کد خبر: 882840
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سید عبد‌الله متولیان
در تاريخ پر فراز و نشيب انقلاب اسلامي، هيچ نهاد و سازماني همچون سازمان مقاومت بسيج در پيشبرد اهداف عاليه نظام مؤثر نبوده است. تأثيرگذاري بي‌بديل و بي‌نظير سازمان مقاومت بسيج مديون و مرهون ويژگي‌هاي منحصر به‌فردي است كه اين سازمان را از تمامي سازمان‌ها و نهادهاي نظام متمايز و برجسته مي‌كند. از مهم‌ترين دلايل و رموز ماندگاري انقلاب اسلامي، برخورداري كشور از نيروي عظيم بسيج است. بسيج به‌عنوان مجموعه‌اي از نيروهاي مخلص و انقلابي محل پرورش نيروهاي انقلابي نه فقط در داخل كشور بلكه در سطح منطقه، جهان اسلام و جهان مستضعفين است. 
به فرمايش مقام معظم رهبري، «بسيج كليدي طلايي و هديه خداوند به ملت ايران است و به عنوان پديده‌اي بي‌نظير همچنان‌كه تا‌كنون گره‌هاي زيادي را باز كرده در آينده نيز پيش‌برنده مسائل مهم و مورد نياز كشور است.» واقعيت اين است كه همه چيز بسيج استثنايي و منحصر به‌فرد است. 

از نظر شكلي هيچ شباهتي به ارتش‌ها و نيروهاي جنگنده و الگوهاي متعارف در جهان اعم از «ارتش‌هاي كلاسيك»، «نيروهاي چريكي و پارتيزاني»، «نيروهاي نامنظم» و... ندارد. بسيج يك نيروي صد درصد مردمي، از جنس مردم، از بدنه اجتماع و مردم و براي مردم و در كنار آنان است. بسيج نماد مردمي بودن و بهترين و بالاترين دليل بر مردمي ماندن نظام و تداوم انقلاب اسلامي نيز هست و از همين رو است كه رهبر معظم و معزز انقلاب اسلامي بسيج را به‌عنوان نيروي درون‌زاي انقلاب مي‌دانند و بر تقويت آن تأكيد دارند. از حيث اخلاق نظري و عملي بسيج داراي برجسته‌ترين صفات متعالي اخلاقي: نورانيت درون و برون، اخلاص، پشتكار، ايثار، شجاعت، خستگي‌ناپذيري، خلاقيت و شكوفايي، فداكاري، ازخودگذشتگي، غيرت ديني و ملي، داراي روحيه صبر و استقامت انقلابي و پيش‌رونده، داراي روحيه جهادي و انقلابي و... است كه همه اين صفات بسيجي را داراي ابتكار و جوشش دروني كرده و به فرمايش حضرت امام خامنه‌اي بسيج و بسيجي داراي بصيرت و تشخيص خط و نقطه درگيري با دشمن است. 

از لحاظ رفتاري و عملكرد، در هر برهه‌اي كه انقلاب اسلامي با بلاياي طبيعي و غيرطبيعي، فتنه‌ها و تهديدات سخت، نيمه‌سخت، نرم و تركيبي مواجه شده است، بي‌شك بسيج با بصيرت انقلابي در خط مقدم خدمت به مردم و نظام و مقابله با آفات و تهديدات و رفع آثار تخريبي تهديدات و آسيب‌ها حضور يافته و از سنگر انقلاب و دستاوردهاي آن و ارزش‌هاي والاي حياتي نظام مقدس جمهوري اسلامي دفاع كرده است. 
از جهت توليدي نيز بسيج در جهت‌هاي مختلف به توليد سرمايه در نظام مشغول است. حضور تفكر بسيجي در بخش‌هاي مختلف صنعت، كشاورزي و به‌طور كلي صحنه‌هاي اقتصادي عامل محرك و تقويت روحيه جهادي در جامعه است. سازمان مقاومت بسيج نيز به‌عنوان يك تشكل منسجم انقلابي و جهادي در عرصه اقتصاد مقاومتي منشأ آثار زيادي بوده است. اما آن‌چيزي كه بسيج را در صحنه توليد از تمامي دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها متمايز مي‌كند، توليدات استراتژيك بسيج است: بسيج به‌عنوان يك نيروي كارآمد و مؤثر استراتژيك بيشترين نقش را در توليد امنيت دارد. بسيج در بعد ايجابي توليد امنيت مي‌كند، توليد باور مي‌كند، توليد جرئت مي‌كند، اراده‌ها به حركت در مي‌‌آورد. توليد انگيزه و ايمان مي‌كند، روحيه نشاط و توانايي را در كالبد جامعه ايجاد مي‌كند، توليد اقتدار مي‌كند، توليد آرامش مي‌كند. بسيج در بعد سلبي توطئه‌هاي دشمن را حنثي مي‌كند، محيط را براي ناامني‌‌هاي اجتماعي و اخلاقي نامساعد مي‌كند، برنامه‌هاي برخي وادادگان و عناصر مزدور و عوامل دشمن را خنثي مي‌كند، از نظر فراگيري هيچ سازماني با سازمان بسيج قابل قياس نيست ؛ در هر قشر و صنفي (محلات و مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، كارخانجات، صنوف مختلف و... ) بي‌ترديد عطر دل‌انگيز و خونگرمي بسيج احساس مي‌شود. 

حضور بسيج در عرصه‌هاي توليد علم و فناوري، اختراعات و اكتشافات، فعاليت‌هاي انتظام‌بخش، مقابله با جنگ نرم، فعاليت‌هاي فرهنگي و... اطمينان بخش و الگوساز است. كارآمدي و نگاه جهادي و مديريت بسيجي در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، خدماتي، علمي، فرهنگي، اقتصادي و... و كاهش آسيب‌ها و مقابله با تهديدات سخت، نيمه سخت و نرم، الگوي سازماني و فكري بسيج را به‌عنوان الگويي كارآمد، مؤثر و ماندگار به جهانيان و ملت‌هاي مستضعف و تحت ستم و سلطه معرفي كرده‌است. بسيج تنها سازماني است كه هيچ مرزي را براي دفاع از حريم نظام، انقلاب، مردم، ارزش‌هاي حياتي و... و الگوسازي به رسميت نمي‌شناسد و مانند خون در رگ‌هاي جامعه جاري است. حضور بسيجي در كنار مردم براي مردم امنيت و آرامش و براي دشمنان و فرصت‌طلبان و سارقان انديشه و مال و جان و ناموس مردم ناامني در پي دارد. امروز الگوي بسيج در عمق استراتژيك جمهوري اسلامي ايران گسترش يافته و در قالب حشد‌الشعبي در عراق و جيش‌الوطني در سوريه و ... از يك‌سو موجب ريشه‌كن شدن تروريسم و اضمحلال حكومت تروريستي داعش و از سوي ديگر موجب آشفته شدن خواب‌هاي نظام سلطه و تسري تفكر تكيه به مردم به جاي اعتماد با غرب در ساير كشورها شده است. 

بديهي است كه سازمان بسيج، با كارآمدي و تأثيرگذاري بي‌نظير و منحصر به‌فرد بر امنيت و اقتدار داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران كه براي اولين بار سبب حنثي شدن تمامي فتنه‌ها، توطئه‌ها و تهديدات متنوع و متكثر و برنامه‌ريزي شده نظام سلطه در ايران و منطقه شده و سبب تثبيت و گسترش عمق استراتژيك جمهوري اسلامي شده بايد به‌مراتب بيش از آنچه تا كنون صورت گرفته مورد توجه و حمايت مادي و معنوي مسئولان كشور قرار گيرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار