کد خبر: 883045
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
كنفرانس وزرای دفاع برخی کشورهای اسلامی در ریاض برگزار شد
عربستان سعودی میزبان نشست ائتلاف موسوم به ضدتروریسم بود، نشستی كه ایران‌، سوریه، عراق و قطر در آن شركت نكردند و ولیعهد عربستان در آن وعده كرد كه تروریست‌‌‌ها را حتی اگر زیر زمین هم باشند، تعقیب خواهد كرد!
به گزارش «جوان»، شهر ریاض پایتخت عربستان روز پنج‌‌شنبه میزبان وزرای دفاع 40 كشور اسلامی موسوم به ائتلاف ضد تروریسم بود كه سعودی‌‌‌ها حدود دو سال قبل آن را تأسیس‌‌‌ كردند و مقام‌های عربستانی می‌گویند كه قصد دارند  كشورهای اسلامی را در زمینه‌های نظامی، مالی، اطلاعاتی و سیاسی علیه تروریسم هماهنگ کنند. این ائتلاف را محمد بن سلمان افتتاح كرد، ولیعهد كشوری كه متهم ردیف اول حملات تروریستی11 سپتامبر و پدر تروریسم تکفیری است ولی طی ماه‌های اخیر از طریق اصلاحات سیاسی گسترده تلاش می‌كند چهره مخدوش خود را در جهان اسلام باز ترسیم كند. 

محمد بن سلمان در این نشست، بد جلوه دادن «عقیده اسلامی »‌را بزرگ‌ترین خطر تروریسم خواند و گفت:« ما اجازه ادامه این امر را نخواهیم داد.»‌ بن سلمان گفت: «کشورهای شرکت‌کننده در این ائتلاف اسلامی نظامی به تعقیب تروریسم حتی اگر زیر زمین رفته باشد و در آنجا مخفی شده باشد، خواهند پرداخت.»!‌ ولیعهد عربستان همچنین وعده كرد كه از این به بعد، شهروندان کشورهای اسلامی به دلیل تروریسم دچار رعب و وحشت نخواهند شد. عبدالله الصالح كه دبیرکلی این ائتلاف را بر عهده دارد، دیگر سخنران نشست ریاض بود. او در سخنان خود گفت :« وزرای دفاع بر عزم خود برای هماهنگ‌سازی تلاش‌‌‌‌ها برای مبارزه با تروریسم از طریق یک کارگروه جهت مقابله با کسانی که به افراط‌گرایی و طایفه‌گرایی دامن می‌زنند، تأکید کردند.»‌ در حالی كه ایران، عراق، سوریه و قطر چهار غایب بزرگ نشست ریاض بودند، وزرای دفاع کشورهای عضو به اصطلاح «‌ائتلاف اسلامی‌» با انتشار بیانیه پایانی نشست اخیر خود در ریاض، گفتند كه بر سر راهکارهای «‌مبارزه با تروریسم‌» توافق كرده‌اند. 
    
انتقاد كارشناسان

در شرایطی كه ائتلاف ایران،روسیه و عراق در سوریه به تازگی نبرد علیه تروریست‌های داعش را مغلوبه اعلام كرده، برگزاری نشست ریاض سؤال‌‌‌ها و پرسش‌های زیادی به وجود آورده است. دویچه‌وله با اشاره به تشکیل نخستین نشست عمومی اعضای این ائتلاف که روز یک‌‌‌شنبه به ریاست بن سلمان در ریاض برگزار شد، می‌نویسند: «اکنون که داعش در سوریه و عراق شکست خورده و تقریباً در روزهای پایانی عمر خود به سر می‌برد، مشخص نیست چرا عربستان در این روز‌‌‌ها دست به تشکیل این ائتلاف زده و برنامه این ائتلاف چیست.» دویچه‌وله همچنین با مبهم و کلی خواندن اهداف اعلام شده برای ائتلاف ضد تروریسم به سرکردگی ریاض که روز گذشته اعلام شد، نوشت: «برای شاهزاده جوان عربستان که تمامی قدرت در این کشور را در دستان خود قبضه کرده، این ائتلاف راهی است برای اثبات خود به عنوان رهبر جهان عرب، آن هم در زمانی که رهبری امریکا در منطقه به چالش کشیده شده است.» 

همچنین «سباستین سانز» محقق ارشد شورای روابط خارجی آلمان در این خصوص به دویچه‌وله گفت: این ائتلاف حاوی پیامی روشن به جهان اسلام و عرب است و آن اینکه عربستان می‌خواهد تعیین تکلیف سیاست‌های منطقه را خود در دست بگیرد و مطمئناً هدف دیگر آن مقابله با ایران است. دویچه‌وله در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه کشورهای سوریه و عراق که مورد حمایت ایران قرار دارند، در این ائتلاف حضور ندارند، معتقد است در حقیقت عربستان ائتلاف را از کشورهای سنی مذهب تشکیل داده و این سؤال مطرح می‌شود که آیا این ائتلاف علیه تروریسم مطرح شده  یا علیه ایران و کشورهای متحد تهران مانند سوریه و عراق؟ ماکس ابراهمز، تحلیلگر امور ضدتروریسم در این زمینه در توئیتی به طعنه نوشته است:‌« 1- عربستان کنفرانسی بزرگ برای نابودی تروریسم برگزار می‌کند. ۲- عربستان ایران را دعوت نمی‌کند. ۳- عربستان به نابودی داعش فخر می‌فروشد ۴-عربستان این واقعیت را نادیده می‌گیرد که این ایران بود، نه عربستان که در نابودی داعش نقش کلیدی ایفا کرد.  هیكل بافنع، فعال و خبرنگار یمنی نیز در توئیتی نوشته است:‌ « عربستان ملت‌های عراق و سوریه كه زندگی بسیاری از شهروندان‌شان برای پیروزی مقابل تروریست‌های داعش در خاك خود به سختی جنگیده اند، به این نشست دعوت نكرده است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
جای وزیر دفاع اسرائیل در این جمع خالی است که ظاهرا بزودی ایشان هم ماحق خواهد شد
said
|
Switzerland
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
لطفا ببخشید شان اشتباه به چاپ رسانده اند ( ائتلاف حامی تروریسم بود )
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار