مشاغل پدرانشان ارتباط برقرار نکنند.

زارعی با بیان اینکه حوزه‌های زنان، خانواده، حقوق شهروندی،‌ شوراها، روابط بین‌الملل، سیاست خارجی، تعامل با کشورهای منطقه، مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در صدر اولویت‌های سازمان بسیج اساتید در اندیشکده‌های راهبردی این سازمان هستند تأید کرد: روستا در صدر اندیشکده‌های راهبردی سازمان بسیج اساتید قرار دارد به همین خاطر از دولت می‌خواهیم به ظرفیت‌های درون روستا توجه ویژه کند.

وی دانشگاه را محل آزاداندیشی و تفکر دانست و ادامه داد: به دنبال آن هستیم که از رکود و سکونی که در حوزه‌های آزاداندیشی وجود دارد عبور کنیم؛ در همین راستا پیشنهاداتی به دانشگاه‌های مختلف داده‌ایم تا مهم‌ترین و پرچالش‌ترین موضوعات سیاسی و علمی کشور در میز دوطرفه هیئت رئیسه و بسیج اساتید دانشگاه به مرحله گفت‌وگو برسد و امیدواریم با سرعت هر چه بیشتر به مرحله عملیاتی برسد.

مسئول سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه برخی حوزه‌ها ظرفیت کارآفرینی دارند اما مغفول مانده‌اند اظهار کرد: اگر زبان علم و همکاری را فصل مشترک خدمتگذاران دولت در استان‌ها و مرکز قرار دهیم امیدواریم این ظرفیت‌ها را مهیا کنیم؛ در همین راستا گردشگری و صنعت به‌عنوان دو رویکرد اصلی توسعه استان اصفهان است و انتظار می‌رود استادان دانشگاه‌های اصفهان به‌صورت راهبردی مسئل را مورد مطالعه و تحلیل قرار دهند.

زارعی افزود: بسیج اساتید بر روی مسئله آلودگی هوا در اصفهان مطالعاتی در خصوص پرورش انواعی از گیاهان برای کاهش آلودگی هوا انجام‌ داده است؛ به همین خاطر از شهردار و استاندار اصفهان می‌خواهیم که زبان علم و فرهنگ اصفهان را برای حل مشکلات مردم به مسئله رفاه و بین الاذهانی تبدیل کنند؛ چراکه با زبان علم می‌توان به کمک حل برخی مشکلات اصفهان آمد؛ در این راستا باید پرسید آیا تداوم حوزه صنعت به منفعت اصفهان است؟

وی با بیان اینکه لازم است از ظرفیت توریستی برای انتقال فرهنگ و تمدن ایران به جهان استفاده کنیم و اجازه دهیم که توریست‌ها حامل فرهنگ ایران و اصفهان باشند، گفت: نباید بگذاریم این رویکرد به دست برخی افراد کوچک شود؛ بلکه لازم است در این زمینه شأن اصفهان نگه داشته شود و پیوست رسانه‌ای و فرهنگی، تقدیم مسئولان اجرایی استان و شهر اصفهان شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار