کد خبر: 882602
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بسيج و مسجد محوري
مساجد در تاريخ معاصر كشورمان جايگاه ويژه‌اي دارند. در واقع از سنگر مسجد بود كه يكي از مردمي‌ترين و ايدئولوژيك‌ترين انقلاب‌هاي جهان رخ داد و به سلطه 2500 ساله شاهنشاهي پايان بخشيد.
  غلامحسين بهبودي
مساجد در تاريخ معاصر كشورمان جايگاه ويژه‌اي دارند. در واقع از سنگر مسجد بود كه يكي از مردمي‌ترين و ايدئولوژيك‌ترين انقلاب‌هاي جهان رخ داد و به سلطه 2500 ساله شاهنشاهي پايان بخشيد. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي باز اين مساجد بودند كه پايگاه اصلي مردم و جوانان در حفظ انقلاب نوپاي اسلامي شدند. اولين كميته‌هاي مردمي در مسجد شكل گرفت و پس از تشكيل بسيج نيز مساجد آغوش خود را به روي شجره طيبه انقلاب اسلامي گشودند.
به گزارش «جوان» كمتر از يك‌سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذشت كه امام خميني(ره) فرمان تأسيس بسيج مستضعفين را صادر كردند. مردمي‌ترين نهادي كه انقلاب به خود ديده بود بايد در همان مكاني متولد مي‌شد كه انقلاب اسلامي از آن نضج گرفت؛ مساجد كه خود را به عنوان پايگاه اصلي انقلاب مطرح كرده بودند، اكنون بايد در پاسداري از نظام نوپاي اسلامي، تبديل به سنگري امن و مطمئن براي تشكيل بسيج مستضعفين مي‌شدند.
رضا مرادخاني از بسيجيان پيشكسوت مي‌گويد: انقلاب از مسجد شروع شده بود. در مساجد بود كه پاي منبر علما مي‌نشستيم و براي مبارزه با طاغوت مهيا مي‌شديم. بعد از انقلاب هم جاي بسيج در مسجد بود! چون اساس انقلاب از مسجد بود و بسيج هم بايد در محيط امن آنجا شروع به كار مي‌كرد.
پس از اينكه پايگاه اوليه بسيج در مسجد تعيين شد، اين شجره طيبه نظام اسلامي توانست در رويدادها و وقايع مختلف نقشي مؤثرتر ايفا كند. حضور سنتي مردم در مراسم مذهبي مساجد، فرصتي پديد مي‌آورد كه به جذب حداكثري جوانان مي‌انجاميد. ادريس شاهمرادي از بسيجيان مسجد علي بن ابيطالب(ع) مي‌گويد: مردم مسجد را قبول داشته و دارند. وقتي بسيج در مساجد شروع به كار كرد، به دليل اعتمادي كه مردم به محيط امن مسجد داشتند، اجازه مي‌دادند تا كودكان، نوجوانان و جوان‌هايشان با فراغ بال در محيط آنجا حضور يابند. اين امر باعث مي‌شد تا خود به خود خيلي از جوان‌ها جذب بسيج شوند. خود من در سال 60 كه عضو بسيج شدم، اول در نماز جماعت شركت مي‌كردم و بعد با بسيج و مرام و مسلك بسيجي آشنا شدم.
بروز جنگ تحميلي يكي از اولين آوردگاه‌هايي بود كه بهترين سنجش را در برابر بسيج و مسجد قرار داد. شبكه اعزام‌هاي مردمي كه به نام بسيج و از مساجد صورت مي‌گرفت، چنان نيروي مستحكمي را در برابر دشمن قرار داد كه او را با تمام تجهيزات اهدايي از سوي غرب و شرق به عجز واداشت. اعزام حداقل 800 هزار داوطلب مردمي از سوي بسيج و از پايگاه‌هاي مقاومت سراسر كشور، تنها نمونه كوچكي از حماسه‌اي است كه بسيج در سنگر مسجد خلق كرد. به اين مورد بايد ارسال كمك‌هاي مردمي، تجهيز و ساماندهي نيروهاي اعزامي، تداركات به جبهه و... را اشاره كرد.
پس از دفاع مقدس نيز بسيج از پايگاه مسجد در حوزه سلامت، سازندگي، فعاليت‌هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و... نقش آفريني كرده است. به عنوان نمونه در حوزه سلامت، ريشه‌كني فلج اطفال يكي از مواردي بود كه بسيجيان ازمبدأ مساجد به تمام محلات، شهرها، روستاها و بخش‌هاي سراسر كشور اعزام شدند و حماسه كم نظيري خلق كردند.
يا از حيث اعتلاي فرهنگي و اجتماعي نيز محله‌اي كه از يك مسجد فعال با پايگاه مقاومت پويا و با نشاط بهره مي‌برد، مي‌تواند به خود ببالد كه جوان‌هايش محيطي امن براي فعاليت‌هاي اجتماعي يافته‌اند.
حضرت امام خميني(ره) مسجد را سنگري مي‌دانستند كه بايد آن را حفظ كرد. بسيج از بدو تشكيل در اين سنگر قرار گرفت تا علاوه بر حفظ خود از آسيب‌هاي فراواني كه مي‌تواند يك نهاد عموماً جوان را تحت تأثير قرار دهد، در ارتباطي متقابل سنگر مسجد را در جهت حفظ و اعتلاي نظام اسلامي حفظ كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار