کد خبر: 883250
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
حرکت عجيب برنامه «ترانه باران»
برنامه «ترانه باران» که از شبکه شما پخش مي‌شود، دوشنبه شب در حركتي عجيب، اقدام به پخش موسيقي زنده همراه با نشان دادن آلات موسيقي کرد، در حالي که نشان دادن ساز چندين سال است که جزو مميزي‌هاي تلويزيون به شمار مي‌رود.
محمد صادقي

برنامه «ترانه باران» که از شبکه شما پخش مي‌شود، دوشنبه شب در حركتي عجيب، اقدام به پخش موسيقي زنده همراه با نشان دادن آلات موسيقي کرد، در حالي که نشان دادن ساز چندين سال است که جزو مميزي‌هاي تلويزيون به شمار مي‌رود. برنامه «ترانه باران» که پيشتر با عنوان «هفت ترانه» از شبکه شما پخش مي‌شد از جمله برنامه‌هاي شاخص در حوزه موسيقي در تلويزيون است که برخلاف برنامه‌هاي تئوري و تخصصي موسيقي که از شبکه‌هايي مانند شبکه 4 و آموزش پخش مي‌شوند، کاملاً نگاهش به موسيقي جنبه سرگرمي دارد.

اين برنامه در ويژه‌برنامه‌اي که دوشنبه شب به مناسبت آغاز ولايت حضرت مهدي موعود(عج) روي آنتن شبکه شما فرستاد، اقدام به پخش اجراي موسيقي زنده به همراه نشان دادن آلات موسيقي کرد، اتفاقي که مدت‌هاست در ديگر برنامه‌هاي حوزه موسيقي و حتي ويژه‌برنامه‌هايي که تلويزيون به مناسبت اعياد ملي و مذهبي توليد مي‌کند، جزو نکات مميزي و به نوعي خط قرمزي به حساب مي‌آيد. البته به نظر مي‌رسد که مديران شبکه شما، توانسته‌اند براي برنامه «ترانه باران» مجوزهاي لازم را براي عبور از مميزي و نظارت پخش بگيرند، زيرا در ديگر قسمت‌هاي برنامه «ترانه باران» نيز سابقه نشان دادن ساز در اجراهاي زنده وجود داشته و آلات موسيقي سنتي بدون سانسور از تلويزيون به نمايش درآمده‌اند. نشان دادن آلات موسيقي در تلويزيون بارها در رسانه‌ها مورد نقد و بررسي قرار گرفته است و هر دو طرف منتقد و موافق دلايل خود براي اثبات حقانيت حرمت نشان دادن ساز يا مباح بودن نمايش آن را دارند.

با اين حال در سال‌هاي اوليه راه‌اندازي شبکه‌هاي برون‌مرزي صداوسيما، برنامه‌هاي موسيقي اکثراً با نشان دادن ساز‌ها همراه بودند و بعد از مدتي با اعتراض‌هايي که به رئيس وقت سازمان صداوسيما شد، آن برنامه‌ها نيز بدون نمايش ساز روي آنتن رفتند. نشان دادن يا ندادن آلات موسيقي در برنامه‌هاي تلويزيوني سياستي است که سازمان صداوسيما يا نهادهاي حاکميتي و مذهبي بايد نسبت به آن تصميم‌گيري کنند، اما تا زمان اعلام موضع واحد، نبايد شاهد برخورد‌هاي دوگانه‌اي باشيم که در يک شبکه تلويزيوني نشان دادن ساز مجاز دانسته شود بدون اينکه سياست رسمي صداوسيما نشان دادن آلات موسيقي باشد و در ديگر شبکه‌ها همچنان حرمت نشان ندادن سازها حفظ و به احترام ملاحظات ديني و مذهبي، از نمايش آلات نواختن موسيقي خودداري شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار