کد خبر: 883486
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد عنوان کرد:
مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد: عدم سیاستگذاری صحیح در توسعه زیرساخت های گردشگری مشهد بویژه حمل و نقل عمومی می تواند پیامدهایی نظیر تضعیف اقتصاد شهر و معیشت شهروندان را بویژه عدم اشتغال زایی مناسب داشته باشد.

دکتر جعفر حصاری نژاد با بیان اینکه برنامه ریزی و ترسیم چشم اندازهای هر شهر بر اساس نحوه ایجاد و کارکرد آن تعریف می شود، بیان داشت: مشهد مقدس به عنوان شهری زیارتی با حضور زائران و گردشگران شکل و توسعه یافته است به همین منظور برای توسعه بیشتر و در جهت بالا بردن سطح رفاه اجتماعی در این شهر باید زیرساخت هایی متناسب با کارکرد شهر ایجاد شود تا شهروندان بتوانند از وضعیت معیشتی و اقتصادی مطلوبی نیز بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه از سوی مسئولان و مدیران شهری تنها ذکر آمار 20 تا 30 میلیونی حضور زائران در سال پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: همراه با ذکر این آمار باید گفت چه میزان از زیر ساخت های لازم برای گردش زائران و در راستای کمک به اقتصاد و توسعه شهر ایجاد شده است.

عضو انجمن ژئوپلوتیک ایران با بیان اینکه عدم در نظر گرفتن کارکرد و تقویت ریشه های توسعه اقتصادی شهر و وضعیت معیشتی شهروندان از سوی برخی مسئولان، در حال حاضر مردم را با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه کرده است، خاطر نشان کرد: برنامه ریزی لازم برای دسترسی زائران و گردشگران به اماکن تجاری، توریستی و گردشگری در حوزه حمل و نقل عمومی بویژه قطارشهری بوجود نیامده است و تنها ایستگاه موجود زائران را به خارج از شهر و اماکن گردشگری دیگر هدایت می کند که همین امر سبب توسعه فزاینده و خارج از برنامه این نقاط نیز شده است.

وی با اشاره به زمان اندک ماندگاری زائر در مشهد گفت: زائران به دلیل عدم سهولت در جابجایی، هزینه زیاد و دسترسی ضعیف به مراکز خرید و گردشگری طبق آمار در بهترین زمان خود یعنی کمتر از 2 روز در مشهد اقامت دارند که این یک آسیب جدی به اقتصاد شهر و اشتغال شهروندان خواهد بود.

دکتر حصاری نژاد با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی صورت گرفته است، اظهار داشت: سرویس دهی به شهروندان یا به عبارتی مجاوران امری لازم و ضروری است اما بدون نظر گرفتن نیاز های 25 میلیون زائر و در نهایت اقتصاد شهر، آسیبی جدی به معیشت و اشتغال شهروندان مشهدی وارد خواهد کرد.

وی به عدم زیرساخت های کافی در توسعه صنعت گردشگری مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر مجموعه های تجاری و گردشگری شهر به مجموعه های اقتصادی زیان ده تبدیل شده اند که بخشی از دلیل آن را می توان به عدم وجود زیرساخت های گردشگری در زمینه حمل و نقل عمومی بویژه قطار شهری اشاره کرد.

میهمان نوازی با ارائه خدمات شهری مناسب به زائران متضمن توسعه اقتصادی مشهد

مدیرعامل منطقه گردشگری سپاد با اعلام اینکه شرایط کنونی نیاز به برنامه ریزی مجدد و اصلاح دارد، تصریح کرد: به عنوان یک سیاست کلی و راهبردی؛ میهمان نوازی با ارائه خدمات شهری مناسب باید در راستای اشتغال و تقویت اقتصادی شهروندان و مجاوران باشد که در این زمینه پیشنهاداتی نیز مطرح است.

وی اضافه کرد: توسعه تبلیغات فرهنگی و گردشگری، استفاده از تابلوها و راهنماهای عملیاتی برای آگاهی گردشگران از مراکز مناسب تجاری، اقتصادی و گردشگری شهر و بیان نحوه دسترسی به آنها می تواند به عنوان یک راهکار موقت و سریع بدون هرگونه تبعیض در دستور کار قرار گیرد.

ایجاد شبکه ترکیبی حمل و نقل عمومی مبنای توسعه اقتصادی شهر

دکتر حصاری نژاد با بیان راهکاری دیگر در زمینه توسعه اقتصادی و در نهایت اشتغال زایی بیان داشت: به مدیران شهری پیشنهاد می گردد با ایجاد حلقه های متصل به مسیرهای قطار شهری و ایجاد یک کمربندی از طریق تجهیزاتی نظیر ترانووا (Terranova) شبکه ای مناسب از حمل و نقل عمومی ویژه زائران و مجاوران ایجاد شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این شبکه ترکیبی می تواند مبنای توسعه اقتصادی و گردشگری شهر بصورت متوازن با افزایش اشتغال شهروندان باشد.

مدیرعامل شرکت سپاد خراسان در بخش دیگری از سخنان خود به تجارب 30 سال تلاش و سازندگی شرکت سپاد در آبادانی حاشیه شهر و ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری اشاره کرد و افزود: مجموعه های فاخری نظیر الماس شرق، وصال و دیگر مراکز تجاری و گردشگری منطقه سپاد بر پایه زیرساخت هایی بنا نهاده شد که شرکت سپاد آن را با سرمایه 10 هزار سهامدار ایثارگر و رزمنده خود بنا نهاد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار