کد خبر: 883040
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
خبر مهم رويترز از تماس تلفني‌‌ امانوئل ماكرون رئیس‌جمهورفرانسه با رئیس‌جمهور کشورمان اين گزاره را تقويت مي‌كند كه...
محمد اسماعیلی
خبر مهم رويترز از تماس تلفني‌‌ امانوئل ماكرون رئیس‌جمهورفرانسه با رئیس‌جمهور کشورمان اين گزاره را تقويت مي‌كند كه ويژگي‌هاي حال حاضر فرانسوي‌ها منجر به آن شده تا ايالات متحده براي وادار كردن ايران به مذاكرات موشكي نقش فراخ‌تري را به فرانسه احاله داده باشد. 
رويترز گزارش مي‌دهد: «رئيس‌جمهور فرانسه به حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران و بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل گفته است كه پاريس به توافقنامه هسته‌اي 2015 ميلادي با ايران پايبند است ولي موضوعات منطقه‌اي و برنامه موشك‌هاي بالستيك بايد به طور مجزا مورد گفت‌وگو و مذاكره قرار گيرد.» 

شيب تند مواضع ضد ايراني دولتمردان فرانسه به گونه‌اي است كه گويي توافقي نانوشته ميان مقامات اين كشور و ايالات متحده صورت گرفته تا دولتمردان امريكايي به صورت كوتاه مدت از اعلان مواضع ضد ايراني بكاهند و آن را به هم پيمان اروپايي خود واگذار كنند. فارغ از آنكه «تعديل تاكتيكي مواضع ايراني امريكا و تشديد سخنان فرانسوي‌ها» چه اهدافي را دنبال مي‌كند بايد اصل مطالبات فرابرجامي اين كشور مبني بر « ارجاع پرونده موشكي ايران به شوراي امنيت » و « درخواست رسمي از ايران براي تن دادن به مذاكرات منطقه‌اي و موشكي» را مورد مداقه قرار داد، مطالباتي كه بستر شكست محور غربي –عربي در گسترش تروريسم در منطقه و تحقق خواسته جمهوري اسلامي ايران در سوريه و عراق قابل بحث است. 

شروع بازي امريكا-فرانسه را بايد اظهارات گستاخانه لودريان، وزير خارجه فرانسه در شوراي روابط خارجي امريكا دانست كه طي آن اتهامات بسياري را عليه ايران مطرح مي‌كند و در روزهاي پس از آن نيز همپا با رئيس‌جمهور اين كشور خواهان ارجاع پرونده موشكي ايران به شوراي امنيت مي‌شود. وزارت خارجه فرانسه روز شنبه ۲۳ سپتامبر (اول مهرماه)، طي بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني شديد نسبت به پرتاب موشك بالستيك جديد از سوي ايران، از آنتونيو گوترش، دبير كل سازمان ملل متحد مي‌خواهد گزارش كاملي درباره اين آزمايش تهيه كند. 

آنيس روماته اسپان، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه در اين بيانيه گفته بود: «فرانسه از ايران مي‌خواهد كه تمام فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده خود در منطقه را متوقف كند. فرانسه همچنين همراه با شركاي خود، به‌ويژه شركاي اروپايي، خواهان پايان گرفتن فعاليت‌هاي موشكي و اقدامات بي‌ثبات‌كننده ايران خواهد شد.»

يا رئيس‌جمهور اين كشور در ادعاي بدون سند متقن خود، همگام با امريكا و عربستان اصابت موشك يمني به فرودگاه رياض را اقدام ايران مي‌خواند و خواهان برخورد بين‌المللي با كشورمان مي‌شود. البته سفر سال گذشته وزير امور خارجه فرانسه به ايران با اتفاقات تلخي روبه‌رو شد، چرا كه اين مقام فرانسوي در نشست خبري با وزير امور خارجه كشورمان در سخناني توهين آميز و مغاير با رويه ديپلماتيك كشورها مي‌گويد: «به تهران آمده‌ام تا به ايراني‌ها بگويم كه نبايد خطا كنند.»

 طبيعي است دولت دونالد ترامپ درك كرده كه فشارهاي يك جانبه عليه ايران و درخواست مقامات اين كشور جهت مذاكرت موشكي با جمهوري اسلامي ايران با توجه به پيشينه سياست‌هاي ضدايراني امريكايي‌ها به‌راحتي قابل تحقق نيست و در اين ميان ضروري است كشوري كه وجهه نسبتاً مناسب‌تري از امريكايي‌ها و انگليس‌ها داشته، باب فشار – مذاكره را گشوده و در عين آنكه از لحن تخريبي عليه ايران استفاده كرده و سخن از تحريم و برخورد بين‌المللي با ايران به ميان آورده، رسماً تهران را دعوت به ميز مذاكره كرده و از دولت دوازدهم بخواهد ميز مذاكره را به جنگ و تحريم ترجيح دهد. 

زماني كه قطعات يك پازل مانند « تغيير محسوس لحن امريكايي‌ها در مواضع ضدايراني نسبت به ماه‌هاي گذشته و تشديد مواضع فرانسوي‌ها از جلسه كميته روابط خارجه تا تماس تلفني ماكرون با حسن روحاني و همگام با آن سفر قريب الوقوع وزير امور خارجه فرانسه به كشورمان» را در كنار هم قرار مي‌دهيم احتمال تقسيم كار ميان كشورهاي غربي براي اعمال فشار به دولت دوازدهم جهت تن دادن به مذاكرات موشكي قوت بيشتري مي‌گيرد. 
افزون بر آنكه مجموع توافقات تجاري – اقتصادي فرانسه با ايران در پسابرجام نسبت به ساير كشورها دندان‌گير بوده و فرانسوي‌ها مي‌توانند با تهديد به ملغي كردن آنكه اين قراردادها را ابزار فشار مناسبي را براي طرف ايراني ايجاد كنند، ابزار فشاري كه در اختيار آلمان، انگليس و حتي امريكا نيست. 

در حالي ريچاد نفيو از اعضاي سابق تيم مذاكره‌كننده اوباما اخيراً گفته است «امريكا از راهبردي دوبعدي، يعني از امتيازها و تنبيه‌ها (راهبرد چماق و هويج) براي مذاكره بر سر برنامه موشكي ايران استفاده مي‌كند» كه به نظر مي‌رسد دوگانه فرانسوي‌ها مبني بر «تشديد گستاخي‌ها و تأكيد بر اعمال فشار بيشتر بر ايران» و «سفر به ايران» در همين راستاست و به تعويق انداختن سفر وزير امور خارجه فرانسه به ايران مي‌تواند به معناي ايجاد ولع در دولت دوازدهم براي تن دادن به شروط احتمالي باشد كه فرانسوي‌ها قبل از سفر به تهران روي ميز دولت گذاشته‌اند. 
فرانسوي‌ها معتقدند تعويق سفر به تهران مي‌تواند منجر به افزايش قدرت چانه‌زني اين كشور براي وادار كردن ايران به مذاكرات موشكي باشد. در همين رابطه پايگاه فرانسوي «آر.ت» نيز درباره تغيير رويكرد ماكرون مي‌نويسد: «ماكرون همانند آقاي ترامپ رئيس‌جمهور امريكا اعلام كرد خواهان مذاكره درباره فعاليت‌هاي موشكي بالستيك حكومت ايران و اعمال تحريم در صورت لزوم است. اين پيش‌شرط تاكنون وجود نداشته و برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) فعاليت‌هاي موشكي بالستيك حكومت ايران را ممنوع نمي‌كرد.»

 در حالي فرانسوي‌ها مواضع ضدايراني خود را تشديد كرده‌اند و توأمان خواهان تشديد فشارهاي بين‌المللي به ايران در قالب تحريم و ارجاع پرونده موشكي كشورمان به شوراي امنيت و آغاز گفت‌وگوهاي موشكي با ايران هستند كه كماكان دستگاه سياست خارجه كشورمان از رويكرد پسابرجامي اروپايي‌ها و به‌ويژه فرانسوي‌ها اعلام رضايت كرده و قائل به آن نيست تا متناسب با تشديد مواضع و رويكرد ضدايراني فرانسوي‌ها، تغيير موضع دهد و رسماً خواهان رعايت نزاكت بين‌المللي رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه فرانسوي‌ها مي‌شود. 
در عرف بين‌المللي مرسوم است كه گستاخي، تندروي و اعمال فشارهاي تريبوني – تحريمي با واكنش به‌هنگام كشور مورد هدف مواجه مي‌شود، حال نه تنها دستگاه ديپلماسي كشور واكنش به‌هنگام از خود نشان نداده بلكه رويه‌اي را در مقابل غربي‌ها (و امروز فرانسوي‌ها) اتخاذ كرده كه نتيجه آن از پيش تعيين شده است و آن «ميدانداري فرانسه براي وضع قطعنامه‌هاي ضد ايراني» و «تشديد فشارهاي بين‌المللي اعم از تحريم‌هاي موشكي توسط اتحاديه اروپا» و همچنان «معرفي ايران به عنوان برهم زننده ثبات و امنيت منطقه‌اي» خواهد بود. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قصاص
|
United States
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
روحانی با تمام باندش ... باید گردد
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
تحلیل بسیار شفاف احسنت به آقای اسماعیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار