کد خبر: 883403
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
در ۱۷۵ صندوق سرمايه‌گذاري بورسی چه می‌گذرد؟
در حالي سازمان بورس متولي صدور مجوز براي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با ارزش بيش از 130 هزار ميليارد تومان است که...
در حالي سازمان بورس متولي صدور مجوز براي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با ارزش بيش از 130 هزار ميليارد تومان است که بانك مركزي نيز از طريق ذخيره قانوني سپرده‌ها به منابعي در حدود 130هزار ميليارد تومان دسترسي دارد، حال صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بورسي به‌رغم اينكه از سازمان بورس كسب مجوز مي‌كنند، عموم سرمايه‌گذاري‌هايشان در بانك‌ها صورت گرفته است كه اين صندوق‌ها  حلقه اتصال بانك مركزي و بورس اوراق هستند. 

به گزارش «جوان»، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طي سال‌هاي گذشته رشد قابل‌ملاحظه‌اي را تجربه كرده‌اند، به‌طوري‌كه ارزش‌شان فراتر از 130هزار ميليارد تومان رفته است. اين صندوق‌ها در شرايطي كه عموماً در تملك بانك‌ها هستند، ولي مجوز خود را از سازمان بورس دريافت مي‌كنند، عموم دارايي‌هايشان مربوط به حوزه سپرده بانكي و گواهي سپرده بانكي است. از اين رو براي نظارت صحيح بر عملكرد اين صندوق‌ها و كنترل ريسك به نظر مي‌رسد بانك مركزي و همچنين سازمان بورس اوراق بهادار در اين رابطه با يكديگر همكاري تنگاتنگي داشته باشند.  

سازمان بورس همه 175 صندوق‌ سرمايه‌گذاري فعال بازار سرمايه را موظف كرد مانده‌حساب‌هاي سرمايه‌گذاري تا پايان ماه بايد به تفكيك هر قلم شامل نوع، مبلغ نرخ سود به صورت ماهانه در سامانه كدال منتشر شود، اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه اگر سازمان بورس در نظارت به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كوتاهي كند، به زودي بحران بعدي مالي اقتصاد ايران از اين صندوق‌ها سر بر خواهد آورد.  براساس اين گزارش، اين تصميم با ابلاغيه محمدرضا معتمد، مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس اعلام شده و همه صندوق‌ها موظف به رعايت آن هستند.

در اين ابلاغيه با اشاره به مصوبه 3 آبان هيئت مديره سازمان بورس در مورد افشاي ماهيانه پرتفوي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري آمده است: تمامي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري موظفند از تاريخ ثبت نزد سازمان به طور ماهيانه مانده‌حساب‌هاي سرمايه‌گذاري صورت تا پايان ماه مذكور به تفكيك هر قلم شامل نوع، مبلغ نرخ سود و درصد از كل دارايي‌ها و نيز تركيب درآمدهاي صندوق به تفكيك محل ايجاد درآمد به صورت انباشته از ابتداي سال و نيز ماه جاري را حداكثر ظرف 10 روز پس از پايان ماه به طور همزمان در تارنماي اطلاع‌رساني صندوق و سامانه اطلاع‌رساني ناشران (كدال) كه به امضاي بالاترين مقام اجرايي مدير صندوق رسيده است در قالب فرم پيوست افشا كنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار