کد خبر: 882955
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
انتشار تصاوير و مطالب حريم خصوصي افراد چه سنخيتي با سبك زندگي اسلامي دارد؟
به سرعت نور منتشر مي‌شوند. زودتر از آنچه فكرش را بكني خيلي زود سر از گوشي هر كس و ناكسي در مي‌آورند.
  مهدی ارجمند

به سرعت نور منتشر مي‌شوند. زودتر از آنچه فكرش را بكني خيلي زود سر از گوشي هر كس و ناكسي در مي‌آورند. كافي است اتفاقي براي فردي بيفتد كه مرتبط با حريم خصوصي او باشد مخصوصاً اينكه فرد معروفي باشد آن وقت خيلي زودتر از آنچه فكرش را بكني ثانيه به ثانيه از اين گوشي به آن گوشي منتقل مي‌شود و در اين ميان اين آبروي افراد است كه در گوشي‌هاي تلفن همراه دست به دست مي‌شود. موضوع انتشار عكس‌ها، فيلم‌ها و مطالب مرتبط با حريم خصوصي افراد خواه افراد معروف يا غيرمعروف موضوعي است كه توسط عده‌اي كوته فكر كه به موازين اخلاقي و شأنيت انساني اعتقادات و پايبندي ندارند صورت مي‌گيرد و رفته‌رفته دارد به يك معضل جدي براي صاحبنظران و دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ تبديل مي‌شود. فقط كافي است اولين بار يك انسان بيمار كه بويي از انسانيت و اخلاق نبرده است اين تصاوير را در فضاي مجازي منتشر كند، آن وقت در كمتر از چند دقيقه اين پست به همراه هزاران مطلب ضميمه شده واقعي و غيرواقعي در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر و در گوشي‌هاي تلفن همراه دست به دست مي‌شود. به همين راحتي. آبروي برخي از افراد در گوشي‌هاي تلفن همراه در حالي دست به دست مي‌شود كه شايد اگر نفر اول كه اين پست را منتشر كرده است كمي به موازين اخلاقي اعتقاد داشت هيچ وقت اين اتفاق ناپسند رخ نمي‌داد و آبروي افراد به اين راحتي‌ها خدشه‌دار نمي‌شد. ‌اين روزها در فضاي مجازي و صفحات تلگرام و اينستاگرام شاهد انتشار عكس‌ها و فيلم‌ها يا مطالب مرتبط با افرادي هستيم كه برخي از آنها را همه مي‌شناسند و برخي ديگر افراد معروفي نيستند، با اين حال وجه اشتراك آنها آبرويي است كه به خاطر سهل‌انگاري يا شيطنت يك نفر به تاراج مي‌رود.
 
  وقتي قرباني را مقصر مي‌دانيم
سوءاستفاده از فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي موضوعي است كه اين روزها براي دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ به يك معضل جدي تبديل شده است و اگر فكري براي آن نشود مي‌تواند باعث به وجود آمدن پيامدهاي منفي بيشتري در آينده شود.
نكته تأسف بار اينجاست كه در اين مواقع همه فردي را مقصر مي‌دانند كه تصاوير و مطالب مرتبط با او در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است در حالي كه هيچ كس فردي يا افرادي كه اين تصاوير و مطالب را منتشر مي‌كنند يا حتي افرادي را كه اين تصاوير را در گوشي‌هاي خود نگه مي‌دارند و نگاه مي‌كنند، هيچ كدام را مقصر نمي‌دانند و قرباني اين رفتار غيراخلاقي و دور از انسانيت همان كسي است كه با انتشار تصاويرش قرباني اين غير اخلاقي‌ها شده است.
اين همه در حالي است كه ما مسلمان هستيم و در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه برخوردار از فرهنگي غني اسلامي است و تبيين الگوي صحيح سبك زندگي ايراني – اسلامي از سال‌ها پيش به عنوان يكي از دغدغه‌هاي جدي مقام معظم رهبري مطرح و پيگيري مي‌شود.
جاي بسي تأسف است كه به محض انتشار عكس‌ها، فيلم‌ها يا مطالب مرتبط با زندگي خصوصي افراد در شبكه‌هاي مختلف مجازي اعم از تلگرام و اينستاگرام يا فيس بوك و.... خيلي زود اين تصاوير و مطالب سر از گوشي افراد مختلف در شهرهاي گوناگون در مي‌آورد.
عكس‌ها و مطالبي كه گاه بسيار از آنها جعلي و فتوشاپي است يا مطالب منتشر شده شايعه بوده و يك كلاغ چهل كلاغ است.
انگار برخي از ما عادت كرده‌ايم به زندگي خصوصي افراد سرك بكشيم، در حالي كه حريم خصوصي افراد در هر حالي بايد حفظ شود و كسي حق تعرض به حريم خصوصي افراد و بازي با آبروي ديگران را  ندارد.
فرض محال اگر كسي هم كار اشتباهي انجام داد نبايد با آبروي آن فرد بازي كرد، چراكه حفظ آبروي افراد امري است كه رعايت آن چيزي از رعايت يك واجب شرعي كم ندارد.
 
كاسه داغ‌تر از آش
شايد شما هم اين ضرب‌المثل را شنيده‌ايد كه مي‌گويند فلاني كاسه داغ‌تر از‌ آش است. نمونه اين ضرب‌المثل شايد كاري باشد كه افراد كوته فكر با انتشار تصاوير يا مطالب مرتبط با يك اتفاق غيراخلاقي انجام مي‌دهند.
به محض انتشار اولين عكس يا مطلبي در باره يك اتفاق غير اخلاقي كه از سوي فردي معروف سر زده است كه ممكن است حتي شايعه و غير واقعي باشد شاهد انتشار تصاوير و مطالبي در حد وسيع هستيم. اتفاقي كه در حقيقت بازي با آبروي افراد است و خيلي راحت شأن و آبروي افراد را خدشه‌دار مي‌كند و حيثیت آنها را به بازي مي‌گيرد.
فرض را هم بر اين بگذاريم كه كاري غيراخلاقي از سوي فردي سر زده است، انتشار عكس، فيلم و مطالب مرتبط با اين رويداد چه نفعي براي منتشركنندگان دارد؟ و چرا برخي از افراد كاسه داغ‌تر از‌ آش مي‌شوند و با انتشار اين تصاوير و مطالب به راحتي با آبروي افراد بازي مي‌كنند.
به اين نوشته‌ها توجه كنيد...
جديدترين تصاوير از فساد اخلاقي مداح مشهور، عكس جديد از معشوقه فوتباليست ملي‌پوش، تصاوير بدون حجاب بازيگر معروف تلويزيون، تصاوير لو رفته از پارتي شبانه هنرپيشه سينما، پشت پرده رابطه آقاي... و خانم ... دلت مي‌خواهد فيلم كشف حجاب مجري معروف تلويزيون را ببيني؟... اينها تنها نمونه‌اي از مطالبي است كه در شبكه‌هاي مختلف مجازي منتشر و به دليل عدم پايبندي برخي از افراد به موازين اخلاقي خيلي زود در گوشي‌هاي تلفن همراه دست به دست مي‌شود.
افراد يك عمر تلاش مي‌كنند تا براي خودشان آبرويي دست و پا كنند، آن وقت خيلي راحت با يك كليك آبروي آنها بر باد مي‌رود. آن هم سر مسئله‌اي كه شايد اصلاً واقعيت نداشته يا اگر واقعيت دارد يك كلاغ و چهل كلاغ شده است.
شايد مهم‌ترين انتقادي كه به شبكه‌هاي اجتماعي در كنار تمامي مزايايي كه دارند مي‌شود اين است كه اين شبكه‌ها به هيچ وجه قابل اعتماد نيستند و مطالبي كه در اين شبكه‌ها دست به دست مي‌شود خيلي وقت‌ها يا اصلاً واقعيت ندارد يا غلو شده است.
 
  حرمت آبروي مؤمن، حرمت كعبه است
اين اتفاقات در حالي روي مي‌دهد كه در دين مبين اسلام بر حفظ آبروي افراد تأكيد فراواني شده است و در اين باره احاديث فراوان، آيات قرآن و همچنين روايت‌هاي بيشماري داريم كه توجه به آنها مي‌تواند باعث شود تا آبروي افراد كمتري در اين شبكه‌هاي اجتماعي به حراج گذاشته شود.
بردن آبروي افراد حتي با تخريب خانه خدا و قبله‌گاه مسلمانان برابر است و اگر كسي آبروي فرد مؤمني را بريزد مثل اين است كه خانه خدا را تخريب كرده است.
اين روايت در كتاب خصال آمده و اينگونه روايت شده است كه مقدس‌ترين سرزمين، كعبه مكرمه (قبله‌گاه مسلمانان و نمازگزاران ) است به گونه‌اي كه بدون توجه به آن نماز باطل و حيواني كه به آن سو ذبح نشود حرام است. تكريم و احترام كعبه بر همه واجب و اهانت به آن حرام و گناه بزرگي است، بنابراين همانطور كه تخريب و اهانت به كعبه حرام است تخريب مؤمن و اهانت به او نيز حرام است. به راستي چه كسي به خود جرئت مي‌دهد كعبه را خراب يا به آن اهانت كند؟ آيا جز ستمكاراني مانند يزيد كه حكم تخريب و آتش زدن كعبه را صادر كرد كسي چنين جسارتي را دارد؟ پس چگونه است كه حرمت مؤمن  به آساني مورد تخريب ، توهين و جسارت قرار مي‌گيرد و آبروي مسلمان به سادگي ريخته مي‌شود؟
در كنار اين روايت احاديث فراواني نيز در خصوص حفظ آبروي افراد وجود دارد و از همه اينها كه بگذريم قرآن كريم نيز به صراحت بر حفظ آبروي افراد تأكيد كرده است و ريختن آبروي مؤمن را گناهي بزرگ مي‌شمارد.
خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: «پس كسي را كه خداوند مدافع او است چگونه انسان به خود جرئت مي‌دهد كه پرده‌اش را بدرد و رازش را فاش كند يا عيبش را آشكار سازد يا بي‌دليل به او تهمت وارد نموده و آبروي او را بريزد و به حيثيتش صدمه برساند.»
تمام اين آيات ، احاديث و روايات نشان دهنده اين است كه انسان بايد به حفظ آبروي همنوع خود، خواه مسلمان يا غيرمسلمان توجه داشته باشد و حفظ آبروي ديگران را مانند يك واجب شرعي رعايت كند.
با اين حال در شبكه‌هاي اجتماعي و در صفحات تلگرام و اينستاگرام گاه مطالبي در باره زندگي خصوصي افراد مي‌بينيم كه در حال رد و بدل شدن هستند و اين اقدام هيچ سنخيتي با آموزه‌‎هاي ديني و اسلامي ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمين ميركريمي استاد حوزه و دانشگاه مي‌گويد: بر هر فرد مسلماني واجب است كه آبروي فرد ديگري را حفظ كند و در دين مبين اسلام به حفظ آبروي افراد تأكيد بسيار فراواني شده است.
او مي‌افزايد: تهمت، دروغ، غلو، يك كلاغ و چهل كلاغ، شايعه پراكني و تجاوز به حريم افراد و بردن آبروي آنها رفتارهاي پسنديده يك شخص مسلمان نيست و همه بايد در حفظ آبروي ديگران اهتمام داشته باشيم.
اين كارشناس مسائل ديني مي‌گويد: متأسفانه برخي از افراد خيلي راحت و بدون اينكه بدانند اين كار آنها چه تأثيرات منفي مي‌تواند داشته باشد نسبت به انتشار تصاوير و مطالب مرتبط با زندگي خصوصي افراد اقدام مي‌كنند.
حجت‌السلام والمسلمين ميركريمي در ادامه بيان مي‌كند: اگر فردي گناهي مرتكب شود، عملي را انجام دهد كه خلاف عفت و موازين شرعي و اخلاقي بوده است، اگر از صميم قلب توبه كند، قطعاً خدا او را مي‌بخشد و علاوه بر بخشيدن، خدا او را دوست هم خواهد داشت، بنا براين فرض كنيم فردي گناه كرده اما ممكن است بعد از آن توبه كرده باشد، خدا گناه او را مي‌بخشد، اما آيا گناه فرد يا افرادي كه تصاوير و مطالب مرتبط با اين گناه را منتشر كرده‌اند، مي‌بخشد؟
اين استاد حوزه و دانشگاه مي‌گويد: بايد يادمان باشد كه نشر يك گناه خود گناه است. فرد يا افرادي كه نسبت به انتشار تصاوير يا مطالب مرتبط با يك گناه يا فساد اخلاقي فرد ديگري اقدام مي‌كنند در حقيقت به نشر اين گناه دامن زده و اين خود يك گناه بزرگ ديگري است كه آنها مرتكب مي‌شوند.
اين كارشناس مسائل ديني در ادامه مي‌افزايد: آبروي مؤمن با آبروي كعبه برابري مي‌كند، بنابراين كسي نبايد به خودش اجازه دهد با آبروي كسي بازي كند و اگر كسي گناهي را مرتكب شود و كاري انجام دهد كه خلاف موازين اخلاقي است نبايد آن را نشر داد، چراكه هم موجب هتك حرمت و بردن آبروي افراد و هم باعث نشر يك كار غير اخلاقي مي‌شود كه اين خود يك گناه بزرگ‌تر است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمين ميركريمي براي جلوگيري از تكرار اين اتفاقات و عدم انتشار اين مطالب در شبكه‌هاي اجتماعي توصيه مي‌كند افراد خودشان را جاي ديگران بگذارند. وي مي‌گويد: براي جلوگيري از عدم تكرار اين اتفاقات فرد منتشركننده خود را يك لحظه جاي كسي بگذارد كه مي‌خواهد اين مطالب را منتشر كند، آن وقت آنها را منتشر نخواهد كرد.
او خاطرنشان مي‌كند: انسان بايد همواره خدا را ناظر و حاضر بر كارهاي خود بداند، آن وقت هنگام انتشار اينگونه مطالب و تصاوير وقتي خدا را ناظر بر اعمال خود ببيند از انتشار آنها خودداري مي‌كند.
 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
تعجب اورست چرا؟ ملتی با قدمت کشورایران " با مردمان باهوش " اینقدر کور کورانه مقلد شده اند " چرا؟ دیگر مردم به رفتارهای نسنجیده خود " فکر نمی کنند؟ تصور دارند ؟ با این رفتارها مدرن و پیشرفته شده اند؟ متوجه نیستند پیشرفت یک کشور به اینگونه رفتارهای ناهنجار در یک جامعه ارتباطی ندارد " فقط درمسیر تحقیر خود و یک ملت قدم بر داشته اند.
یک شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
خدا شما را خیر دهد که امر به کار شایسته و نهی از کارهای ناشایست می کنید. رسانه خوبی هستید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر