کد خبر: 883284
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بر اساس اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در روستاها، تعدادی دار بافت گلیچ به هنرمندان روستای چاشم اهداء شد.
  جعفر صفاخواه بااعلام این خبر افزود: طرح ضربتی اشتغال سازمان میراث فرهنگی در دو روستای هدف صنایع دستی استان سمنان شامل ابر و چاشم در حال اجراست.

وی گفت: بر اساس اجرای این طرح، ظرفیت‌های صنایع‌دستی روستای چاشم در زمینه ایجاد اشتغال پایدار بررسی شده و در این راستا هنر بافت گلیچ در این روستا با ارائه تعدادی دار گلیچ و مواد اولیه در حال ترویج است.

صفاخواه افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای ترویج صنایع‌دستی نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این روستا است و تا کنون دوره‌های آموزشی گلیم و گلیچ‌بافی در روستای چاشم برای بیش از 20 نفر از بانوان، با اختصاص 130 میلیون ریال اعتبار اجرا شده است.

اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال با هدف شناسایی استعدادها و قابلیت‌های روستاهای هدف گردشگری و فراهم کردن زمینه میزبانی شایسته مسافران و گردشگران در روستاهای هدف گردشگری و افزایش اشتغال و تولید صنایع دستی در حال اجراست.

ارائه راهکار به روستاها در زمینه راه اندازی و تجهیز اقامتگاه‌های بوم‌گردی، رونق صنایع‌دستی، بهره‌برداری از ظرفیت های تاریخی موجود از جمله آب انبارها و حمام‌های بدون استفاده، ایجاد فضاهای پذیرایی، تفریحی، تورگردانی و ایجاد آگاهی و انگیزه در جوامع محلی برای بهسازی و بهره برداری از آثار تاریخی برای جذب گردشگر و افزایش اشتغال پایدار و تولید، از جمله دستاوردهای اجرای این طرح است.

روستای چاشم در فاصله 24 کیلومتری شمال شهر شهمیرزاد و 49 کیلومتری شمال شهر سمنان در دامنه کوه نیزوا، در كنار كوهستان با چشم اندازهاي طبيعي واقع شده است.

گلیج یکی از دست‌بافته‌های سنتی ایران است که با دستگاه گلیج‌بافی تولید می‌شود. بافت گلیج بیشتر در مناطق شمالی استان سمنان و خصوصا روستاهای فولادمحله، رضاآباد، چاشم و..معمول است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر